hjälp ned hydral koppling husa

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
varför tappar koplingen tryck
samt hur luftar man den på rätt sätt när fyllrt man olja med tryck eller när man släppt trycker
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Vad jag vet så ska du lossa på luftnippeln nere vid motorn och pressa in handtaget så det kommer ut olja där. Sen kan du hålla handtaget intryckt över natten med öppet lock sen fyller du på olja till den grad att den rinner över när du monterar tillbaks locket.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
antar att du luftar den på samma sätt som du luftar bromsar? på min 660 tappade den tryck pga nån felaktig packning nere i kopplingscylindern.
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
de försvinner ingen vätska bara dåligt tryck så att den driver när man startar å lägger i ettan har precis bytt lammeler och stål skivor kan de vara att dom klibbar hopp eller fel olja 10-60
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
tjenare!
jag kör med "gaffelolja" i min koppling.
gör på följande sätt, ta av locket på vätskebehållaren, köp en ny oljekanna eller någon slags spruta å koppla en slang på nippeln och så pumpar du systemet fullt nerifrån tills det bubblar upp där uppe å blir fullt.

funkar kanon!

se bara till att du inte har en billig oljekanna som drar med luft när du pumpar!
/mvh erik
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
tyson skrev:
tjenare!
jag kör med "gaffelolja" i min koppling.
gör på följande sätt, ta av locket på vätskebehållaren, köp en ny oljekanna eller någon slags spruta å koppla en slang på nippeln och så pumpar du systemet fullt nerifrån tills det bubblar upp där uppe å blir fullt.

funkar kanon!

se bara till att du inte har en billig oljekanna som drar med luft när du pumpar!
/mvh erik

En helt riktig beskrivning.
En stor injektionsspruta från medicinförådet är det lättaste att jobba med, transparant slang i rätt storlek så funkar detta bra.
//Thomas
www.enginehardware.se
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmmm, jag har samma problem med luftningen av min koppling :( Jag körde med en spruta som jag försökte trycka in oljan med men det ville sig iaf inte.
Är på väg till verkstaden med den nu så får han använda vaccum-pumpen som han har.
Btw, hans "husa-tavla" på väggen med verktyg innehöll en spruta som såg ut att kunna vara just till kopplingen, då den hade en gänga lika stor som nippeln på slavcylindern. ÄR det denna man ska pumpa upp oljan med? Men hur gör man när man tar bort den då, inte risk för att trycket fösvinner direkt då?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu var det löst iaf, det var den sprutan man skulle använda till det hela. Vi försökte med den som han brukar lufta alla kopplingar med, en vaccumsug men det funkade inte. Första försöket med sprutan sen var den som ny igen kopplingen.
Övrig fråga; Jag tycker att min hoj är jävligt svårstartad när det är kallt men när vi mätte CO-halten nu när den kom igång så var det runt 3,5-4 på tomgång så det är ju lite mer åt det feta hållet. Runt 0.7-1 direkt efter kallstart men det är väl normalt?
Enligt Janne på hoj-verkstan så gick den itne för snålt iaf så det var nog bara mina kick-kunskaper som är dåliga. Men den gick ju igång skitlätt precis när jag hade skaffat den :(
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ghost skrev:
Ventiljustering på gång?

Jag har inte kört 1 meter sedan motorn kom tillbaka från helrenovering, så det är inte aktuellt. Jag ska försöka imorrn igen och se om det var bara för att den har varit helt tömd på soppa överallt.
Hade vi inte en bra "Guide" till hur man ska kicka igång husan? Känns osm att jag behöver läsa på den igen isåfall om det är min teknik det är fel på :4skrika
 

Corpsegrinder

Corpse
Gick med
5 May 2005
Ort
Arvika
Hoj
Husqvarna 610TC 95:a, Husaberg 400 FE 01, KTM 250 SXF 06
dra på besin kranarna + chok och kicka ett par ggr. sen häller du lite lite bensin nedanför luftfiltret, stäng av bensin kranar och chok och sen kicka. de funkar alltid. :tummenupp


Dee_cati skrev:
Jag har inte kört 1 meter sedan motorn kom tillbaka från helrenovering, så det är inte aktuellt. Jag ska försöka imorrn igen och se om det var bara för att den har varit helt tömd på soppa överallt.
Hade vi inte en bra "Guide" till hur man ska kicka igång husan? Känns osm att jag behöver läsa på den igen isåfall om det är min teknik det är fel på :4skrika
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmmm, låter jobbigt att behöva ta bort sadel och luftfiltret varje gång :död Jag brukar peta in lite startgas när den är som värst iofs, men även då måste man bort med sadel och filter...
Nåja, ska till garaget nu och kolla om det är lika illa som förr.
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
nu har jag luftat riktigt och den funkar bra efter en stund när den blir varm men kör jag och inte kopplar på en stund så tar inte kopplingen 100% UTAN DEN DRIVER LITE SÅ MAN MÅSTE BROMSA SAMMA NÄR MAN LÄGGER I 1AN FÖRSTA GÅNGEN NÄR DEN E KALL VAD KAN DE VARA FÖR FEL DÅ
 

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Garaget (enligt sambon)
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Byt o-ringen nere i slav-cylindern så blir det bra igen...kostar 5kronor.
Samma sak har hänt mig...var noga med att ingen smuts följer med in i slavcylinder när du luftar...alltså när du byter o-ringen se oxå till att skruva ur luftnippeln och gör ren den...annars kan det komma in smuts när du sedan trycker in olja vid luftningen. :tuttar
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
undrade var oringen sitter om den sitter vid muttern där slangen går in eller om jag måste plocka isär cylindern
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top