Hjälp! (Motor problem)

keann

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF600R
HJälp!!! (Motor problem)

Jag har en Honda NS125F, en dag så skulle ut och åka när motorn barade dog, när cykeln stannat helt så kom ett rökmoln ifrån cylindern och nerimot motorn, jag bokserade skiten hem och såg att det hadde blivit ett hål mitt i kolven, som man hadde svarvat ett hål där. Har alldrig sett nått liknade förut. Vad orsakade detta?

har köpt ny kolv och cylinder plus rengjort hela motorn ifrån spånet ifrån kolven men vill inte att samma sak ska hända igen.
VAD SKA JAG GÖRA?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det gör du genom att smeta lite fett eller krita på kolven och sätter på cylle o topp, blir det fett på tändstiftet är det fel.
annars kan du ju fråga någon här som har e nsr
//Niklas

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Den går säkert för snålt. Har du möjligtvis satt på en trimpipa utan att bestyckat om förgasaren?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CayLe skrev:
Den går säkert för snålt. Har du möjligtvis satt på en trimpipa utan att bestyckat om förgasaren?
men du
om den går för snålt så skär den, den får inget hål i kolven, inte i mitten i alla fall.

Har du ett bra luftfilter i den??
Sätt på en bensinrenare ochså, ett filter som man sätter mellan tanken o förgasaren
//Niklas

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Nikel skrev:
men du
om den går för snålt så skär den, den får inget hål i kolven, inte i mitten i alla fall.

Hur kunde min kolv på NSR'en se ut såhär när jag köpte den? Rätt tändstift och luftfilter fast felbestyckad förgasare? Visserligen så skar den, men kolven är urgröpt på ovansidan.

Bifogat

• kolven.jpg
    kolven.jpg
    52.6 KB · Visningar: 130

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jo men han hade ett hål rakt igenom i mitten. som om det skulle varit svarvat.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
CayLe skrev:
Hur kunde min kolv på NSR'en se ut såhär när jag köpte den? Rätt tändstift och luftfilter fast felbestyckad förgasare? Visserligen så skar den, men kolven är urgröpt på ovansidan.

mm nice :tummenupp

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
keann skrev:
Jag har en Honda NS125F, en dag så skulle ut och åka när motorn barade dog, när cykeln stannat helt så kom ett rökmoln ifrån cylindern och nerimot motorn, jag bokserade skiten hem och såg att det hadde blivit ett hål mitt i kolven, som man hadde svarvat ett hål där. Har alldrig sett nått liknade förut. Vad orsakade detta?

har köpt ny kolv och cylinder plus rengjort hela motorn ifrån spånet ifrån kolven men vill inte att samma sak ska hända igen.
VAD SKA JAG GÖRA?

snål bränsleblandning? stiftet ska minst ha 9 i värmetal....när kolven blir överhettad blir den större och då kan kolven klonka i toppen, det hände på moppen när jag körde med planad topp, orginalgasare och 60ccare.. :tungan

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Om jag får gissa så har han vatten med i förbränningen, vatten bli jävligt hett när det komprimeras och är med i förbrännigen och kan orsaka smälthål i kolven, offta på mitten.
Kan ju även vara felbestyckad.....men tror inte det

Kolla efter vatten i luftburk och förgasaren m.m :rolleyes:

Jonathan

Guest
Har du kollat så den får rätt oljeblandning?? låter som satyget går snålt :yoparty

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Mito mannen skrev:
Har du kollat så den får rätt oljeblandning?? låter som satyget går snålt :yoparty

Vad har oljeblandningen med om den går snålt eller inte å göra? :va

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Jag läste i en gammal bilbok att "används bensin med för lågt oktantal kan det om det vill sig illa slutligen bränna hål i kolven". Vet iofs inget om sånt här, men jag kom att tänka på den här tråden när jag läste det.
/Ludde

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Lurvas skrev:
Jag läste i en gammal bilbok att "används bensin med för lågt oktantal kan det om det vill sig illa slutligen bränna hål i kolven". Vet iofs inget om sånt här, men jag kom att tänka på den här tråden när jag läste det.
/Ludde

Det kallas väl att den spikar?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Hålet beror enkelt förklarat på att kolven har smält, så det beror uppenbarligen på för hög temperatur. Vad är det då som orsakar (för) hög förbränningstemperatur i en tvåtaktare? Jo, för magert ställd förgasare, för tidigt ställd tändning, för hög kompression eller ett tändstift av fel värmetal som orsakar knackning. Se över dom grejerna så kommer det inte hända igen.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Flummo skrev:
Hålet beror enkelt förklarat på att kolven har smält, så det beror uppenbarligen på för hög temperatur. Vad är det då som orsakar (för) hög förbränningstemperatur i en tvåtaktare? Jo, för magert ställd förgasare, för tidigt ställd tändning, för hög kompression eller ett tändstift av fel värmetal som orsakar knackning. Se över dom grejerna så kommer det inte hända igen.

För hög tänding är det väll ändå!??

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...