Hjälp mig våga lägga ner mer...

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Okej, jag är ny på hoj, cirkus 500mil. Men nu känner jag att jag vill men samtidigt vet jag inte hur mycket jag kan lägga ner hojen. Problemet ligger i att jag inte "litar" på däckens fäste mot vägen. Jag förstår att gränsen är nådd med råge om jag skulle hamna i diket men vad kan jag göra för att övervinna min rädsla för totalt släpp?

Jag kör en Yamaha FZS 600 och vet att det är en maskin som ska gå att "köra" mer än jag gör.

Jag har gansk nyss flyttat utanför min hemort och vägen mellan hemmet och jobbet är relativt ny för mig, har kört den en hel del med bil men inte med hojen så vägen är bekant. Men grus/sten och spårig körbana känns i kurvorna och det är detta jag känner problem inför...

Vad fan ska man göra?

Mvh "Trött på mej själv och trött på att köra som en kärring" ( :rolleyes: )

P.S Snälla, ge mig tips & råd för bättre självkänsla och tillit till hojen!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
doorman skrev:

Svaret är enkelt. Kör mycket bana. Det är där du lär dig köra ordentligt och lär dig hojens begränsningar.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Forshaga, där har jag strulat med en tjej. Vi badade nakna i älven på natten. Nog om det nu.
Hursomhelst är det inte långt till Gelleråsen, kolla upp när det är bandagar med en långsam grupp där. Och vägen till Karlstad är väl fördjävligt guppig men en jättefin väg som inte är tok-snabb är den jag markerat på kartan. Du har bara drygt två mil upp till den.

Bifogat

• Vägfan.gif
    Vägfan.gif
    29.6 KB · Visningar: 256

Coola Ola

Guest
Slappna av. Om du sitter och oroar dig för grus och tjälskott hela tiden när du kör kommer din körning bli mycket stelare och riskerar att panikreagera vid eventuellt släpp. I värsta fall gör du nåt helt galet och kör av vägen. Om du istället bara koncentrerar dig på körningen utan att tänka på underlaget kommer du ha passerat grusfläcken eller tjälskottet innan du ens hann tänka på vad det var, det är oftast inte speciellt dramatiskt. Rent generellt så är det faktiskt säkrare att försöka lägga ner mer än att bromsa sig ur en situation (om man inte ligger på gränsen och/eller har kalla däck förstås).

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
kör vägen om o om igen, öka farten lite för varje gång. memorera gupp, spår osv. Kör alltid vägen i normalt tempo en gång innan du drar på, på så sätt så slipper du oroa dig för att bli överraskad av lösgrus etc.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Bra råd hittills och se till att ha sportdäck, inte sport/touring-däck.
Då behöver du inte oroa dig för däcken, fast du måste köra dom varma före du kan pressa på såklart.

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Victor skrev:
Forshaga, där har jag strulat med en tjej. Vi badade nakna i älven på natten. Nog om det nu.

Förklarar varför vattnet smakar konstigt.

Du har kört 500 mil,i mina ögon så är det normalt att som ny mcförare vara lite stel och försiktig,sen att vara försiktig är bra då lever man längre.

Så det är bara ut och köra så mycket du kan så du får rutin på vad du gör.

Sen att våga lägga ner är en vanesak och den vanan skaffar man bäst på bana.

Tittar man på hur mycket man lägger ner vid vanlig landsvägskörning i laglig fart så är det inte speciellt mycket.

Sen snacket om att byta däck köper jag inte.

Slappna av i armarna annars får du alla gupp upp i kroppen vilket gör att du automatiskt vinglar,ta stöd mot tanken med knäna istället.

Min 2 första uppsättnigar däck som ny mc-åkare var nya på kanterna men tokslut i mitten.

Last edited:

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Coola Ola skrev:

Mycket bra tips. Jag har övat på det i femton år och lär mig fortfarande. Mina bästa turer har varit när jag glömt bort att jag kör motorcykel utan istället bara känner att jag färdas längs vägen.

Sportdäck typ Michelin Pilot Sport gör stor skillnad. Dels beroende på det faktiska greppet men även genom att du känner att du har gjort allt som står i din makt för att det skall gå bra.

Min senaste erfarenhet av sportdäck var Fazern, där jag körde 80 mil på orginalpuckarna innan jag bytte till sportdäck. Skillnaden var enorm! Grepp, känsla, säkerhetskänsla.

På ren, torr & varm asfalt med varma däck skall nog din hoj kunna läggas ner tills nåt skrapar i utan att den tappar greppet. Men, som tidigare talare sagt, prova gärna på bana -det är mycket lättare att lära känna sin hoj där och dessutom säkrare.

