Hjälp mig välja utbildning!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

Vill inte att studera ska bli ett sätt för mig att leva. Inte på det viset att man ska leva så knapert i alla fall.

Arbetslös låter inget vidare, söker mycket jobb eller?

Ekonomin blir lidande men vem säger att allt blir roligare bara för man har en massa pengar? Du kommer få nya vänner som också lever på lite pengar och då får man hitta på billigare nöjen helt enkelt.

Ja, jag har sökt många jobb men är inte orolig. Några intervjuer har det blivit så snart fixar de sig säkert.

Lycka till med ditt val!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Va fan Alex du skulle ju frågat mig ;)

Jag har ju läst fyra år på Karlstad universitet så om du vill gå där så vet jag en hel del. (läst till maskiningenjöre + en del annat)
Som kort och snabbt svar skulle jag nog säga samma sak som en del redan sagt. Läs till högskoleingenjör först! Om du är sugen på att fortsätta efter det så gör du det. Känner du å andra sidan att du vill ut och jobba så gör du det med möjlighet att återvända för att läsa till civ. senare.

Läste att det är mer brist på högsk.ingenjörer jämfört med civ.ingenjörer.

Bara du hör av dig om du undrar nåt.

/Lång

Skulle jag välja idag skulle det nog bli Maskiningenjör med mer ekonomi så vi kan väll ta ett snack så får jag höra vad jag ger mig in på:tummenupp

Kom ned till spanien så ska jag bjuda på en pilsner:tuttar

Som andra sagt tidigare så är det ditt intresse som borde styra när du ska välja. Vet inte vad du har för motiv till att inte vilja flytta till en utbildning som du ska ha som grund för ditt yrkesverksamma liv men jag tycker att det låter lite kortsiktigt. Om det finns jobb eller inte är självklart viktigt men jag tror att det där går upp och ner inom alla "rejäla" utbildningar. Ingenjörer, läkare, lärare etc. får jobb förr eller senare om de inte har snöat in på någon omöjlig eller obsolet nisch eller teknik.

Vet inte hur du har tänkt att inte leva knapert som student. Du kanske är stormrik/har generösa föräldrar/jobbar extra. Med när allt är betalt i månaden så blir det inte så mkt över men det är ett i mångt och mycket ett skönt liv med mycket frihet. Man kan hoppa någon föreläsning mitt på dan för att ta hojen på en tur. I de större studentorterna finns det fester/aktiviteter av väldigt skiftande slag som kan möta de flesta smaker. Vad jag vill säga ar att studenttiden inte är något som ska "klaras av" utan något som ska upplevas :tummenupp Visst har man haft ont imagen inför tentor/inlämningar men på det stora hela så är det återkommande parenteser i det stora hela.

Själv läser jag 4e året på Väg och vatten med inriktning på management i byggsektorn (civ.ing.) på Chalmers och byggsektorn har stort rekryteringsbehov så jag är inte orolig över att behöva gå arbetslös. Chalmers har dessutom infört 3+2 årig utbildning med en kandidat efter 3 år.

Min kontenta är att välj det du är intresserad av och har du möjlighet så flytta dit utbildningen finns. Lycka till! Nu väntar böckerna. Tenta på onsdag..

Räknar inte att få något över varje månad men har planerat hur det ekonomiska ska gå till och det ser jag inte som något problem. Men man kanske kommer få vända på en och annan krona för att få det att fungera. Kan jobba helg någon gång ibland och hela sommaren kommer jag få jobba.

Förstår hur du resonerar men jag har starka själ att inte lämna karlstad.

------------------------------------------------------------------------

Kul att flera berättade sina åsikter, precis sånt jag vill höra:tummenupp

Last edited:

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Skulle jag välja idag skulle det nog bli Maskiningenjör med mer ekonomi så vi kan väll ta ett snack så får jag höra vad jag ger mig in på:tummenupp

Kom ned till spanien så ska jag bjuda på en pilsner:tuttar

QUOTE]

Jo, den där ölen vore inte fel. Måste köpa ny tank till hojen först bara...

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Gällande frågan om 2 extra år så brukar man säga att det inte lönar sig.

Säg att du har en ingångslön på 20'000/mån så kommer de extra 2 åren alltså kosta dig cirka 480'000 kr i utebliven inkomst och cirka 50'000 till i extra studielån. Släng på en liten löneförhöjning också så hamnar du på 550'000-600'000 kr. Det krävs en ganska stor differens i lön för att du skall få igen dom pengarna.

Därtill får du också troligtvis lägre pension i framtiden, och väljer du att räkna dina sista två yrkesverksamma år före pension istället för dina två första så är den uteblivna lönen troligtvis större än 20'000kr/mån.

MEN, du måste ändå göra det du tycker är kul. Själv har jag läst 4,5 år och tyckte att det var värt det i fråga om livskvalitet och självförverkligande men skillnaden i lön jämfört med att bara läst 3 år är tämligen försumbar.

(När du söker jobb så ökar det nog dina chanser att få ditt drömjobb men när du väl är på plats är det vad du uträttar som räknas).

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vill du ut på båt blir det allt Sjöingenjör du får studera. Utbildningstiden för dig blir 4 år, då det är inbakat praktik, och läses i Göteborg eller Kalmar.
Jobb finns det för tillfället gott om och behovet av maskinfolk lär inte minska de närmaste åren.

//John

Vad heter den utbildningen?

Drifttekniker?

Heter skolan i kalmar Martime academy?

Vilken skola i göteborg?

Edit

Såg att det var på chalmers i göteborg

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring