Hjälp sökes från er som kör 250 racer

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250
ako skrev:
Jo man kan komma undan billigt. Jag körde mestadels på beg däck (gör jag ju iof fortfarande), alkylatsoppa, körde långt på kolvar och vevar, inga dyra ras eller vurpor.
Honda kan man köra billigt, likaså Yamaha, men en Aprilia däremot...
Det där talar ju faktiskt emot 250SP. Jag trodde det skulle vara mycket billigare. Vad som bekymrar mig ytterligare med ditt påstående är att äldste sonen (14 år) fick låna en 125std på Gelleråsen. Gissa om det tjatas om en Aprilia hemma!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Borsiin JR skrev:
Ja det är väl klart det är för med tanke på det underhåll som läggs ner bland toppåkarna så skulle det ju vara statistiskt omöjligt att grejerna rasar vilket de dock uppenbarligen gör. Slutsats: Det spelar ingen roll hur man sköter grejerna för även toppåkarnas grejer rasar.

Så bäst är att sköta motorcykeln efter eget huvud trots att man är
"fullständig nybörjare i mopedteknik". och lära sig av sina egna misstag, man lär dock förr eller senare (i vissas fall senare) inse att de där experterna grundar sina påståenden på lång erfarenhet och många dyra ras.

OBS Nypanik detta inlägg var inte ironiskt enbart mot dig då denna uppfattning är vanlig bland motorsportutövare på motionsnivå.
Håller den egna motorn inte samma höga trimningsgrad som toppåkarnas är det inte nödvändigt att vara lika noga med underhåll och inställningar. Man kan därför gott slå dövörat till när en expert talar om vad som är absolut nödvändigt för att inte råka ut för haveri. Jag tycker att mitt facit under två säsonger talar för sig själv: ett kolvnyp orsakat av blyfri 95-oktanig bensin när jag borde ha kört på 95-oktanig alkylatbensin som vanligt.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Edika skrev:
Det där talar ju faktiskt emot 250SP. Jag trodde det skulle vara mycket billigare. Vad som bekymrar mig ytterligare med ditt påstående är att äldste sonen (14 år) fick låna en 125std på Gelleråsen. Gissa om det tjatas om en Aprilia hemma!

Han menade nog en Aprilia i form av en racer! :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Edika skrev:
Det där talar ju faktiskt emot 250SP. Jag trodde det skulle vara mycket billigare. Vad som bekymrar mig ytterligare med ditt påstående är att äldste sonen (14 år) fick låna en 125std på Gelleråsen. Gissa om det tjatas om en Aprilia hemma!


Ako menade såklart att en fabriksaprilia racer är dyr att hålla igång!

I SP250 och 125jnr så används standardmotorcyklar som är gjorda för att gå på gata med. Dom är mycket billigare. Speciellt om man jämför med en sån aprilia som Ako nu kör.
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Edika skrev:
Det där talar ju faktiskt emot 250SP. Jag trodde det skulle vara mycket billigare. Vad som bekymrar mig ytterligare med ditt påstående är att äldste sonen (14 år) fick låna en 125std på Gelleråsen. Gissa om det tjatas om en Aprilia hemma!
nu pratas de racer här.. inte någon gathoj med racerkläder på!! :)
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
ako skrev:
Du skulle svära högt över Aprilias instruktionsbok, den består av sprängskisser med reservdelsnummer :D

Har du missat att de faktiskt har med åtdragningsmoment i början. De är för goa på Aprilia...
Adam som ägde Chuck hoj berättade att även mekanikerna från Aprilias raceavdelning saknade bok när de var över i USA.

ako skrev:
Jo man kan komma undan billigt. Jag körde mestadels på beg däck (gör jag ju iof fortfarande), alkylatsoppa, körde långt på kolvar och vevar, inga dyra ras eller vurpor.
Honda kan man köra billigt, likaså Yamaha, men en Aprilia däremot...

Jag vill minnas att du bröt några race förra året, vad inte det på grejer som gått för långt, eller?

Nyteknik skrev:
Håller den egna motorn inte samma höga trimningsgrad som toppåkarnas är det inte nödvändigt att vara lika noga med underhåll och inställningar. Man kan därför gott slå dövörat till när en expert talar om vad som är absolut nödvändigt för att inte råka ut för haveri. Jag tycker att mitt facit under två säsonger talar för sig själv: ett kolvnyp orsakat av blyfri 95-oktanig bensin när jag borde ha kört på 95-oktanig alkylatbensin som vanligt.

Din hoj ställde jag ju in mycket snarlikt Axxexs (kanske inte till allas belåtenhet men ändå)

Om du tittade på det jag gjorde och lyssnade på vad jag sa så har du mycket nytta av det när du river motorn nästa och när du ska bestycka.

