hjälp mig vässa en ktm

sluggo80

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
årsta
Hoj
husa fe 550
Går och funderar på att vässa min ktm 640 sm-05.
Finns det något man kan göra (utan att ta sig vatten över huvet i meka
eller något som är direkt dåligt för hojen)?
Kanske dreva om,byta förgasare eller cylinder?
 

Solid snake

Guest
Byt kam och förgasare, ska du byta kam så bör du byta till helsystem så går den bra sen fast det är dyrt med hesystem.

Cylinder är alldeles för dyrt och meckigt att byta, det ger så lite.

Porta kan du också göra men det är rätt dyrt det med.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
grattis du har en hoj som går att trimma nästan gratis. Steg 1 är ju att sätta i bästa tänkbara filter och det är kn. och ha luftburken maximalt öppnad. Sedan så räcker det långt med endast ett öppet slipon och inbestyckning för detta såklart. Nästa steg blir att ta lös toppen och porta den . Även förgasaren är otroligt bra,, går att få upp till jag brukar få till 43mm och jag sätter även i powerblade infräst i insugstratten + Boost special turbuleceriktare:tummenupp. I samma veva som toppen portas så brukar jag plana runt 1mm för att få upp kompförhåll något fördelen med denna motor är ju att den redan har bra komp-f så någon ny högkomskolv behöver ej kostas på. Då har man bäddat för en trimmkam ex tornados steg2 (g2) är lämplig
Med alla dessa modds kan jag garantera 70 bakhjulskusar 74nm :tummenupp (gäller med Boost special plastportat då)
 

Solid snake

Guest
grattis du har en hoj som går att trimma nästan gratis. Steg 1 är ju att sätta i bästa tänkbara filter och det är kn. och ha luftburken maximalt öppnad. Sedan så räcker det långt med endast ett öppet slipon och inbestyckning för detta såklart. Nästa steg blir att ta lös toppen och porta den . Även förgasaren är otroligt bra,, går att få upp till jag brukar få till 43mm och jag sätter även i powerblade infräst i insugstratten + Boost special turbuleceriktare:tummenupp. I samma veva som toppen portas så brukar jag plana runt 1mm för att få upp kompförhåll något fördelen med denna motor är ju att den redan har bra komp-f så någon ny högkomskolv behöver ej kostas på. Då har man bäddat för en trimmkam ex tornados steg2 (g2) är lämplig
Med alla dessa modds kan jag garantera 70 bakhjulskusar 74nm :tummenupp (gäller med Boost special plastportat då)
Och hur länge tror du den håller då? :rolleyes:

Bör inte gå över 60 bakhjulskusar om man vill ha någorlunda hållbarhet på motorn, enligt min åsikt.
 

sluggo80

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
årsta
Hoj
husa fe 550
kanon.kan man modda orginaldämparen något? typ ändra innerdämparen eller minska på stoppningen?Få upp förgasaren?menar herr boost att jag ska borra upp insuget till 43 mm?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kanon.kan man modda orginaldämparen något? typ ändra innerdämparen eller minska på stoppningen?Få upp förgasaren?menar herr boost att jag ska borra upp insuget till 43 mm?

Jajamän är du en händyman så fixar du ett nytt perforerat rör rakt igenom org dämpare bör ligga på 50mm inv mått Och stoppar om naturligvis ,,Kostnad 200kr. Blir lika bra effekt som det dyraste akradämpare:tummenupp Inte borra förgasaren det går inte !!Nä det krävs försiktig portning Typ d portat och man måste följa den orginala koningen för att behålla wortexeffekten!!
Här visar jag lite bilder på insug med plast och pirayatänder och fugge med både löständer (rätar ut turbulece) och delningstunga för att öka gashastigheten under halv gas. porta topp och fugge bör du lämmna bort om du inte är van grottman:D Pm,a!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 228
  • Bild 012.jpg
    Bild 012.jpg
    105.1 KB · Visningar: 91
  • Bild 014.jpg
    Bild 014.jpg
    75.9 KB · Visningar: 111
  • xr 650 turbo bollsta 145.jpg
    xr 650 turbo bollsta 145.jpg
    88.8 KB · Visningar: 101
  • xr 650 turbo bollsta 184.jpg
    xr 650 turbo bollsta 184.jpg
    133.2 KB · Visningar: 102
  • Bild 042.jpg
    Bild 042.jpg
    73.1 KB · Visningar: 133

