Hjälp! skyddskläder? :S

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
tjenna!
Behöver eran hjälp! har inte kört hoj på gatan förut så det är helt nytt för mig.
jag sitter och letar skyddskläder på nätet och är osäker på vad jag bör köpa, skinn/goretex/kevlarjeans/textil :S

min plan är att jag ska köra motard när mc kortet är klart, och jag kommer att åka fram och tillbaka till jobbet (max 50 väg). men även lite landsväg 70/90 + grus såklart :)
motorvägen håller ja mig nog borta ifrån om det går.

vad jag förstått så är skinn det ultimata, men vad jag är osäker på är om man pallar att glida runt i stan med fullt skinnställ mitt i sommarvärmen? ja menar jag lider redan av värmen som det är på sommaren :p

med tanke på värmen så är jag sugen på textil/kevlar kläder med skydd under dvs knän,armbågar och rygg + stövlar, handkar o hjälm såklart.
men är skeptisk på om denna uppsätning skydd klarar att man hamnar på asfalten o hastigheterna jag ska köra.

om det regnar så tar ja nog bilen istället så behöver inte vara vattentäta saker :)

kört en hel del enduro när jag var 12-14 år med dessa skydd och det funka prima då ja ramla iaf.

vad hade ni gjort i min situation?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad jag hade gjort, och faktiskt verkligen gjort, är att skaffa skinnställ och kevlarjeans och en jacka.
Generellt sett så är det alltid varmt, oavsett vilken sorts skydd du väljer när det blir stillastående eller väldigt långsamt. Helperforerat skinnställ är svalt sålänge det rör på sig iaf.
Annars har jag en typisk skyddsjacka (såndär nätjacka med skydd) och en vanlig longsleeve tshirt över när det är alldeles extra jävligt varmt. Det är sämre skydd än skinnstället, eller en vanlig mc-jacka men det är svalare. Har plaskat i marken en gång med den utstyrseln och fick asfaltsexem på ena armbågen, men själva smällen tog skydden upp iaf.

Så, det är en avvägning av vad du tycker det är värt med bra skydd gentemot värme.

Raderad medlem 61114

Guest
Skyddsväst å kevlarhoodie funkar väl. Har svårt för tanken på kevlarjeans... Hitta ett par byxor med knä och höftskydd iaf.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Har plaskat i marken en gång med den utstyrseln och fick asfaltsexem på ena armbågen, men själva smällen tog skydden upp iaf.

Så, det är en avvägning av vad du tycker det är värt med bra skydd gentemot värme.

okej men hur fort körde du då?
kanske köper en uppsättning skydd för stadskörning och köper en begagnat skinnställ o drar en tröja över om det är fult för längre körningar :p

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
okej men hur fort körde du då?
kanske köper en uppsättning skydd för stadskörning och köper en begagnat skinnställ o drar en tröja över om det är fult för längre körningar :p

Inte speciellt fort faktiskt. Men det finns annat folk här på forumet som gjort mer imponerande marksyningar i motsvarande utrustning. Det gör ondare att daska i marken i den, men det är bättre än tshirt, shorts och flipflop. :D
Se till att inte snåla på handskar, ryggskydd och stövlar bara. Hjälmen är ju självklar. :hihi

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Ja eller den här typen annars http://www.biketrollhattan.se/perso...yddsjacka-fox-titan-sport-jacket-p-38130.html Den du länka till såg inte ut att ha skydd över armbågarna. Byxor finns det ju hur mycket som helst att välja mellan :) Är ju lättast att kolla på plats i butik.

ah ok :) tänkte på den ja länkade + lösa armbågar men den du länka nu va ju mycket bättre :)
har du en aning om hur varm den blir att köra i på sommaren? i låga farter då asså :)

Raderad medlem 61114

Guest
ah ok :) tänkte på den ja länkade + lösa armbågar men den du länka nu va ju mycket bättre :)
har du en aning om hur varm den blir att köra i på sommaren? i låga farter då asså :)

Nej tyvärr ingen erfarenhet av dom. Men det finns massvis med olika varianter. Det lär ju va svalare än skinnställ iaf ;)

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Utan att rekommendera något annat än skinn så ligger mitt tips på kevlarbrallor och skydds"väst".

Har crashat i sådan väst, och det gick bättre än när ja la mig med linne och badbyxor.

Men, det är DU som behöver göra en riskbedömning. Skrapsår ner till benen är inte roligt, tro mig.

Edit:
Skyddsjackan som 4life länkade är säkrare än crossskyddet du länkade. Och jag hade inte litat på crossbrallorna heller. De är inte direkt gjorda för asfalt!

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det gör ont att krascha/vurpa, eller vad man nu vill kalla det. Om man är smart så köper man CE godkända mc kläder som passar dig och som du känner dig bekväm i.

Själv har man en skada i armen så ibland känns det som övre arm går ur led och man måste vrida tillbaka den. Körde utan armbågsskydd när framdäcket tappade fäste och jag for ner i ett stenigt dike. Skrapade hjälmen gjorde jag också. Men jag lever som tur är idag! Enda gång jag snålar på mc skydd är runt kvarteret när man varmkör/testkör hojen.

Hjälm, ryggskydd, handskar och jacka(mc godkända) åker jag inte över 1km utan!

Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
de blir nog skyddsväst med kevlar hoodie över, sen knäskydd med kevlarjeans över men då har man ju inga skydd för höft, för de brukar väl finnas i dom andra byxorna?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Rejsställ. Pungt. Vi bor inte i Mexiko eller Egypten så den enoooooorma ..värmen man liiiiider av såååå mycket är nog mer önsketänkande som aldrig kommer att slå in.

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Lånar tråden, please.
Har ett äldre Biltemaställ som jag inte använt på länge. Tog fram det när det var dåligt väder nyligen, men retade mig på att byxorna känns så hala jämfört med mina skinnjeans. Så man sitter mycket sämre, glider en del fram o tillbaka på dynan. Inget att göra åt eller har någon ett förslag?????

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Lånar tråden, please.
Har ett äldre Biltemaställ som jag inte använt på länge. Tog fram det när det var dåligt väder nyligen, men retade mig på att byxorna känns så hala jämfört med mina skinnjeans. Så man sitter mycket sämre, glider en del fram o tillbaka på dynan. Inget att göra åt eller har någon ett förslag?????

Finns kardborretejp som man fäster med lim!

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Rejsställ. Pungt. Vi bor inte i Mexiko eller Egypten så den enoooooorma ..värmen man liiiiider av såååå mycket är nog mer önsketänkande som aldrig kommer att slå in.

då kan vi kanske byta kroppsvärme du o jag? :D jag LIDER tammefan hela sommaren så länge man inte har tillgång till pool/bad. Har man inte det så tycker jag det är aldeles perfekt med 10-15 grades vårvärme och t-shirt.

eftersom att jag inte är masochist så är mer än t-shirt en varm sommardag inte ett alternativ :)
och eftersom att jag ska åka motard i stan o inte sporthoj på motorvägarna så föredrar jag något annat än skinnställ om det finns något som är likvärdigt/nära på samma skydd.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
så föredrar jag något annat än skinnställ om det finns något som är likvärdigt/nära på samma skydd.

Nja... ingenting kommer i närheten av skyddet du får av skinnställ + rygg/bröstskydd..
Vill du köra med annat så får du helt enkelt räkna med att du kommer göra dig illa om du går ikull.
Visst kör du i 30 och vurpar med kevlarkläder så kanske du klarar dig oskadd men i 70-90km/h så kommer de inte hjälpa dig nämnvärt... Skinn är totalt överlägset!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...