Som jag alltid propagerat för gäller det att hitta en bra grundsetup. Om man exempelvis skiter i att mäta squishen, och har tur så att man hamnar lute för högt är allt man får lite extra varv, men förlorad botten. Hamnar man åt andra hållet finns ju risken att kolven spikar sönder. Ställer man sin tändning någon grad fel kan man också spika sönder/nypa sin racer ganska fort.
Men, som sagt har man cykeln inställd rätt, så behöver man oftast inte göra mer än att bestycka samt byta slitdelar inom rimliga servicetider.
Att Nyteknik hade tur innebär inte att de råd han fått är felaktiga som han verkar vilja påskina. Får man en cykel som är grundinställd kommer man långt på det. Man behöver heller inte alltid vara extremt noggrann, men momentnyckel är en regel som alltid gäller när man skruva aluminiumprylar.
Nyteknik skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ovanstående, men minns att du beskrev det som riktigt korkat att jag inte hade kastat en helt ny kolv som hade tappats i golvet då den skulle monteras. Samma kolv putsades med fint slippapper, monterades och gick en racinghelg på Gelleråsen med 1.11,6 som facit. Vad hade egentligen varit mest dumt: att följa expertens råd eller göra som den okunniga amatören?
Det kan ju gå precis rakt åt andra hållet. Khilander körde 1.09 med en vev med okänt milantal, +300 mil åtminstone, den nöp på rakan på karlskoga och där han hade tur att han inte fick ett block med ett hål i.
Få stopp på grund av maskinfel är förbannat tråkigt, jag har haft min beskärda del, och konstigt nog hade jag flest när jag körde min maskin standard, och alltid mycket större munstycken än alla andra...