Hjälp! Risgrynsgröt!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag måste ha risgrynsgröt. Det är bara så.

Men det finns inget grötris här i undervärlden (Australien) så hur gör jag risgrynsgröt utan grötris? Hjälp!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tuff lukk!

Jag smaskade precis i mig konserverad gröt:tungan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
1,5 dl rundkornigt ris(bör funka med sushi-ris)
3 dl vatten
1 msk smör
0,5 tsk salt
6 dl mjölk
kanelstång/stänger
(ev en gnutta vaniljsocker)
Tillagning

Koka upp ris, vatten, smör och salt i en stor kastrull. Koka på svag värme i 10 minuter.

Häll i mjölk och, om du vill, en bit kanelstång. Nu har vi mjölk i kastrullen och måste vara mer försiktiga. Rör om ofta och koka upp gröten igen, försiktigt.

Låt sedan gröten svälla under lock i en och en halv timme. Med Gasspis är det bara att stänga av. Med elspis flyttas kastrullen till en sval platta eller till ett grytunderlägg bredvid spisen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du inte hittar gröt på IKEA så testa med italienskt arborio-ris, det är ungefär samma sak som grötris och förmodligen har det större spridning i världen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Fakk! Stort jättetack! Du har räddat hela julen! Lite gröt ska nog få fart på julstämningen! :Bugar

Om du inte hittar gröt på IKEA så testa med italienskt arborio-ris, det är ungefär samma sak som grötris och förmodligen har det större spridning i världen.

Tack för det tipset också, jag ska kolla vad som finns i min supermarket! :)

Det verkar inte finnas gröt på IKEA här, de har mycket annat men inte just gröt eller grötris. Det kommer säkert till vintern... :rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle vilja påstå att i stort sett vilket vitt poröst (inte råris med andra ord utan ett ris vars korn man kan mosa sönder efter kokning) ris som helst funkar. Har lagat risgrynsgröt på både sushiris och jasminris, och båda blev helt ok. Nu är jag ju ingen grötconnaisseur direkt, så jag kan inte uttala mig om vilken som var bäst eller vad som blir skillnaden mellan de olika gröterna på grund av de olika risernas kvalitet, men jag vet att det funkar, blir ätbart och smakar risgrynsgröt:)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0