Hjälp! skriva över hoj temporärt på mamma, sämre 2a-handsvärde pga ägarantal?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jag ska resa utomlands ett par månader i jobb och hojen blir hemma. Tänkte skriva över hojen på valfri, körkortslös individ i min innersta krets för att kunna ställa av en hoj som enligt försäkringen inte får ställas av (om man nu inte 'säljer' den förstås).

Kommer detta påverka andrahandsvärdet eftersom den, efter att jag skrivit den tillbaka på mig, vips har 3 ägare enligt regbeviset, och inte 1? :va och är det värt det ändå eftersom man slipper 3-4 lök i försäkring på en hoj med marknadsvärde kring de 40?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
om du oroas över det kan du väll alltid skriva på annonsen som det är. Ev köpare kan alltid kolla upp det.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Börjar bli ganska vanligt att hojar har flera ägare inom familjen pga fb,s regler.
Spara regbevisen från transportstyrelsen så kan du ju styrka att den enbart har en brukare.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ingen har hittills brytt sig i antalet ägare på de hojar jag sålt. Det verkar inte ha någon större betydelse för försäljningsvärdet.

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Haha, precis. Bara visa på reg. beviset att det är du och din morsa som står som tidigare ägare, allting står ju där. :p

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Mamman kan faltiskt ta en garageförsäkring vettu...

vett du vad jaja det kan ev fungera i ett annat bolag men gör som ni vill :D

för att få garage försäkrng så måsta den nog vart trafik försäkrad i det bolaget minst halv f innan o det e samma stålar då den som man skriver över mc inte har kk i längden :rolleyes: sesn då skadan kommer så gnäller alla billigt va det (premen MEN missa kolla vilkoren) ett ex bara :rolleyes:

( men detta e inte mitt prob hehe har ju över 15 skade fria år redan 75 % i bonus :D ) och har en bra kontackt med FB i dagens läge ;)

kolla hur det gick för alla ban hojar minns inte vilket bolag

//Robin

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
för att få garage försäkrng så måsta den nog vart trafik försäkrad i det bolaget minst halv f innan o det e samma stålar då den som man skriver över mc inte har kk i längden

Vi har vid flera tillfällen köpt hoj på vintern, och tecknat garageförsäkring utan att ha haft den trafikförsäkrad innan. Det går hur bra som helst och kostar inte många kronor.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
vett du vad jaja det kan ev fungera i ett annat bolag men gör som ni vill :D

för att få garage försäkrng så måsta den nog vart trafik försäkrad i det bolaget minst halv f innan o det e samma stålar då den som man skriver över mc inte har kk i längden :rolleyes: sesn då skadan kommer så gnäller alla billigt va det (premen MEN missa kolla vilkoren) ett ex bara :rolleyes:

( men detta e inte mitt prob hehe har ju över 15 skade fria år redan 75 % i bonus :D ) och har en bra kontackt med FB i dagens läge ;)

//Robin

Hur känns det att inte ha ett rätt?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!

//Robin

En garageförsäkring hjälpte inte dom för att dom inte stals i ett garage hemma utan i olåsta depåboxar i ett "obevakat" område, då gäller inte garageförsäkring längre. Men att det är svårt att få en garageförsäkring det är det. Jag fick inte tag i nån till min gamla racer som dessvärre just blev stulen oxå. Dock hade inte en garageförsäkring hjälpt mig heller men ändå...

IF kräver 6 månaders påställning för att få ställa av den och teckan garage. Inget av de andra bolagen ville teckna en garage för min avställd hoj. (IF begärde dessutom hutlöst betalt)

RobRas

Guest
Jag har aldrig haft några problem med detta. Hade en R6a förra året och var "tvungen" att "sälja" hojen för att kunna ställa av den, skrev över den på morsan och skaffade garageförsäkring, inga problem alls.
Sen så skaffade jag en KTM förra hösten/vintern och då ställde jag av den direkt och skaffade garageförsäkring. Förstår inte hur vissa kan ha problem med att göra likadant?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har aldrig haft några problem med detta. Hade en R6a förra året och var "tvungen" att "sälja" hojen för att kunna ställa av den, skrev över den på morsan och skaffade garageförsäkring, inga problem alls.
Sen så skaffade jag en KTM förra hösten/vintern och då ställde jag av den direkt och skaffade garageförsäkring. Förstår inte hur vissa kan ha problem med att göra likadant?

Jag vet inte varför men jag pratade med alla och postade om det innan hojen blev stulen oxå och det visade sig att många med avställda banhojar hade exakt samma problem, dom vart inte välkomna hos bolagen. Ännu mer frustrerande när den dessutom blir stulen när man vet man verkligen försökt hitta ett bolag.....

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Märkligt. Jag hade inga som helst problem med att teckna en garageförsäkring hos trygg hansa när jag köpte min hoj!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600

Olika från företag till företag och hur företaget ser på personen antar jag också. Hade Folksam på Kawan köpte trajan och vill ha garage på den tills nu. Innan jag sa att jag hade kawan där sa de nej. När jag sa att jag redan hade en MC hos dem var det inga problem.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
se de såhär, spar du 3-4 tusen kan du alltid gå ner de i pris om de är det dom grubblar på.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...