Lundberg
Nu har jag verkligen en drömhoj!
Hej alla,
Så här är det jag tog kortet i sept förra året! Han med kanske 50 mil max! Köpte mig en KTM SuperDuke 990 05 innan jag tog kortet!
Jag kände redan från början att hojen egentligen var lite väl magstark för mig som nybörjare! Men den är som sagt va underbar!
Nu till saken! Min grabb vill börja köra 4 hjuling! Vilket ju kostar en slant! Efter en del letande så hittar jag ett ställe i närheten som precis har slagit upp portarna!
Väl inne hittar jag en hoj med märket Hyosung 650 comet. Min första tanke är ju att hojen är skit! (korean) men efter mycket sökande på nätet finner jag att det finns nästan bara positivt att säga om den! Priset är så bra så man blir mörkrädd!
Hojen som stod där är ny med garantier och allt! Extra slipon etc. Kostar med slipon ca 64.000:- ny men utan 58.900:-
Jag blir erbjuden denna för under 39.000:- plus en fyrhjuling (nypris 17.900:- 100 kubik) och en del utrusting till ett totallt pris av 55.000:- och inbyte på min KTM för gisningsvis 75.000:- alltså 20 i handen!
Försäkringen kostar HEL per år lika mycket som min trafik kostar mig!
Vad säger ni är jag sjuk i huvudet om jag byter? Min tanke var ju att eftersom jag är nybörjare köra med den här Hyosung hojen och sen byta upp mig om två år! Då har jag ju råd att satsa lite extra på grabben under tiden!
Den är även testad av svmc http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=988
Kom igen ge mig hjälp här!
Spec på hojen!
HYOSUNG COMET 650
Teknisk data
Motor
Motortyp V-Twin med 90 graders vinkel. 4 ventiler per cylinder, vätskekyld.
Cylindervolym 647 cc.
Borrning x slaglängd 81,5 mm x 62,0 mm.
Förgasare (2) Mikuni BDSR 39.
Koppling Wirepåverkad multidisk i oljebad.
Växellåda 6 växlar, drev i konstant ingrepp.
Chassi
Ram Fackverksram.
Fjädring Fram: 41 mm upside-down gaffel
med justerbar retur och kompressionsdämpning.
Bak: svingarm i stål, stötdämpare med progressiv utväxling.
Bromsar Fram: dubbla 300 mm skivor. Bak: enkel skiva.
Däck Fram: 120/60-17". Bak: 160/60-17".
Mått och vikt
Längd 2080 mm.
Bredd 760 mm.
Höjd 1120 mm.
Hjulbas 1435 mm.
Markfrigång 150 mm.
Torrvikt 180 kg.
Gaffelvinkel 25,5 grader.
Tankvolym 17 liter varav 3,5 liter reserv.
Övrigt
Ljuddämpare I rostfritt stål, 2 till 1 system.
Fövaring Fack under passagerardynan.
Så här är det jag tog kortet i sept förra året! Han med kanske 50 mil max! Köpte mig en KTM SuperDuke 990 05 innan jag tog kortet!
Jag kände redan från början att hojen egentligen var lite väl magstark för mig som nybörjare! Men den är som sagt va underbar!
Nu till saken! Min grabb vill börja köra 4 hjuling! Vilket ju kostar en slant! Efter en del letande så hittar jag ett ställe i närheten som precis har slagit upp portarna!
Väl inne hittar jag en hoj med märket Hyosung 650 comet. Min första tanke är ju att hojen är skit! (korean) men efter mycket sökande på nätet finner jag att det finns nästan bara positivt att säga om den! Priset är så bra så man blir mörkrädd!
Hojen som stod där är ny med garantier och allt! Extra slipon etc. Kostar med slipon ca 64.000:- ny men utan 58.900:-
Jag blir erbjuden denna för under 39.000:- plus en fyrhjuling (nypris 17.900:- 100 kubik) och en del utrusting till ett totallt pris av 55.000:- och inbyte på min KTM för gisningsvis 75.000:- alltså 20 i handen!
Försäkringen kostar HEL per år lika mycket som min trafik kostar mig!
Vad säger ni är jag sjuk i huvudet om jag byter? Min tanke var ju att eftersom jag är nybörjare köra med den här Hyosung hojen och sen byta upp mig om två år! Då har jag ju råd att satsa lite extra på grabben under tiden!
Den är även testad av svmc http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=988
Kom igen ge mig hjälp här!
Spec på hojen!
HYOSUNG COMET 650
Teknisk data
Motor
Motortyp V-Twin med 90 graders vinkel. 4 ventiler per cylinder, vätskekyld.
Cylindervolym 647 cc.
Borrning x slaglängd 81,5 mm x 62,0 mm.
Förgasare (2) Mikuni BDSR 39.
Koppling Wirepåverkad multidisk i oljebad.
Växellåda 6 växlar, drev i konstant ingrepp.
Chassi
Ram Fackverksram.
Fjädring Fram: 41 mm upside-down gaffel
med justerbar retur och kompressionsdämpning.
Bak: svingarm i stål, stötdämpare med progressiv utväxling.
Bromsar Fram: dubbla 300 mm skivor. Bak: enkel skiva.
Däck Fram: 120/60-17". Bak: 160/60-17".
Mått och vikt
Längd 2080 mm.
Bredd 760 mm.
Höjd 1120 mm.
Hjulbas 1435 mm.
Markfrigång 150 mm.
Torrvikt 180 kg.
Gaffelvinkel 25,5 grader.
Tankvolym 17 liter varav 3,5 liter reserv.
Övrigt
Ljuddämpare I rostfritt stål, 2 till 1 system.
Fövaring Fack under passagerardynan.