sluggo80

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
årsta
Hoj
husa fe 550
grymma grejer.Får nog bli att jag lämnar bort portningen till någon som kan.måste jag ställa in förgasaren om jag moddar så som du sa med nytt 50 mm perfo rör?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
grymma grejer.Får nog bli att jag lämnar bort portningen till någon som kan.måste jag ställa in förgasaren om jag moddar så som du sa med nytt 50 mm perfo rör?

Troligast måste du gå upp några storlekar i munstycke, ex om sitter i nu 175 så 185-195" lågfarten kan man måste gå upp ett snäpp i också.. Man kan ju testa ut endera i bänk eller snikvers fullgaskörningar och kolla färgen på stiftet ,
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och hur länge tror du den håller då? :rolleyes:

Bör inte gå över 60 bakhjulskusar om man vill ha någorlunda hållbarhet på motorn, enligt min åsikt.

Hur den håller beror offtast på föraren och om man höjt varvet vid trimmningen. den svaga punkten på enstonkor är ju vevstakslagret och vevlagren på ktm. med org vestake/lager så håller det utmärkt ända upp till 70 kusar så länge man inte tokvarvar så mycket över 8000v på maskiner över 600cc!! Om jag tar min xr650 med turbo så håller hela motorn för 170hk men vevstakslagret bara för runt 70hk:gnissla Jag håller förbrilt på att RASA fram ett lager och stake som håller för 120hk konstant och pikar på 170hk (dyrt!!)
5 st xr motorer på dödslistan nu:gnissla
 

sluggo80

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
årsta
Hoj
husa fe 550
en riktig krigare på jakt efter hästar...coolt.Du måste ha jävla löd i hondan..vad menar du med fullgaskörning och kolla färgen på stiftet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
en riktig krigare på jakt efter hästar...coolt.Du måste ha jävla löd i hondan..vad menar du med fullgaskörning och kolla färgen på stiftet?

Jo den rör på sig skapligt även med valigt sugtrimm minst 80bhp!! toppfar över 200:)
Jo när man kollar högfartsmunstycket så lättar man först tänstifftet lite så det inte sitter så hårt åtskruvat och detta måste man göra med kall motor anars är risken stor att gängerna flyger i toppen!! sedan kör man fullt gärn minst 1000 meter på sista växel man kan gärna stå och köra så det inte går så fort och tokvarvar så mycket. Slå sedan av motorn med fortfarande fullt gärn på rullen! Lite trixit innan man fått in denna manöver i skallen,,,
slå av brytaren medans man har full rulle och tryck in kopplingen samtidigt eller strax efter då stannar motorn åtminstonde,, Först då ska man släppa rullen!! men cyckeln färdas fortfarande i 150+:gnissla men det är ju bara att rulla med kopplingen intryckt till man stannat,
Då har man rättvis färg på stiftet Gyllenbrut ska det vara. är det ljusare åt det vita så i med större högfart helt enkelt. och svartare i med mindre:tummenupp
 

sluggo80

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
årsta
Hoj
husa fe 550
ööhh...okej.låter vettigt??..vart får du allt ifrån.jag ska testa testa din teknink.om jag fattat dig rätt så sitter det två oliks munstycken i förgasaren?
Ett lågfarts och ett högfarts munstycke?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ööhh...okej.låter vettigt??..vart får du allt ifrån.jag ska testa testa din teknink.om jag fattat dig rätt så sitter det två oliks munstycken i förgasaren?
Ett lågfarts och ett högfarts munstycke?

Ja du har ett lågfart och ett högfart. vart jag får allt ifrån?? Jag åker inte mc jag trimmar bara. (20år nu)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kanon.har du någon trimm verksamhet uppe i "krammpan"

Trimmverksamhet? När andan faller på och kroppen godkänner slipverksamhet och det är ett roligt objekt så kan det tänkas att jag har lite verksamhet typ förgasar portning och topportning mm:)
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Och hur länge tror du den håller då? :rolleyes:

Bör inte gå över 60 bakhjulskusar om man vill ha någorlunda hållbarhet på motorn, enligt min åsikt.

