Hjälp svårt val! (eller?)

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hej alla,

Så här är det jag tog kortet i sept förra året! Han med kanske 50 mil max! Köpte mig en KTM SuperDuke 990 05 innan jag tog kortet!

Jag kände redan från början att hojen egentligen var lite väl magstark för mig som nybörjare! Men den är som sagt va underbar!

Nu till saken! Min grabb vill börja köra 4 hjuling! Vilket ju kostar en slant! Efter en del letande så hittar jag ett ställe i närheten som precis har slagit upp portarna!

Väl inne hittar jag en hoj med märket Hyosung 650 comet. Min första tanke är ju att hojen är skit! (korean) men efter mycket sökande på nätet finner jag att det finns nästan bara positivt att säga om den! Priset är så bra så man blir mörkrädd!

Hojen som stod där är ny med garantier och allt! Extra slipon etc. Kostar med slipon ca 64.000:- ny men utan 58.900:-

Jag blir erbjuden denna för under 39.000:- plus en fyrhjuling (nypris 17.900:- 100 kubik) och en del utrusting till ett totallt pris av 55.000:- och inbyte på min KTM för gisningsvis 75.000:- alltså 20 i handen!

Försäkringen kostar HEL per år lika mycket som min trafik kostar mig!

Vad säger ni är jag sjuk i huvudet om jag byter? Min tanke var ju att eftersom jag är nybörjare köra med den här Hyosung hojen och sen byta upp mig om två år! Då har jag ju råd att satsa lite extra på grabben under tiden!

Den är även testad av svmc http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=988
Kom igen ge mig hjälp här!

Spec på hojen!
HYOSUNG COMET 650
Teknisk data
Motor
Motortyp V-Twin med 90 graders vinkel. 4 ventiler per cylinder, vätskekyld.
Cylindervolym 647 cc.
Borrning x slaglängd 81,5 mm x 62,0 mm.
Förgasare (2) Mikuni BDSR 39.
Koppling Wirepåverkad multidisk i oljebad.
Växellåda 6 växlar, drev i konstant ingrepp.

Chassi
Ram Fackverksram.
Fjädring Fram: 41 mm upside-down gaffel
med justerbar retur och kompressionsdämpning.
Bak: svingarm i stål, stötdämpare med progressiv utväxling.
Bromsar Fram: dubbla 300 mm skivor. Bak: enkel skiva.
Däck Fram: 120/60-17". Bak: 160/60-17".

Mått och vikt
Längd 2080 mm.
Bredd 760 mm.
Höjd 1120 mm.
Hjulbas 1435 mm.
Markfrigång 150 mm.
Torrvikt 180 kg.
Gaffelvinkel 25,5 grader.
Tankvolym 17 liter varav 3,5 liter reserv.

Övrigt
Ljuddämpare I rostfritt stål, 2 till 1 system.
Fövaring Fack under passagerardynan.

Bifogat

• comet.jpg
    comet.jpg
    41.6 KB · Visningar: 104

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Bra motor men värdelös gaffel och bakdämpare.. Tyvärr.. Men med lite fix så kan det bli en bra hoj, Nackdelen är värdeminskningen är katastofal, reservdelar??? Lita inte på allt butiken säger,, se hur det gick med CCM... Sålda ganska bra men ingen fick reservdelar...

Testa en ER6 istället,,, dra elstrypningen och byt blås så har du en skitrolig hoj... :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bra motor men värdelös gaffel och bakdämpare.. Tyvärr.. Men med lite fix så kan det bli en bra hoj, Nackdelen är värdeminskningen är katastofal, reservdelar??? Lita inte på allt butiken säger,, se hur det gick med CCM... Sålda ganska bra men ingen fick reservdelar...

Testa en ER6 istället,,, dra elstrypningen och byt blås så har du en skitrolig hoj... :tummenupp

men ändå... 39 för en ny hoj... hur mycket kan den minska på 2 år :va

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
men ändå... 39 för en ny hoj... hur mycket kan den minska på 2 år :va

De e sant,,, :D Men för 50 000:- får han en hoj han hittar delar till...

Personligen tycker jag det borde det vara skottpengar på den som säljer en SuperDuke.,, :tungan

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
De e sant,,, :D Men för 50 000:- får han en hoj han hittar delar till...

Personligen tycker jag det borde det vara skottpengar på den som säljer en SuperDuke.,, :tungan

Haha tänk på att jag gör det för min tuffa 5 åring så han kan bli proffs och köpa pappa värsta, värsta hojen!

Det här märket har tydligen funnits i Sverige sen 2002 enligt nätet! Jag är också lite inne på hur mycket kan hojen verkligen minska på två år! Och saken är ju den att jag får 75 rena i affären! Hur ofta får man det i normalt inbyte och till råga på allt med bra pris på köpehojen!

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Haha tänk på att jag gör det för min tuffa 5 åring så han kan bli proffs och köpa pappa värsta, värsta hojen!

Det här märket har tydligen funnits i Sverige sen 2002 enligt nätet! Jag är också lite inne på hur mycket kan hojen verkligen minska på två år! Och saken är ju den att jag får 75 rena i affären! Hur ofta får man det i normalt inbyte och till råga på allt med bra pris på köpehojen!

går de inte o sälja din duke dyrare privat då?
har ingen anning om vart dom står i listan..

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
går de inte o sälja din duke dyrare privat då?
har ingen anning om vart dom står i listan..

Jo det kanske går för 80 när säsongen kommer igång om 1-2 månader!

Hojen är tyskimport men i dunderskick!