Lycka till!

pilsner

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
I mitt fall fiungerade CoolaOlas:s metod (slappna av). Jag körde på Rörken för andra gången nu i måndags och hade gett mig f*n på att få ner knät i backen. De två första vändorna tog jag i från tårna och fläskade på med rejäla aphäng, utan resultat. 3:e vändan orkade jag nog inte koncentrera mig lika mycket och glömde nog bort knäskrapandet en smula, vips så skrapade både höger & vänster knä i (Obs, ej samtidigt! :tungan ) + att fotpinnarna fick varsitt skrap. :tummenupp
Efter den körningen kände jag mig som wärschta kurvsmiskaren, åkte därefter till jobbet (nattjobb) med ett leende på läpparna :D

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Tack

:) Tack allihop för alla tips! ...och även de mindre ämnesinriktade detaljerna :rolleyes:

Bana ska det bli om inte allt för många veckor så nu längtar jag verkligen dit! Vilken skön respons man kan få här på SH och nu strax ska jag åka till jobbet med ett leende på läpparna, för efter att ha läst era råd så kanske jag för en gångs skull kan slappna av på väg dit...

:Bugar

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Som flera andra säger... kör bana :tummenupp

Pressa aldrig på gata, och det ska inte kännas obekvämt! Lär dig den långsamma vägen så slipper du missöden !

Lycka till /Simpa

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
doorman skrev:
:) Tack allihop för alla tips! ...och även de mindre ämnesinriktade detaljerna :rolleyes:

Bana ska det bli om inte allt för många veckor så nu längtar jag verkligen dit! Vilken skön respons man kan få här på SH och nu strax ska jag åka till jobbet med ett leende på läpparna, för efter att ha läst era råd så kanske jag för en gångs skull kan slappna av på väg dit...

:Bugar
Victor skrev:
Hursomhelst är det inte långt till Gelleråsen, kolla upp när det är bandagar med en långsam grupp där. Och vägen till Karlstad är väl fördjävligt guppig men en jättefin väg som inte är tok-snabb är den jag markerat på kartan. Du har bara drygt två mil upp till den.
Det där är en klassisk, värmlänsk Real Roadracing-väg, har riskerat livet där många gånger. Tyvärr är den numera helt kass på grund av tjäle och bristande underhåll.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
valmers skrev:
Det där är en klassisk, värmlänsk Real Roadracing-väg, har riskerat livet där många gånger. Tyvärr är den numera helt kass på grund av tjäle och bristande underhåll.

Vad trist. Som jag minns den var den skitkul utan att vara obehaglig.
Ska dit nångång i sommar ta ett par vändor, finns det liknande vägar i närheten?

Men ett annat tips som kanske är självklart men lätt att glömma bort när man tänker på en massa annat är att hålla blicken långt fram, genom kurvan, samt att ha ögonen ögonen vågrätt.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
valmers skrev:

Har du ngt tips på ngn annan BRA väg i Karlstad med omnejd?

Körde en väg mellan Sunne o Munkfors som var riktigt rolig bortsett från underlaget, som var som de flesta andra värmländska vägar, riktigt dåligt underhållen.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Victor skrev:

Jag har också strulat med en tjej i forshaga, eller ja Skived närmare sagt. Badade aldrig i älven dock.

Väg 240 mellan Väse och molkom är UNDERBAR! Dit och lägg ett par repor.

Och kör bana... Det är det bästa om man ska lägga ner eller vurpa.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om du har lätt för teori så skulle jag föreslå att du köper en bok för lite ökad förståelse för vad som egentligen händer när man svänger.

A twist of the wrist, tex. Del 2 är mycket bra.

:tummenupp

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
doorman skrev:
Okej, jag är ny på hoj, cirkus 500mil. Men nu känner jag att jag vill men samtidigt vet jag inte hur mycket jag kan lägga ner hojen. Problemet ligger i att jag inte "litar" på däckens fäste mot vägen. Jag förstår att gränsen är nådd med råge om jag skulle hamna i diket men vad kan jag göra för att övervinna min rädsla för totalt släpp?

Jag kör en Yamaha FZS 600 och vet att det är en maskin som ska gå att "köra" mer än jag gör.

Jag har gansk nyss flyttat utanför min hemort och vägen mellan hemmet och jobbet är relativt ny för mig, har kört den en hel del med bil men inte med hojen så vägen är bekant. Men grus/sten och spårig körbana känns i kurvorna och det är detta jag känner problem inför...

Vad fan ska man göra?

Mvh "Trött på mej själv och trött på att köra som en kärring" ( :rolleyes: )

Ta det lungt, det kommer när du är redo ;)

Sånt ska inte stressas fram har jag fått höra diverse gånger.. ja håller med Roller, kör bana, så jäklans fräckt :banana

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Hagster skrev:
Jag har också strulat med en tjej i forshaga, eller ja Skived närmare sagt. Badade aldrig i älven dock.

Väg 240 mellan Väse och molkom är UNDERBAR! Dit och lägg ett par repor.

Och kör bana... Det är det bästa om man ska lägga ner eller vurpa.
Lyssna på grabben... här har vi en som vet vad han snackar om, i dubbel benämning :tungan :hihi

(aj va ont ja kommer få nu när ja träffar han i augusti :D )

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...