Håller med Solid snake, trimma inte skiten, sälj den orginal och köp en 900cc japanare istället, då slipper du trimma, dom går som fan ändå utan trim, och är hållbara om man sköter oljebyten och service. Spelar nog ingen roll vilket fabrikat du väljer när det gäller japanhoj. (men Honda är nog bäst :D )
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Insprut på KTM istället

Har hållt på en jävla massa med min 450EXC nu med Keihin FCR39 och fick till det väldigt bra med min hemmameckade topp, borrad luftburk osv. med 210 huvudmunstycke, 45 lågfart. Fick upp den på 5an utan koppling mot 3an tidigare, en jävla skillnad.

Dock så borrade jag min förgasare idag till alldeles för stor diameter, 44mm.

Ser 3 alternativ...


1) Bygga insprut, har jag alltid velat göra.. .känner en del som gjort det på bilar (VEMS, Megasquirt osv).

2) Köpa annan fugge, typ Mikuni TM40 eller annat för ~2500kr

3) Försöka få till den jag har, har ju 210 munstycka och 44mm numera.


Får bara igång den på tomgång, sen tvärdör den... men låter GRYMMT fräckt på tomgång numera.


Vad tycker ni ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har hållt på en jävla massa med min 450EXC nu med Keihin FCR39 och fick till det väldigt bra med min hemmameckade topp, borrad luftburk osv. med 210 huvudmunstycke, 45 lågfart. Fick upp den på 5an utan koppling mot 3an tidigare, en jävla skillnad.

Dock så borrade jag min förgasare idag till alldeles för stor diameter, 44mm.

Ser 3 alternativ...


1) Bygga insprut, har jag alltid velat göra.. .känner en del som gjort det på bilar (VEMS, Megasquirt osv).

2) Köpa annan fugge, typ Mikuni TM40 eller annat för ~2500kr

3) Försöka få till den jag har, har ju 210 munstycka och 44mm numera.


Får bara igång den på tomgång, sen tvärdör den... men låter GRYMMT fräckt på tomgång numera.


Vad tycker ni ?

Har du borrat till 44mm:skrämd Jag hoppas du menar slipat ur den med typ dremmel!! För borra eller svarv ur dom till 44 går ju åt skogen ,, då flyger ju mittenringen som sitter runt munstycket och upp i taket åt helv!! + att golvet blir för lågt runt nålmunstycket!!


Men den går nog att fixa...sänka ner nålmunstycket lika mycket som den är borrad. (Hela fuggen måste då klyvas tyvär)
Går bara på tomgång? har du kollat så det inte har farit in borrspån i munstyckena som sitter i insugstratten? och ta även en titt på ett munstycke som sitter i ett litet hål i botten mellan trotteln och toppen ev har det hålet slagits igen vid borrning? Och hur fick du till det med axpumspinnen som sticker in i gasaren?`Den fick inte jag bort,,,jag fick porta runt.

Det ska normalt inte vara någon fara att köra 44mm ens på org topp (om än onödigt) Den ska gå hur bra som hellst med 50mm gasare om än lite förlust i bottenregget!!.
Om du går bet på att laga den så kan jag få den:) Eller köpa då billigt:) Du kan även låta boosten titta på den, Jag kan ju ev trolla lite på den så den funkar, Pm om intresse för rep av vådtagen fugge:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
skiten.?..vill få lite mer fart ur kuvan på min motard.inte köpa fartvidunder.

Helt rätt.. Och jag har kört alla plastraketer på fler hundra hk och ingen hitintills har samma drag/effekt upplevelse gämfört med en motard encylle som är trimmad ordentligt. 60-70 hk håller utmärkt om man inte höjt varvtalet för mycket. Räknar man antalet timmar som man kör en motard så håller den Trotts trimmat fler timmar längre än en racerspis. (gäller ej tävlingsmotards då) typ Husaberg mf
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top