Edika skrev:
Halloj,
Jag funderar på om man skulle slå till på en Honda RS250 -98. Jag har bara haft licens sedan i fjol och är fortfarande riktigt långsam.
*Hur mycket underhåll är det egentligen och vad kostar delar? Jag har haft och skruvat med flera tvåtaktare genom åren, flera RG500 och crossar.
*Är det någon idé med en racer innan man kan köra?
*Kommer klassen att finnas kvar nästa år för B-förare?
Ytterligare synpunkter?

Alla tips och råd är välkomna!

Klart du ska ha en 250cc. Du kommer få grymt roligt på hojen och lära dig mycket.

Jag ser i tråden att du fått mängder med tips många mycket bra andra kanske inte lika genomtänkta.

Jag tycker du ska prata med Axxexs i Linköping för han kan visa mycket på min hoj som Eus ska köra. Axxexs är en av de som kan väldigt mycket om racing och även 250cc.

Det går också bra att slå en signal till mig om du har frågor eller PM:a.

Mvh
Henrik Nordgren
0708-578257
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Ja det är ju dumt att lyssna på råd från sådana som vet bättre.
Ja, det vore faktiskt ett misstag att lyssna på alla råd man kan få i en depå. Alla är mycket säkra på sin sak men ger ofta olika och inte sällan motstridiga råd. Ett exempel var när jag på Gelleråsen fick fantastisk hjälp av Henrik Nordgren vars erfarenheter och råd skilde sig väsentligt från tips ("sanningar" vore mer träffande) jag har fått av andra 250-förare. På besök i Henriks tält kom en mycket engagerad tvåtaktsmekaniker vars teorier kring handhavandet av en tvåtaktare på varenda punkt stod i total motsats till mina egna erfarenheter. Hans kunnande var förstås oändligt mycket större än mitt men ändå hade jag genomlevt två säsonger utan de haverier han beskrev och som skulle komma som ett brev på posten om man inte gjorde som han beskrev. Så vad man ska lyssna på och vems råd man ska följa är inte självklart.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nyteknik skrev:
Håller den egna motorn inte samma höga trimningsgrad som toppåkarnas är det inte nödvändigt att vara lika noga med underhåll och inställningar. Man kan därför gott slå dövörat till när en expert talar om vad som är absolut nödvändigt för att inte råka ut för haveri. Jag tycker att mitt facit under två säsonger talar för sig själv: ett kolvnyp orsakat av blyfri 95-oktanig bensin när jag borde ha kört på 95-oktanig alkylatbensin som vanligt.

Nä men det är viss skillnad på att bli sur när någon påpekar det dumma i att använda kolvar man tappat i golvet och att slå dövörat till när experterna tycker du skall byta kolv minst lika ofta som vad manualen säger(om de nu säger detta vilket jag starkt betvivlar).

Följer man manualen till punkt och pricka är man ivf inte helt fel ute dock så är det kanske inte det mest kostnadseffektiva.

Till trådstartaren:
Har editerat och förtydligat lite i min första post. Driftstiden på saker är dock en het fråga här men det är min åsikt, fast i ärlighetens namn borde du lystna mer på Nordgren än på mig.

Till Nordgren:
Vad anser du är lämplig driftstid på delarna i ovanstående applikation?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nyteknik skrev:
Håller den egna motorn inte samma höga trimningsgrad som toppåkarnas är det inte nödvändigt att vara lika noga med underhåll och inställningar. Man kan därför gott slå dövörat till när en expert talar om vad som är absolut nödvändigt för att inte råka ut för haveri. Jag tycker att mitt facit under två säsonger talar för sig själv: ett kolvnyp orsakat av blyfri 95-oktanig bensin när jag borde ha kört på 95-oktanig alkylatbensin som vanligt.
Borsiin JR skrev:
Nä men det är viss skillnad på att bli sur när någon påpekar det dumma i att använda kolvar man tappat i golvet och att slå dövörat till när experterna tycker du skall byta kolv minst lika ofta som vad manualen säger (om de nu säger detta vilket jag starkt betvivlar).
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ovanstående, men minns att du beskrev det som riktigt korkat att jag inte hade kastat en helt ny kolv som hade tappats i golvet då den skulle monteras. Samma kolv putsades med fint slippapper, monterades och gick en racinghelg på Gelleråsen med 1.11,6 som facit. Vad hade egentligen varit mest dumt: att följa expertens råd eller göra som den okunniga amatören?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ovanstående, men minns att du beskrev det som riktigt korkat att jag inte hade kastat en helt ny kolv som hade tappats i golvet då den skulle monteras. Samma kolv putsades med fint slippapper, monterades och gick en racinghelg på Gelleråsen med 1.11,6 som facit. Vad hade egentligen varit mest dumt: att följa expertens råd eller göra som den okunniga amatören?


