Hjälp migbli bättre på svenska!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Genom att ge mig INSPIRATION till min 3 sidors svenska berätelse. Ska vara en målande berätelse och det är inget problem. Men jag kommer bara inte på något kul att skriva om.

Ös på med ideer,om dom är oseriösa spelar ingen roll ska bara få iden av den inte kopiera den..
:tummenupp :tomten

Ja jag har panik den ska in på fredag..

Edt: Rubrikens stavfel är för att ni ska känna er angelägnare om att hjälpa mig :tomten :rolleyes:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
prulle skrev:
2469937 Genom att ge mig INSPIRATION till min 3 sidors svenska berätelse. Ska vara en målande berätelse och det är inget problem. Men jag kommer bara inte på något kul att skriva om.

Läst Nils Holgersson? Gör en pastisch på den, men ersätt pippin med en hoj och Svea rike med dina hemtrakter, favoritvägar och smultronställen. Det borde vara relativt lätt att göra den berättelsen så tydligt målande att du får godkänt med råge?

Lycka till!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
ft skrev:
2470019 Läst Nils Holgersson? Gör en pastisch på den, men ersätt pippin med en hoj och Svea rike med dina hemtrakter, favoritvägar och smultronställen. Det borde vara relativt lätt att göra den berättelsen så tydligt målande att du får godkänt med råge?

Lycka till!
:Bugar

(Har inte läst den men det ta inte lång tid :))

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
prulle skrev:
2469937 Genom att ge mig INSPIRATION till min 3 sidors svenska berättelse. Det ska vara en målande berättelse och det är inget problem. Men jag kommer bara inte på något kul att skriva om.

Ös på med ideer,om dom är oseriösa spelar ingen roll ska bara få iden av den inte kopiera den..
:tummenupp :tomten

Ja jag har panik den ska in på fredag..

Edt: Rubrikens stavfel är för att ni ska känna er angelägnare om att hjälpa mig :tomten :rolleyes:
Ska DU skriva 3 sidor?! Jesus, då kan jag bara ge dig ett tips till att börja med. Lär dig att hitta samt att använda stavningskontrollen! Prova även att ladda ner google toolbar. Där har du en inbyggd stavningskontroll att använda innan du postar då den som finns här på forumet inte verkar fungera tillfredsställande. :jisses

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Om någon har lust skulle jag uppskatta om nån läste igenom det här och klaga på alla fel.

Det va en tidig augusti morgon, solen lyste på en klarblå himmel, det skulle vist bli över 30 grader hade dom sagt på radion, men nu va det svalt och behagligt tack vare den lätta brisen. Jag var på väg till bussen in mot staden, det var då jag såg henne den ljuvaste varelse jag sett, hon tog mina sinnen med storm, försökte få hennes ögonkontakt men det var en svår akt hon fick upp synen från gatan när hon passerade, hon såg mig och tittade underligt.
med besviken min gick jag på bussen som skulle ta mig till stranden där mina vänner väntade. Bussen va som valigt full med folk, det va den alltid vid den här årstiden, det var redan unket och varmt i bussen eftersom klimatanläggningen inte fungerade, lustigt det gjorde dom nästan aldrig. Efter några minuter stannar bussen vid stranden och jag och med parten av bussens passangerare går av, luften är härligt frisk vattnet ser så lokande ut.
Jonas halv mata ljusgrå gamla Santana står på parkeringen, bland alla nyare bilar med gnistrande lack ser den riktigt skabbig ut.
Den vita stranden är ganska full med folk så det tar ett tag att upptäcka mina kompisar. Jag börjar gå bortåt mot fortet. Kryssandes mellan sönderbrända turister och barn familjer med sina lunchkorgar.
Tillslut får jag syn på Oscars solblekta Nike keps och insåg att dom andra också borde vara där. Jag börjar gå dittåt och inser att det kommer bli en väldigt varm dag. Jag smög mig på oscar och vräkte honom ur den blommiga stolen och började brottas med honom i den ljumna sanden. Efter några minuter ger jag upp det går verkligen inte att vinna. Det är då jonas säger orden han inte skulle sagt, skvätt inte sand på mig! Säger han halvt förfärat. Oscar och jag tittar på varandra och sen närmar vi oss jonas som ser helt oförstående ut. Vi tar tag i armar och ben och bär ner honom mot vattnet så vi står med det svalkande sköna vattnet upp till knäna innan vi sätter honom i gungning och kastar i honom. Vi gick upp och satte oss i som bekväma solstolarna igen.
Efter ett tag kände jag en doft ljuv söt doft jag kände igen den men kunde inte placera den. Det tycktes som den underbara doften av flickans parfym vara i närheten, jag tittade mig runt för att se om hon var i närheten. Det visade sig att hon låg bakom oss på sin orange handduk med gröna blommor på, den blå lilla solkrämen och mobilen låg så nära tillhands för henne, det såg ut som om hon väntade på någon.
Efter många långa sekunder och blickar från mig så dök det upp ett helt gäng med bara flickor o jag viskade till min kompis att vi skulle fråga om dom ville spela volleyboll men han nekade o sa:
Nej inte dem!
Jag svarade att jag skulle gå fram o med nervösa steg stod jag framför dem med skakande röst välkomnade jag de ner till där kompisarna höll till.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag läste första raden. Ska vi dela upp alla påpekanden per rad, så det blir mer överskådligt för dig?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Seriöst, det vore bättre om du skrev en helt ny text från början. Den texten är inte ens värd att rätta.
Kan du inte få extra språkkurser i din skola? Måste väl finnas för de som har det extra svårt.

