jag får väl räcka upp ett varningens finger till alla er med biltemarelä!...
Jag tror det inte bara gäller prylar från BilTema, om jag ska vara ärlig. Det är sant att deras elektronik inte är i guld-kretsar, men som jag och många andra tycker och säger... man får, vad man betalar.
Personligen tycker jag BilTemas saker är värda varje krona.
Sen är vissa prylar skapade för att vara i en sluten, och kanske torr miljö.
Jag tror inte att snubben(BilTema?) som gjorde relät tänkte, "nu ska den där HMohammed köra hoj en regnig dag, så jag måste se till så ingen fukt kan släppas in i relät".
BilTema, och antar att alla andra skapar sina produkter för en "perfekt" miljö. Därför finns det på vissa anvisningar ett antal X-varningar, för vart, när och hur man ska använda sin produkt.
du har helt rätt, dock misstänker jag att det finns någon mer än mig på detta forum som tvärtemot dig inte besitter all världens visdom och mekkunskap. hoppas att någon kan dra nytta av mitt misstag!
nu ska jag dra å tvätta laptopen i diskmaskinen...
Håller med. Kunskap är makt!
Haha, stackars laptop!
Har ju sysslat med elektronik "rätt länge" ända sen "rörtiden".
Att folk gör fel av okunskap och att man överskattar sin kunskap är inte heller ovanligt och dessutom tämligen lönsamt för verkstäderna och deras reservdelsavdelningar. Ska i höst börja pilla på en hoj som av förre ägaren fått toppackningen bytt 3ggr, (á 1000:-/packn)! Läcker fortfarande och blev ett billigt köp.
Kan ju tillägga att när jag för rätt många år sen besökte en distributör av högkvalitiativa datortangentbord (inga 200kronors) uppgav de att vanligaste felet var "sockrat kaffe" spillt över tangenterna.
Lösning? Tvättades i diskmaskin med lite diskmedel.....
"Ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man kan" - citat från en av mina lärare på LiTH
Precis som du säger.
Nu talar jag för mig själv, men i teorin tror jag all elektronik och liknande, egentligen håller hur länge som helst, så länge man sköter det på rätt sätt.
Du tog upp exemplet med tangentbordet, och det är ju bara ett av många!
Kommer ihåg under mina dagar på elprogrammet, då vi pysslade mycket med "olagliga experiment"
. Vi hade en gammal IBM dator, som verkligen älskade att samla på sig dam, både innanför och utanför burken. Efter ett tag så var det sjukt jobbigt att damma av den, så vi doppade hela datorn i badkar och tvättade av den.
Och inte bara luktade den tvättmedel nu, utan funkade lika bra! (Om inte bättre än innan?)
Men kunskap kommer i vissa, om inte i många fall, av misstag. Jag tex, skulle aldrig våga pilla på något jag inte känner till, och det är bara för att jag kanske skapar en kedjereaktion av skador, som bara blir till ett helvete för mig att fixa. Det är jag riktigt rädd för och därför kommer det att finnas okunskap på många håll tyvärr