Hjälp sökes!! Köpa hoj som tidigare ägts av trafikskola

villhahoj

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Hoj
fz6 s2 2009
Tjena!

Funderar på att slå till på en Fz6 s2. Det finns en tidigare ägare och det är en trafikskola.. enligt säljaren har den använts uteslutande av lärare.

Jag är ganska ny på detta så jag söker därför hjälp av er.

Att den körts av trafikskola, bra eller dåligt ?
( service, däck, allmänt skick hittar jag inget att anmärka på. Gått ca 1000mil. )

Enormt tacksam för synpunkter!!

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Nyligen köpt en körskolehoj och det enda problemet hittills var att en skruv till oljefilterlocket var gängpaj. Löste det med en helicoil insatsgänga.

Kolla upp service historiken, ring verkstaden dom servat på och kolla om allt e som det skall.
En körskolehoj som går 1000 mil krypkörning går mååånga timmar mot en hoj som rullar 1000 normala mil.
Extra byte av oljan är önskvärt.

Att den gott som lärarhoj låter positivt.

Kolla upp glapp i lager. Bromsbelägg, hur slitna bromsskivorna är osv.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
och för allt i värden, glöm inte att kolla kopplingen! Sliter ganska hårt på den att köra som man gör på körskola :)

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
fråga vilken körskola den har gått på så kan du sen ringa och höra om det är en elevhoj eller om den enbart använts av lärare

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om det bara har varit en ägare innan så borde det väl betyda att du köper den direkt ifrån körskolan va?
Hur som helst så brukar fd körskolehojar säljas till väldigt bra pris så det kan du ju ta i beaktning.

Och framför allt.. är det något som inte känns okej så köper du en annan.

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Vad jag vet så är trafikskolemotorcyklar ofta (om inte alltid) i absolut toppskick, för att inte på något vis riskera elevens (i detta fall lärarens) säkerhet.
Dessutom, eftersom elever skall lära sig se över kedjespel, däck, bromsar m.m som en del av utbildningen, så förutsätter jag att just dessa delar alltid är i sin ordning.

Är den utrustad med sådan "skyddsbur" eller vad det kallas? Sådant som man har för att skydda kåpor och motordelar ifall man vickar osv syftar jag på.

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
När jag köpte min BMW F800R hade den tidigare gått för körskola.
Mina erfarenhet är att körskolor verkar ta väldigt bra hand om sina hojar.

Tror trafikskolan haft serviceavtal med MC-Huset i Malmö där den servats enligt konstens alla regler.
Det enda jag kunde hitta på hojen var att styrstoppen hade filats ner lite för att underlätta krypkörningen, annars i toppskick.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Finns ingen anledning att fila ner styrstopp någon millimeter, det du ser är troligtvis märken efter att styrstoppen har fått sig en smäll efter vurpor! Kan se nerfilat ut, ser ut så på min dom har gått som stunthoj ;-)

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Nix, detta är nerfilat... syns väldigt tydligt.
Fick det även bekräftat av både körskolan och mc-huset att dom hade filat ner stoppen på alla sina F800R för bättre vändradie.. undra om den hojen lever än :) blev nästan lite nyfiken..

Finns ingen anledning att fila ner styrstopp någon millimeter, det du ser är troligtvis märken efter att styrstoppen har fått sig en smäll efter vurpor! Kan se nerfilat ut, ser ut så på min dom har gått som stunthoj ;-)

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
De flesta körskole hojarna är för det mesta välservade och har rullat ganska försiktigt om man bortser från kopplingar som kan ha gått varma mer än en gång om vi så säger.Har sett några av dessa hojar säljas med monterade störtbågar runt styret så dessa lär väl monteras bort omgående.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Öppna och kolla kopplingen, för kopplingskorgen brukar få stryk. Kolla allmäntillståndet; glappar reglagen, är styrändar och fotpinnar skadade, har avgassystemet skador osv, kolla att hojen är rak, även små smällar kan göra att ramen blir lite sned. kolla oljan efter metallpartiklar dreven kan misshandlas rätt hårt på trafikskolehojar. Ring trafikskolan och kolla om den bara har gått som lärarhoj. Om den gått som elevhoj skulle jag behöva ett riktigt bra pris för att köpa den.
Mvh/ fd trafiklärare

Last edited:

villhahoj

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Hoj
fz6 s2 2009
Tack för alla synpunkter!!

Ringde och pratade med ägaren för trafikskolan, han berättade att han hade haft den privat ( men skrivit den på hans företag) , den hade använts någon enstaka gång som lärarhoj, men annars aldrig körts som trafikskolehoj.

I övrigt verkade allt vara i gott skick.

...Så ja köpte skiten :)

Återigen, stort tack alla som skrivit!

brum brum

villhahoj

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Hoj
fz6 s2 2009
Tyvärr får jag ha kvar namnet "villhahoj" ett tag till....

Jag kom överens med säljaren igår på yamahacenter i Sundsvall om ett pris på 39. (den låg ute för 41900)
Hojen finns på yamahacenter i örnsköldsvik men dom samarbetar tydligen. Jag skulle få hojen nästa vecka.

Idag ringer säljaren upp mig (från Sundsvall) och berättar att dom i övik vägrar släppa hojen för det priset.

Jag påtalade givetvis att vi hade en överenskommelse, men det verkade mörkt.

Pyntade inget igår när vi kom överens... Kan jag göra något, eller kan det gå till så att jag kommer överens med en säljare i Sundsvall, och att säljarna i Övik kan stoppa det?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Jag kom överens med säljaren igår på yamahacenter i Sundsvall om ett pris på 39. (den låg ute för 41900)
Hojen finns på yamahacenter i örnsköldsvik men dom samarbetar tydligen. Jag skulle få hojen nästa vecka.

Idag ringer säljaren upp mig (från Sundsvall) och berättar att dom i övik vägrar släppa hojen för det priset.

Pyntade inget igår när vi kom överens... Kan jag göra något, eller kan det gå till så att jag kommer överens med en säljare i Sundsvall, och att säljarna i Övik kan stoppa det?

Ren formellt så gäller även en muntlig överenskommelse...och har du skrivit på något så är det solklart. De får väl helt enkelt lösa det internt. Dricka sprit och slåss på nästa firmafest eller nåt.

Man skall stå för vad man lovar, även som mc-försäljare.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Skall du betala mer får de skicka med tillbehör för mellanskillnaden typ.

Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990

Anbud - Accept = Avtal. Det är säljarens problem om han accepterat ditt bud. Däremot kan det bli svårt att bevisa om inga avtal skrevs.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag hade gått med på att betala det högre priset ifall säljaren i sundsvall som du kom överens om priset med skickar med tillbehör/utrustning/rabatt på service till samma värde som mellanskillnaden.

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Muntliga avtal är bindande

Haken är att dom är svårbevisade

Sen kan jag tycka det är skitfjantigt att inte släppa den för den lilla prisskillnaden.
Dåligt rykte kostar bra mycket med att återställa

Kannringen

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2014
Kan bara inflika att jag vet vilken hoj det gäller. Bra skick på den maskinen. Tog kortet förra året och oftast framfördes den som följehoj av läraren. Fick dock lov att provköra den en sväng efter påtryckningar från läraren som försökte sälja på mig den:). Lite bättre drag än i xj6,orna man körde runt på annars då. Blev inget köp för min del tyckte det var lite för dyrt för en första hoj och nu mindre än ett år senare sitter man på en Mt-09 :S?!

Tråkigt och höra om dealen dock. Hoppas det löser sig.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati