Hjälp sökes med svarvning/fräsning/Alu svets

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Ramar har ju ofta konstaterats vara gjorda av vettiga material för svetsning, och således väljer man den reparationen eftersom det kostar multum att köpa en ny. Det är dessutom rätt så jobbigt att byta.

Jag säger inte att det inte kommer att gå bra att svetsa korgen, men risken att det skiter sig är överhängande, och då har du ändå gjort av med mer pengar på en del som i princip kostar gratis i jämförelse med en reparation. Hade du haft egna möjligheter att svarva, fräsa och svetsa hade det varit en annan femma. Då är det bara att prova och det enda som kostar är din egen tid.

Å andra sidan, om det nu inte går att svetsa är ju silvertejp och ett Jenka nästan gratis, så det kan ju bli nästa metod att prova...
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Varför är du så fast besluten att svetsa då? Det verkar ju onekligen som en mycket dum ide om man ser det till vad följderna kan bli i jämförelse vad en helt ny kostar. Som någon redan konstaterat är det ju skitmaterial att svetsa i.

Troligen för att de är som vanligt att de finns folk som säger samma sak i bägge läger, en hel bunt som "tycker" de är en dålig idé men inte kan backa upp de med fakta, I allafall inte än så länge.

Sen är de en lika stor bunt som säger tvärtom, att de har dom gjort tidigare med gott resultat, enkelt att fixa, smidigt m.m. (dock inte på sporthoj forumet).

Så då får man ta ett beslut om att antingen gör man de ena eller så gör man de andra. Beslutet handlar som sagt inte om pengar eftersom då hade man gått på några av er linje om att köpa nytt direkt. Eftersom ni är fast beslutna om att de är en dålig ide och i princip inte går.

...och då har du ändå gjort av med mer pengar på en del som i princip kostar gratis i jämförelse med en reparation. Hade du haft egna möjligheter att svarva, fräsa och svetsa hade det varit en annan femma. Då är det bara att prova och det enda som kostar är din egen tid.

Har aldrig påstått att jag är beredd att betala mer för reparationen än kostnaden för en ny del. Jag kollar upp möjligheterna med att få detta gjort för en överkomlig peng och om nån har kunskap och tid att ta sig ann detta... Skulle de visa sig att de inte finns nån möjlighet att få detta fixat för ett överkomligt pris så fine, då finner jag mig i att få köpa delen istället.

Men än så länge är jag inte övertygad, visst går jag till en professionell firma som ska fixa de så kostar de mer, men inte min plan.

Å andra sidan, om det nu inte går att svetsa är ju silvertejp och ett Jenka nästan gratis, så det kan ju bli nästa metod att prova..

Låter nästan som du har erfarenhet av detta ? Är de det som håller ihop din cykel så är jag nästan sugen på att pröva... :näsblod
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dessutom som jag ser de så bör den inte göra allt för stor skada om den skulle lossna. De mesta sitter rätt tight där mot kåpan.

ehrmm... Glöm det. På fullt järn rör sig saker FORT i motorn och det är ganska stora krafter i rörelse. Med det resonemanget kan du stå med ett kopplingspussel på tusen bitar och ett stort hål i motorn.

Men, det är klart att det går. Frågan är sedan om det blir bra, och om det var värt besväret. Lite marigt att välja tillsats plus att gjutalu inte alltid är någon dröm att sätta svetsen i som tidigare nämnts i tråden.
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Skulle tro att kopplingen snurrar runt 1500rpm som max på en cr 500 och tappen går nog å fixa till så den inte kan åka ut å svarva upp lamellkåpan om den ev skulle lossna.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nog? Nån som vet tandantal på primärdrev och kopplingskorg? Så vi får det fastställt.

Återkommer när jag kommit hem så kan jag räkna. :D

*Edit* 25 tänder på primärdrev och 60 på kopplingskorgen.
 
Last edited:

kawajojo

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2007
Ort
på landet i skogen
Hoj
zx10-04,Ducce 750ss speciale-02,kx 500-93,cbr1000-91
På min kx 500 lyckades jag bryta av en sådan tapp!
fixade detta genom att "försänka" in en skruv bakifrån(konisk skalle)
lite loctite på gängan å brottytan
har dock ej kört motorn så några garantier lämnas ej:)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
de låter som de förutsätter att man har kvar tappen... vilket jag inte har men de ser ut att lösa sig på nått sätt och nån kommer de alltid att reta om man följer inläggen. :D
 

Typist

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
sundsvall
Hoj
-00 r6
Om du inte har någon som kan fixa det så kan jag göra det för en femhundring, tycker inte att det borde vara så bökigt men misslyckas jag så kostar det inget heller. bara att skicka ett pm så får du telnr.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Om du inte har någon som kan fixa det så kan jag göra det för en femhundring, tycker inte att det borde vara så bökigt men misslyckas jag så kostar det inget heller. bara att skicka ett pm så får du telnr.

En femhunka + tor frakt är typ lika mkt som nytt ifrån usa kostar så det erbjudandet lär han inte nappa på.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har fått erbjudande om fix så håller på och diskuterar detta. 500:- + frakt är inte intressant nä.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top