Henrik berättade då om att han själv hade gjort samma sak för längesen att han tappat en kolv lite lätt. Han hade satt i den och den kolven nöp direkt. Finns säkert fler som kan berätta samma sak. I många fall kanske dom inte ens vet varför det hände. Henrik behövde bara få se kolven så hade han en insikt i hur den kolven levt sitt liv. Du såg minst förvånad och generad ut när han avslöjade att kolven varit tappad? Kan kosta dyra cylindrar, vev och placeringar om man chansar lite för mycket. En kolv för nån ynka hundring är inte värt att testa sånt på ibland! Du fick välja själv och du ville chansa för att kolven var så lite körd och vi sa inte emot eftersom kolven hade gått minst ett pass utan problem.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Som jag alltid propagerat för gäller det att hitta en bra grundsetup. Om man exempelvis skiter i att mäta squishen, och har tur så att man hamnar lute för högt är allt man får lite extra varv, men förlorad botten. Hamnar man åt andra hållet finns ju risken att kolven spikar sönder. Ställer man sin tändning någon grad fel kan man också spika sönder/nypa sin racer ganska fort.
Men, som sagt har man cykeln inställd rätt, så behöver man oftast inte göra mer än att bestycka samt byta slitdelar inom rimliga servicetider.

Att Nyteknik hade tur innebär inte att de råd han fått är felaktiga som han verkar vilja påskina. Får man en cykel som är grundinställd kommer man långt på det. Man behöver heller inte alltid vara extremt noggrann, men momentnyckel är en regel som alltid gäller när man skruva aluminiumprylar.

Nyteknik skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ovanstående, men minns att du beskrev det som riktigt korkat att jag inte hade kastat en helt ny kolv som hade tappats i golvet då den skulle monteras. Samma kolv putsades med fint slippapper, monterades och gick en racinghelg på Gelleråsen med 1.11,6 som facit. Vad hade egentligen varit mest dumt: att följa expertens råd eller göra som den okunniga amatören?


Det kan ju gå precis rakt åt andra hållet. Khilander körde 1.09 med en vev med okänt milantal, +300 mil åtminstone, den nöp på rakan på karlskoga och där han hade tur att han inte fick ett block med ett hål i.
Få stopp på grund av maskinfel är förbannat tråkigt, jag har haft min beskärda del, och konstigt nog hade jag flest när jag körde min maskin standard, och alltid mycket större munstycken än alla andra...
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Borsiin JR skrev:
Till Nordgren:
Vad anser du är lämplig driftstid på delarna i ovanstående applikation?

Det går att köra Honda kolvar till cirka 90-100 mil, själv kör jag inte mer än cirka 70-80 mil. Men du ska byta dem vid 50 mil enligt Honda manualen. Det är förstås säkrast och det känns att hojen går bättre med nya kolvar. Jag rekomenderar att byta kolvar efter 70 mil och ringar efter 30 mil. (Det blir två SM på en uppsättning kolvar och mellan race byter man ringar) De är säkrast att även byta kolvbult och nållager vid varje kolvbyte. Vevaxeln ska bytas efter 200 mil enligt Honda men även här lägger man på knappt ca 50% och kör 280-300 mil. En ny kostar 12000 inkl moms och kan renoveras en gång för 6900 kr. Reedventiler bör bytas efter 100-150 mil eller när man ser att de blir slappa. Är lämpligt att sätta i nya i början på säsongen. De kostar nog 50kr/ st och det är 8 st. Tändstift kan man köra upp till 250 mil på men det kanske kan vara lönt att byta tidigare för effekten. De kostar cirka 500kr/st. Annars är det kedja,bromsbelägg osv som alla andra hojar. Däck kostar 3300kr för en uppsättning och är man snål som jag går det knappt en per helg. De kan också med fördel vändas då det slits mest på en sida (jag har både kört kval och race på vända däck). Detta går inte på alla gatdäck. Det är lämpligast att köra på racing bränsle. Jag kör på Aspen Racing och det kostar cirka 29 kr/liter (billigare vid stor volym) och kan köpas hos av mig och även hos de flesta som säljer gräsklippare. De har det troligen inte hemma men tar hem det på beställning. Jag har med mig Aspen Racing så att man ska kunna köpa en provdunk på tävlingarna och sen beställer man så kommer det hemlevererat.

Om någon behöver Honda RS250 delar kan ni mejla jag går just nu igenom mitt lager och ser vad som ska säljas.

Axxexs skrev:
Henrik berättade då om att han själv hade gjort samma sak för längesen att han tappat en kolv lite lätt. Han hade satt i den och den kolven nöp direkt. Finns säkert fler som kan berätta samma sak. I många fall kanske dom inte ens vet varför det hände. Henrik behövde bara få se kolven så hade han en insikt i hur den kolven levt sitt liv. Du såg minst förvånad och generad ut när han avslöjade att kolven varit tappad? Kan kosta dyra cylindrar, vev och placeringar om man chansar lite för mycket. En kolv för nån ynka hundring är inte värt att testa sånt på ibland! Du fick välja själv och du ville chansa för att kolven var så lite körd och vi sa inte emot eftersom kolven hade gått minst ett pass utan problem.

En liten rättelse bara. Jag lämnade över kolven till en som hjälpte mig och när han skulle vända den i handen tappade han den så den åkte först i mekbordet och sen i golvet. Det blev bara ett litet märken men det nöp dessvärre ändå, surt men sant.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ovanstående, men minns att du beskrev det som riktigt korkat att jag inte hade kastat en helt ny kolv som hade tappats i golvet då den skulle monteras. Samma kolv putsades med fint slippapper, monterades och gick en racinghelg på Gelleråsen med 1.11,6 som facit. Vad hade egentligen varit mest dumt: att följa expertens råd eller göra som den okunniga amatören?

Jo med facit i hand är det ju ingen konst alls att vara efterklok.....

Jag hade nog också kört med en tappad kolv om jag inte såg några märken i den. Men det säkraste hade ju varit att kassera den, det är svårt att argumentera emot.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nyteknik skrev:
Vad hade egentligen varit mest dumt: att följa expertens råd eller göra som den okunniga amatören?

Vad hade du svarat själv på frågan om det hade rasat eller ännu värre om du hade kraschat pga att det nöp.

En kolv kostar 500 kr
Vad kostar ett brutet lopp en ny clinder och ev en renovering av veven?

Hur var det föresten med kedjan i våras. Alla sa att du skulle köpa en riktig racingkedja och inte dumsnåla. Du köpte en skitkedja, kedjan gick av på första träningen och det vara bara ren tur att den inte stackade sig vid framdrevet och spräckte vevhuset eller ännu värre trasslade in sig och orsakade hjullås med säker krasch som följd.


Vill du inte lystna på din omgivning slipp men försök åtminstone inte ioiotförklara alla som ger dig råd de är oftast väl underbyggda.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Borsiin JR skrev:
Vad hade du svarat själv på frågan om det hade rasat eller ännu värre om du hade kraschat pga att det nöp.

En kolv kostar 500 kr
Vad kostar ett brutet lopp en ny clinder och ev en renovering av veven?

Hur var det föresten med kedjan i våras. Alla sa att du skulle köpa en riktig racingkedja och inte dumsnåla. Du köpte en skitkedja, kedjan gick av på första träningen och det vara bara ren tur att den inte stackade sig vid framdrevet och spräckte vevhuset eller ännu värre trasslade in sig och orsakade hjullås med säker krasch som följd.


Vill du inte lystna på din omgivning slipp men försök åtminstone inte ioiotförklara alla som ger dig råd de är oftast väl underbyggda.
Jag har inte idiotförklarat någon.

Tråden handlar om vad en nybörjare i 250 Racer bör tänka på och jag argumenterar för att han inte ska tänka på för mycket. Att följa expertråden till punkt och pricka skulle troligen göra honom både less och pank innan han hunnit upptäcka hur kul det kan vara att köra racer.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jag har inte idiotförklarat någon.

Tråden handlar om vad en nybörjare i 250 Racer bör tänka på och jag argumenterar för att han inte ska tänka på för mycket. Att följa expertråden till punkt och pricka skulle troligen göra honom både less och pank innan han hunnit upptäcka hur kul det kan vara att köra racer.

Så vad ger du för råd till en nybörjare? Att det bara är tanka och köra första gången du tar ut en racer? Att skita i att läsa manualen?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Så vad ger du för råd till en nybörjare? Att det bara är tanka och köra första gången du tar ut en racer? Att skita i att läsa manualen?
1. Skaffa en racer i så nära originalskick som möjligt.

2. Ställ in chassie och motor motsvarande manualens grundinställning.

3. Lär dig att värdera vilka expertråd som ska tas på allvar.

4. Gör det enkelt för dig: köp olja och bensin på OK.
 

JRL

Lacke
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
Aprilia RSW 125
I en racer tankar man INTE någon OK-bensin typ 95-oktanig.
Det är en räcer, inte en depå-moppe.
Det är som att köpa en R1:a och strypa den till 25kW.
Så snäpp upp er lite med era "goda" råd.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top