Men då lär inte den där hojen finnas kvar. Jag tänker ju även lite på hur mycket jag sparar i försäkring per år det är ju typ 7000:- per år bara där! så även om hojen minskar 50% på två år så är det fortfarande bara 5 tusen i värde minskning om jag räknar med försäkringen!

Och duken lär ju sjunka till 60-65 tusen på två år känns det som!

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj

För handlaren vet att annars blir han nog ståendes med den andra hela sommaren....
:D

Näfan, kolla runt på andra mer kända i de läget,, jag var ute efter en billig rolig hoj innan och testade den du vill byta mot då,, (inte de exet) den e kass i gaffel och bakdämparen tyvärr..

Åk till en annan handlare o se om dom har nåt annat innan du slår till... De e mitt råd... Sen e det min erfarenhet av en sån hoj,, kan vara att det var ett dåligt ex... Men testa dig fram först

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Jo det kanske går för 80 när säsongen kommer igång om 1-2 månader!

Hojen är tyskimport men i dunderskick!

Men då lär inte den där hojen finnas kvar. Jag tänker ju även lite på hur mycket jag sparar i försäkring per år det är ju typ 7000:- per år bara där! så även om hojen minskar 50% på två år så är det fortfarande bara 5 tusen i värde minskning om jag räknar med försäkringen!

Och duken lär ju sjunka till 60-65 tusen på två år känns det som!

helt klart är att du tjänar pengar men som ovan säger,, kanske strul med reservdelar.. kolla upp de noga o läs runt på näte först..
säkert ingen dålig hoj men vissa sv och som sagts er6 är ju tokbilliga..

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
:D Helt rätt att dela med sig av pengarna:tummenupp

Kolla runt och se om du inte hittar grönare gräs pan nagot annat ställe. Cometen är säkert ok och jag tror inte det är fel att byta om SuperDuken känns jobbig.

Kom dock ihag att den sämsta affären är den man gör när man har för brattom. Superaffärer pa hojar dyker upp hela tiden och en beggad sport 600:a eller typ en Hornet 600, Fazer 600 eller dylikt är fina hojar även begagnade.

Jag slog pa stort i veckan och köpte skidor at min pojk men han är bara tva sa jag hinner köpa fyrhjulingen till sommaren och snöskotern till nästa vinter.:D

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
men när din son blir äldre och får reda på att du sålt en super duke pga honom kommer han inte förlåta dig

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Det blir STOR skillnad att gå ifrån GRYM hoj till en klen hoj, om du köper koreanen, kommer du sälja den om max 3 månader och införskaffar dig något annat :gnissla Köp inte skiten, ställ av din KTM för ett tag och spara till fyrhjulingen, en 100cc kostar ju UNDER 10000kr...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Ta och provkör Comet:en. Det finns flera här på forumet som är nöjda med den och 39 papp är ju rena stölden och tycker du att du klarar dig på koreanen så tycker jag du gör grabben din en jättetjänst - och som du säger så går du ju ekonomiskt plus på hela affären.

Provkör som sagt, kanske blir du grymt besviken - särskilt efter ett monster som SuperDuke.

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha FJR 1300
Borde inte vara farligt att köpa den. Hyousong är ju rätt stora nere i Europa. Sen har du väl 2 års garanti = bekymmerslöst ägande, går något sönder så är det handlarens problem att få tag på delarna. Visserligen inte roligt att behöva vänta på leverans av reservdelarna, men troligen kommer den bara att rulla på.

Känns det rätt, så satsa på grabben.

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Tack alla för Era åsikter! I morgon (om vädret tillåter) så blir det provkörning av (hyndan) *s*

Jag antar att det är först då jag verkligen kommer börja känna att jag inte vet hur jag ska göra!

Jag kan ju alltid köpa en duke igen om två år!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Motorn är ju en kopia på SV650 motorn, och SV'n har drygt 70 hästar och rör på sig tillräckligt för att hänga på de flesta sporthojar vid vanligt kurvkörning på gata.
Hysongens akilleshäl vad jag hört är samma som tidiga SV, über kass fjärding.
Går kanske fixa billigt, men... för varje förbättring och modifiering så kommer du nämre priset för en ER6 som är en mycket bättre hoj.

Lycka till
:hej

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Tänkte bara kort redovisa min testtur! Jag lånade hojen i 1,5 timme idag!

Helt underbart för övrigt!

Hojen har definitivt styrka så det räcker! Känns stabil och för utom instrument kvaliteten så känns den gedigen!

Inget jubel men vad räknar man för 39.000:-

Så nu är det till att fundera ett tag till!

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Ingen ger bort sina grejer så enkelt är det... Och särskilt inte en handlare...

Du får hojen billigt för att hojen är svår som fan att bli av med... Kanske tom för 39000kr...

Säljer dom en hoj med inbyte för 39000kr så får du den säkert för 35000kr rent köp...

Hade hellre lagt ut KTM:en på blocket för fast 5000kr lägre än det du får i inbyte pga att det inte är säsong än och köpt fyrhjulingen rent med mkt prutande = billigt...

Sen hade jag satsat på en er6,hornet,sv650 eller liknande om det är nåt sånt du vill ha...

Testa en annons! Vad har du att förlora???

Cestar

Juggomir
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
650
Jag är nöjd med min Hyosung GT. NY hoj istället för beg.
Det är ingen kopia av SV motorn, liknande ja. Hyosung 80 hk.
Reservdelar är inga problem alls, alla ÅF som har TWS eller Jofrabs sortiment har Hyosung reservdelar.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha