Hjälp startmotor problem

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå, en kompis har en gammal Kawazaki z750 -84

Vi skulle ställa in den för vintern och vi provade för två veckor sedan att starta upp den (då rök nog det mesta av krämen i batteriet) men den startade till sist.

Idag så orkade inte startmotorn mer än 10 sek och det var inte tillräckligt (fick inte igång den på rull heller)
Fick hjälp av en bilfirma med en "startboxpå 12V eller vad det nu heter? Vi satt plus på plus polen och minus på minus polen. (Ska minus kanske bara sita mot jord????
Hur som helst så när vi provade rök det till på sidan och inget mer hände.
Vi tänkte att det kanske hade pajat batteriet bara med lite tur så vi köpte ett nytt (kollade även så att det var full laddat) Nu drar startmororn bara jätte seget så ingen möjlighet att få igång hojen.

Vad kan ha hänt när vi provade med "startboxen??? Brann startmotorn, rellä eller vad kan det vara?
 
Drar startmotorn segt, även med ett friskt batteri eller starthjälp så kan det vara kolen som håller på att ta slut.
 
Hur som helst så när vi provade rök det till på sidan och inget mer hände.
Och varifrån kom röken?
Hur kollade ni att det var fulladdat? Fulladdat är ett MC-batteri när det laddat med låg ström , högst 1A gärna mindre som med Ctek 0,8 eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/ når 14,4V under laddning. Eller om man inte orkar vänta på biltemas 99kr laddare ska bli klar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/
Det normala är att batterier laddar ur sig på hyllan hos handlaren och första åtgärden med nytt batteri är att ladda det.
 
Har det rykt så kan man ibland lukta sig till problemet. Lukta lite på laddreg, startrelä osv, luktar det rutten el?

Det är nog inte osannolikt att en sånndär "startbox" skickat på lite för mycket ström än vad som kan anses hälsosamt för en mc.
 
Har det rykt så kan man ibland lukta sig till problemet. Lukta lite på laddreg, startrelä osv, luktar det rutten el?

Det är nog inte osannolikt att en sånndär "startbox" skickat på lite för mycket ström än vad som kan anses hälsosamt för en mc.

Nu vet jag ju inte vad startboxen innehåller, men om det bara är ett 12 V-batteri så kan det inte leverera mer ström än vad någon komponent på motorcykeln förbrukar, så förutsatt att hojen elsystem är i skick så är det inget problem. Med det sagt, är det något kortslutet, eller annat fel, i hojens elsystem så kan förmodligen bilstartboxen leverera så mycket ström att ev. problem uppstår mycket snabbare.

@TS: har du prövat att rengöra/renovera startmotorn? Var tvungen att göra det på en startmotor som totalt slutat svara; bara klickade i startrelät, trots fulladdat batteri etc. Tog isär så långt det gick, och rengjorde alla delar grundligt (full av svart koldamm). Den startmotorn har aldrig strulat sen dess.
 
Nu vet jag ju inte vad startboxen innehåller, men om det bara är ett 12 V-batteri så kan det inte leverera mer ström än vad någon komponent på motorcykeln förbrukar, så förutsatt att hojen elsystem är i skick så är det inget problem.

Boxen har säkert 12V men du kan ju ändå skicka in mer ström än vad som är hälsosamt, alltså även med 12v spänning. Själva poängen med en startbox är väl att den under väldigt kort tid kan leverera mycket ström.
 
Boxen har säkert 12V men du kan ju ändå skicka in mer ström än vad som är hälsosamt, alltså även med 12v spänning. Själva poängen med en startbox är väl att den under väldigt kort tid kan leverera mycket ström.

Startboxen kan skicka mycket ström under förutsättning att bilens eller motorcykelns elsystem vill ha det.
Men den kan inte tvinga in ström.

Strömmen genom en given krets styrs av resistansen i kretsen.
Dvs du får samma ström i kretsen med ett 12 volts batteri oavsett om det är på 9 Ah eller på 400 Ah.

Om man steker elsystemet med en startbox så hade man stekt det med ett fräscht MC batteri av bra kvalitet också. För då beror det på fel i elsystemet på hojen.
 
startboxen kan inte tvinga in ström, men många sådana klarar att ge över 100 ampere för att orka starta bilar, så myket orkar aldrig ett mc-batteri leverera...
En del elsystem (speciellt på gammla hojar) är dimensionerade för den startström som batteriet orkar ge.
Ibland är även kablarna underdimensionerade för man vet att batteriet inte orkar ge mer ström ändå, finns det då möjlighet till en hög ampere till kan det lätt bli varmt...
 