Föresten, får det bara till en sida, även med radavstånd.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kan ni inte ta gymnasiediskussionerna i 125-forumet? :tungan

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
fan vad snälla folk är :arsele

Prulle, om jag haft orken hade jag försökt rätta lite grann, men kom nyss hem från en 6-timmars tur :tummenupp

Hursomhelst; lycka till och nästa gång så försök lägga upp det du vill ha hjälp med några dagar innan deadlinen ;)

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
~Settan~ skrev:
2478428 Jag kan titta på den (fröken). Vilken kurs i svenska är det? Så vet jag hur hård jag ska vara. :D

Han går i 2an. Så jag gissar på Svenska A.

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
prulle skrev:
2478204 Om någon har lust skulle jag uppskatta om nån läste igenom det här och klaga på alla fel.

Det var en tidig augustimorgon, solen lyste på från (inte på) en klarblå himmel. Punkt. Det skulle visst bli över 30 grader hade domde, inte dom sagt på radion, men nu va det svalt och behagligt tack vare den lätta brisen. Jag var på väg till bussen in mot staden, det var då jag såg henne, den ljuvaste varelse jag sett. punkt Hon tog mina sinnen med storm.Punkt Försökte få ögonkontakt med henne, men det var en svår akt Svår akt? hon fick upp synen från gatan när hon passerade, hon såg mig och tittade underligt.
Med besviken min gick jag på bussen som skulle ta mig till stranden där mina vänner väntade. Bussen var som valigt full med folk, det var den alltid vid den här årstiden.Punkt. det var redan unket och varmt i bussen eftersom klimatanläggningen inte fungerade, lustigt -det gjorde domden? nästan aldrig. Efter några minuter stannar bussen vid stranden och jag och med parten av bussens passangerare går av, luften är härligt frisk och vattnet ser så lockande ut.

Jonas halv mata halvmatta ljusgrå gamla Santana står på parkeringen.Punkt bland alla de nyare bilarna med gnistrande lack ser den riktigt skabbig ut.
Den vita stranden är ganska full med folk så det tar ett tag att upptäcka mina kompisar. Jag börjar gå bortåt mot fortet. Kryssandes mellan sönderbrända turister och barn familjer barnfamiljer med sina lunchkorgar.
Till slut får jag syn på Oscars solblekta Nike keps Nikekeps alt. Nike-keps och insåg att dom de andra också borde vara där. Jag börjar gå dittåt och inser att det kommer bli en väldigt varm dag. Jag smög mig på oscar och vräkte honom ur den blommiga stolen och började brottas med honom i den ljumna sanden. Efter några minuter ger jag upp, kommatecken det går verkligen inte att vinna. Det är då Jonas säger orden han inte skulle sagt, -skvätt inte sand på mig! Säger han halvt förfärat. Oscar och jag tittar på varandra och sen närmar vi oss Jonas som ser helt oförstående ut. Vi tar tag i armar och ben och bär ner honom mot vattnet, så vi står med det svalkande sköna vattnet upp till knäna, innan vi sätter honom i gungning och kastar i honom. Vi gick upp och satte oss i som i de bekväma solstolarna igen.
Efter ett tag kände jag en doft ljuv söt doft, jag kände igen den men kunde inte placera den. Det tycktes som den underbara doften av flickans parfym vara i närheten. Jag tittade mig runt för att se om hon var i närheten. Det visade sig att hon låg bakom oss på sin orange handduk med gröna blommor på, den blå lilla solkrämen och mobilen låg så nära tillhands för henne, det såg ut som om hon väntade på någon.
Efter många långa sekunder och blickar från mig så dök det upp ett helt gäng med bara flickor och jag viskade till min kompis att vi skulle fråga om dom de ville spela volleyboll men han nekade o sa:
Nej inte dem Bra! Här blev det inget "dom"!
Jag svarade att jag skulle gå fram och med nervösa steg stod jag framför dem med skakande röst och välkomnade jag de ner till där kompisarna höll till.

Så där. Jag kan inte garantera att jag sett alla felen, men jag tror jag fått med de flesta. Sen kan man alltid välja olika lösningar, men dessa är ett förslag. Om du skulle skriva en "målande berättelse" så har du gjort ett bra jobb! Skyll inte på mig om du får underkänt:D

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...