Hjälp mig välja däck

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tjena,någon som kan ge lite tips på vilka däck ska jag köra med,just nu har jag pilot power,jag är nöjd men det kanske finns bättre alt.Kör mycket utomlands(Kroatien),inne i städerna vägen är rätt så hal typ polerad asfalt.Men utanför stan är det rätt så grovt.Tänkte prova pilot power 2ct,nån som kör med dessa däck?Tacksam för svar

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Jag körde Pirelli Diablo förra året och var jätte nöjd med dem. Bra våtgrepp hade de också. Om de är bra på hal asfalt vet jag inte, men det är väl inget däck precis...

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
kör också med pilot power o e nöjd..tror ja ska kö me dom iår också..hade fundering på ct men de e lite overkill...lr kanske inte svårt de där:va

j-a

#20 NEC #26 BOTT
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
KWAK10, SP1,fmx650,,buellxb9sDUCCE 1198SP
Funkar bra för mig. 700 mil och 7 bankvällar + 1 heldag. 50% kvar.
Inte snabbast på banan men däcken är inte min begränsning.

Grymma i väta.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Varför köra på 2CT när man bara kör gata? :va
Vänta till efter RoLLERS däckseminarium, så kan du få ett bättre svar....

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Skillnaden mellan vanliga pilot power och 2ct.
2 ct har samma gummi i mitten av däcket men en mjukare blandning på sidorna. 2ct klarar därför någon grads mer nedlägg.
Vet du att du ska köra på "halt" underlag så är pilot power det bästa alternativet för dig. Power har en blandning med 100 % silica. Detta har i flera tester gett första plats till power är bäst i vått underlag.

Både 2ct och vanliga power är bra däck för ditt endamål. Ska du också köra bana så prova 2ct. ÄR det bara landsvägsåkning så spara några kronor och kör med vanliga powern.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Skillnaden mellan vanliga pilot power och 2ct.
2 ct har samma gummi i mitten av däcket men en mjukare blandning på sidorna. 2ct klarar därför någon grads mer nedlägg.
Vet du att du ska köra på "halt" underlag så är pilot power det bästa alternativet för dig. Power har en blandning med 100 % silica. Detta har i flera tester gett första plats till power är bäst i vått underlag.

Både 2ct och vanliga power är bra däck för ditt endamål. Ska du också köra bana så prova 2ct. ÄR det bara landsvägsåkning så spara några kronor och kör med vanliga powern.

Har hört att det kan vara nästintill farligt att välja däck som är alltför inriktade på bankörning eftersom de inte får upp värmen tillräckligt när man kör på gata och därför får mycket sämre grepp. Tror/trodde själv att ett bandäck var mjukare och har grepp men slits fortare.

Hur ligger det egentligen till?

/D.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Racedäck kräver mer temperatur, 70-80 grader för att va riktgt bra... Jag har både skurna dunlop slicks och pirelli dragon corsa pro liggandes i garaget... Dunlop sulorna är som backelit just nu och Pirelli sulorna är mjuka o fina... Med racedäcket får man köra nån mil eller så för att få värme i sedan är det rätt lugnt, men man ska va medveten om vilka däck man åker på... När dunlopsulorna är rikigt varma är det sjukt grepp i dom ;)

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
vart ju inte lättare o välja nu inte :tungan ...men det där med värmen e de lika lätt o få upp dom i 2ct o vanliga pilotpower....ska köra gata men myckemöjligt testa lite bana..så svårt val de där..vanliga lr 2ct :va

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Racedäck kräver mer temperatur, 70-80 grader för att va riktgt bra... Jag har både skurna dunlop slicks och pirelli dragon corsa pro liggandes i garaget... Dunlop sulorna är som backelit just nu och Pirelli sulorna är mjuka o fina... Med racedäcket får man köra nån mil eller så för att få värme i sedan är det rätt lugnt, men man ska va medveten om vilka däck man åker på... När dunlopsulorna är rikigt varma är det sjukt grepp i dom ;)

Tack för svaret!

Anar att det här med däck är som allt annat...en hel vetenskap. Tolkar dock ditt svar som att de flesta av som huvudsakligen kör vanlig landsväg i alla olika temperaturer (som nu=kallt som tusan) definitivt klarar sig minst lika bra med ett mindre banorienterat däck. Eller t.o.m bör välja ett landsvägsdäck.

/D.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Tack för svaret!

Anar att det här med däck är som allt annat...en hel vetenskap. Tolkar dock ditt svar som att de flesta av som huvudsakligen kör vanlig landsväg i alla olika temperaturer (som nu=kallt som tusan) definitivt klarar sig minst lika bra med ett mindre banorienterat däck. Eller t.o.m bör välja ett landsvägsdäck.

/D.

Pilot power är ett landsvägsdäck som fungerar för bana.
Däcket är för dig som vill ha bra grepp samt få ut hyffsat med mil.
Jag får ut ca 600 mil på ett power bakdäck. Då med ca 3 bandagar.

Kör du mindre aktivt och vill ha ut mer mil på däcken så har du pilot road. Det nya roaddäcket har fårr lite rundare profil och 2ct teknik. Kan vara något isåfall.
Själv föredrar jag pilot power då dett däcket ger bättre känsla och en mer kvickstyrd hoj jmf med road...

Summering: Någorlunda aktiv körning på gata. Någon enstaka bandag. Pilot power.
Flera bandagar power 2ct

Skillnaden på 2ct och vanliga power är bara skuldrorna. Dvs 2ct är också ett gatdäck.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Pilot power är ett landsvägsdäck som fungerar för bana.
Däcket är för dig som vill ha bra grepp samt få ut hyffsat med mil.
Jag får ut ca 600 mil på ett power bakdäck. Då med ca 3 bandagar.

Kör du mindre aktivt och vill ha ut mer mil på däcken så har du pilot road. Det nya roaddäcket har fårr lite rundare profil och 2ct teknik. Kan vara något isåfall.
Själv föredrar jag pilot power då dett däcket ger bättre känsla och en mer kvickstyrd hoj jmf med road...

Summering: Någorlunda aktiv körning på gata. Någon enstaka bandag. Pilot power.
Flera bandagar power 2ct

Skillnaden på 2ct och vanliga power är bara skuldrorna. Dvs 2ct är också ett gatdäck.

Om enda skillnaden mellan vanliga power och 2ct är skuldrorna bör ju 2ct inte ha svårare att få upp värmen eftersom skuldrorna rimligen bör ha en mjukare mer klibbig kontruktion än mittdelen. Det jag hörde (som förvånade mig) var att 2ct skulle ha svårare att få upp värmen vid vanlig körning och därför var halare i början eller vid kallare väglag.

Vad är sant?

Tack /D.

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
Om enda skillnaden mellan vanliga power och 2ct är skuldrorna bör ju 2ct inte ha svårare att få upp värmen eftersom skuldrorna rimligen bör ha en mjukare mer klibbig kontruktion än mittdelen. Det jag hörde (som förvånade mig) var att 2ct skulle ha svårare att få upp värmen vid vanlig körning och därför var halare i början eller vid kallare väglag.

Vad är sant?

Tack /D.

jaa va e sant e 2 ct svårare o få upp vämren med?..ska ju ner snart o slänga på fram o bak däck vet ju bara inte om ja ska ta 2ct(icke om de e svårare o få upp värmen dock) blir ju fan knäpp snart:tungan

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
600 mil är rena lyxen... Mina backdäck, Dunlop 208Gp, går runt 300 mil sisådär inkluderat nån bandag eller två..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0