Men om någon komponent inte fungerar som den ska och ger en högre resistans än vanligt så borde ju strömmen öka...?

Men bilden kanske är komplexare än så och det kanske mest är batteriet som tar skada av för mycket ström.
 
startboxen kan inte tvinga in ström, men många sådana klarar att ge över 100 ampere för att orka starta bilar, så myket orkar aldrig ett mc-batteri leverera...
En del elsystem (speciellt på gammla hojar) är dimensionerade för den startström som batteriet orkar ge.
Ibland är även kablarna underdimensionerade för man vet att batteriet inte orkar ge mer ström ändå, finns det då möjlighet till en hög ampere till kan det lätt bli varmt...

Många hojbatterier klarar kortvariga uttag på uppåt 250Ah
Dock inte Biltema:D

Du kan lungt fast koppla bilbatteri eller truckbatteri på 12V 800Ah till mcen - ingen fara.
Bara för att ett batteri har massa A är det inget som piper iväg - man måste dra ström från ett batteri:tummenupp
 
Många hojbatterier klarar kortvariga uttag på uppåt 250Ah
Dock inte Biltema:D
Hälften av tidigare inlägg är rent trams..Glöm dem.:bladder
Man kan inte "tvinga in " ström hit eller dit.
Börja med att ta bort startmotorn, bara två skruvar tror jag kör den sen direkt mot ett 12v batteri.
För eltillförsenl finns en +skruv, jord är kåpan.
Ta isär den för kontoll av kol är nästan lika enkelt.

Har du köpt nytt batteri, börja ned att ladda det, de är vanligen inte ens halvfulla..
Innan du köper nytt, pröva med startkablar från bil (ingen motor igång...!)
Bilbatteriet är absolut inte för "starkt" eller nåt sånt.
Inget händer bara du inte polar fel, det lär du få klara indikationer på, både visuella och ekonomiska..:D
 
Last edited:
...Strömmen genom en given krets styrs av resistansen i kretsen. Dvs du får samma ström i kretsen med ett 12 volts batteri oavsett om det är på 9 Ah eller på 400 Ah...

Håller (delvis) med, men skulle för att klargöra vilja lägga till .... "...till en viss gräns... eller "förutsatt att batteriet med lägre kapacitet klarar av att avge den ström som belastningen kräver, även om belastningen går mot noll ohm..."

Har man mycket låg resistans i kretsen (hög belastning eller kortslutning) så kommer sannolikt batteriet med högre Ah-tal att avge mer momentanström och laddning (under tid) än det med mindre Ah, då CCA-värdet sannolikt och kapaciteten definitivt är högre på det förstnämnda. Ur "förstörelsesynpunkt" så är det "I^2*t"-värdet som är det intressanta. Får jag välja att av misstag kortsluta en 12V-blyackumulator med 9Ah eller en med 400Ah så föredrar jag den förstnämnda, inte helt utan anledning...

Vill man trycka in ström i ett elsystem så går det f.ö. att göra med en s.k. strömgenerator, men det är en helt annan funktionsprincip än hur en blyackumulator är uppbyggd. På samma sätt som man kan bygga en spänningsgenerator (där ambitionen är att hålla spänningen någorlunda konstant oavsett belastning) så kan man bygga en strömgenerator med ambitionen att avge en konstant ström (spänningen kommer då istället att variera beroende på belastningen).

Men om någon komponent inte fungerar som den ska och ger en lägre resistans än vanligt så borde ju strömmen öka...?

.

Japp.
 
Last edited:

Ja visst ja, tvärtom menar jag - Ohms lag va? :)

Det går säkert att räkna baklänges på det ena med det andra men jag baserade min terori på följande händelseförlopp:

Koppla in startbox -> Det ryker -> problem uppstår.

Det är tillräckligt för mig för att koppla ur startboxen inse att det inte var dagens bästa drag och sen se vad som gick sönder.

:)
 
Håller (delvis) med, men skulle för att klargöra vilja lägga till .... "...till en viss gräns... eller "förutsatt att batteriet med lägre kapacitet klarar av att avge den ström som belastningen kräver, även om belastningen går mot noll ohm..."

Har man mycket låg resistans i kretsen (hög belastning eller kortslutning) så kommer sannolikt batteriet med högre Ah-tal att avge mer momentanström och laddning (under tid) än det med mindre Ah, då CCA-värdet sannolikt och kapaciteten definitivt är högre på det förstnämnda. Ur "förstörelsesynpunkt" så är det "I^2*t"-värdet som är det intressanta. Får jag välja att av misstag kortsluta en 12V-blyackumulator med 9Ah eller en med 400Ah så föredrar jag den förstnämnda, inte helt utan anledning...

Vill man trycka in ström i ett elsystem så går det f.ö. att göra med en s.k. strömgenerator, men det är en helt annan funktionsprincip än hur en blyackumulator är uppbyggd. På samma sätt som man kan bygga en spänningsgenerator (där ambitionen är att hålla spänningen någorlunda konstant oavsett belastning) så kan man bygga en strömgenerator med ambitionen att avge en konstant ström (spänningen kommer då istället att variera beroende på belastningen).



Japp.

Om man nu ska kortsluta ett batteri så använd den största skiftnyckeln du har!
 
Håller (delvis) med, men skulle för att klargöra vilja lägga till .... "...till en viss gräns... eller "förutsatt att batteriet med lägre kapacitet klarar av att avge den ström som belastningen kräver, även om belastningen går mot noll ohm..."

Har man mycket låg resistans i kretsen (hög belastning eller kortslutning) så kommer sannolikt batteriet med högre Ah-tal att avge mer momentanström och laddning (under tid) än det med mindre Ah, då CCA-värdet sannolikt och kapaciteten definitivt är högre på det förstnämnda. Ur "förstörelsesynpunkt" så är det "I^2*t"-värdet som är det intressanta. Får jag välja att av misstag kortsluta en 12V-blyackumulator med 9Ah eller en med 400Ah så föredrar jag den förstnämnda, inte helt utan anledning...

Vill man trycka in ström i ett elsystem så går det f.ö. att göra med en s.k. strömgenerator, men det är en helt annan funktionsprincip än hur en blyackumulator är uppbyggd. På samma sätt som man kan bygga en spänningsgenerator (där ambitionen är att hålla spänningen någorlunda konstant oavsett belastning) så kan man bygga en strömgenerator med ambitionen att avge en konstant ström (spänningen kommer då istället att variera beroende på belastningen).

Jo. Jag är fullt medveten om att ett större batteri oftast har högre CCA och därigenom kan ge ifrån sig en högre strömstyrka.
Men jag försökte hålla mitt inlägg så kort som möjligt då alla inte har läst ellära alternativt inte kommer ihåg den ellära dom läst. Ska man vara så kinkig så är det en mängd andra faktorer som ska räknas in som exempelvis kapacitanser och annat som kan medföra strömrusningar och liknande.

Min poäng var att om du steker ett elsystem avsett för 12 volt med ett friskt 12 volts batteri så beror det inte på batteriet utan på att elsystemet är felaktigt.

Men visst. Har du en defekt startmotor som går väldigt tungt så kommer den att gå saktare. Det resulterar i att den drar mer ström vilket i sin tur leder till att polspänningen i batteriet minskar vilket på sätt och vis ger en automatiskt strömbegränsning. Sätter man i ett större batteri kan man kanske steka startmotorn då om den är väldigt klent dimensionerad.
Men....så klent dimensionerad är en startmotor ytterst sällan.
Och det händer inte om inte startmotorn eller något annat på hojen är defekt.
 
Håller (delvis) med, men skulle för att klargöra vilja lägga till .... "...till en viss gräns... eller "förutsatt att batteriet med lägre kapacitet klarar av att avge den ström som belastningen kräver, även om belastningen går mot noll ohm..."
Till en viss gräns, var det...
Maximal effekt får man ur batteriet när Ri=Ry , dvs yttre belastningsresistansen är lika stor som batteriets interna resistans.
Om Ry är lägre, så utvecklas mer effekt INOM batteriet än utanför..

(Är sjukdäckad just nu, kanske det finns tid att gör en del instruktiva bilder?)
 
Tack för alla svaren , det nya batteriet laddade vi direkt efter köpet (gick för övrigt på max 5 min att få det fullt)

Ska bli till koppla förbi startreät först för att se om startmotorn är ok eller inte. Uppdatering kommer.
 
Ok idag koppade vi förbi startsolenoiden. Startmotorn gick lika dåligt. Vi mätte upp ca 12,85 V på batteriet så det kan det ju inte bero på va?

Får kolla startmotorn härnäst!
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top