Hjälp, tack!

ATI

I.F.T.N.T.N.F.S.
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
En
Hej alla!
Om jag vill bifoga en bild till en tråd här på forumet som är för stor, finns det då något sätt att göra den mindre?? Jag har tagit bilden med lägsta upplösning på kameran, men ändå är den för stor! :confused:
Tack på förhand! :tummenupp

Last edited:

ATI

I.F.T.N.T.N.F.S.
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
En
Självklart, sorry. Jag vill bifoga en bild till en tråd här på Sporthoj!
Men det finns ju en maxgräns tydligen, som jag inte vet hur jag ska komma inom. HELP!!!

ATI

I.F.T.N.T.N.F.S.
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
En
Ni får gärna förklara som om jag vore tre år!! :(
Då kanske jag hajar! :D

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ATI skrev:
Självklart, sorry. Jag vill bifoga en bild till en tråd här på Sporthoj!
Men det finns ju en maxgräns tydligen, som jag inte vet hur jag ska komma inom. HELP!!!

Bildens storlek i bytes kan sättas i relation till hur bra kvalitet det är på bilden, och i viss mån även den "fysiska" storleken på bilden.

För att göra en bild mindre, använd dig av ett bildbehandlingsprogram. De som SirCastic tipsar om är de bästa.

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
ATI skrev:

Oki doki, skicka mig bilden och storleken som du vill att den skall ha så fixar jag det åt dig…

sircastic@hotmail.com

Annars:
I princip så styrs storleken (vikten) på bilden av upplösningen.
Välj 72 dpi för bildskärm och ett format som använder sig av komprimering t.ex. JPG

Du måste även tala om den fysiska storleken t.ex. 400 x 400 pixlar

När du har gjort detta så kontrollerar du hur mycket bilden väger ”storleken” genom att t.ex. högerklicka på bilden och välj egenskaper (förutsätter att du kör Windows).

Last edited:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
ATI skrev:

Ladda hem Paint Shop Pro (http://www.jasc.com) eller IrfanView (www.irfanview.com), sen kan jag vägleda. :) Jag kan visserligen vägleda i Photoshop åxå men...

IrfanView är helt gratis, men inte något bildredigeringsprogram utan har vara vissa vanliga funtioner. Paint Shop Pro är ett mycket kompetent program (helt klart jämförbart med photoshop i många avseenden) som faktisk inte är dyrare än att man kan köpa det, om man är nöjd efter utvärderingsperioden på 60 dagar. Tror det kostar runt 1000-lappen.

SirCastic: Det är väl både bättre och roligare (för honom) om han lår sig hur man gör själv?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
SirCastic: Det är väl både bättre och roligare (för honom) om han lår sig hur man gör själv?

Japp, helt klart.

Tänkte att det kunde vara bra att ATI fick upp sin bild och sedan kunde "pilla" vidare, men en bildbehandlingskurs är ju många strå vassare :tummenupp

Last edited:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
SirCastic skrev:

Annars:
I princip så styrs storleken (vikten) på bilden av upplösningen.
Välj 72 dpi för bildskärm och ett format som använder sig av komprimering t.ex. JPG

Du måste även tala om den fysiska storleken t.ex. 400 x 400 pixlar

När du har gjort detta så kontrollerar du hur mycket bilden väger ”storleken” genom att t.ex. högerklicka på bilden och välj egenskaper (förutsätter att du kör Windows).

Upplösningen man väljer spelar ingen roll om man anger storleken i pixels, det spelar bara roll om man anger storleken i en längdenhet som cm, tum eller liknande. Du kan välja 3000dpi, bilden blir inte större för det om du säger att den ska vara 640x480. Det som händer om du ökar upplösningen så är att den blir extremt liten (0.54x041cm) när du sedan skriver ut bilden. Väljer man istället 30dpi blir den 54x41cm istället. Bilder är dock fortfarande 640x480 pixel.
Upplösningen på skärmen varierar åxå beroende på hur stor skärm man har och vilken upplösning man använder.

För enkelhetens skull: Skriv bara in hur många pixels stor bilden ska vara om du tänker titta på den på skärmen. 640x480 eller 800x600 tycker jag personligen är lagom att publicera på ett forum.

Högerklicka och välja properties/egenskaper? :)
Hur kan man stå ut med att inte använda "details"/"detaljerad lista"? :)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
SirCastic skrev:
Japp, helt klart.

Tänkte att det kunde vara bra att ATI fick upp sin bild och sedan kunde "pilla" vidare, men en bildbehandlingskurs är ju många strå vassare :tummenupp

Du var helt enkelt nyfiken på hans bild? :)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jo, men med din hjälp kunde den ju komma upp där fortare. Det var så jag menade. :)

ATI

I.F.T.N.T.N.F.S.
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
En
Tack!

Skönt att få lite svar! Jag provar. Om jag fastnar, så tar jag mig friheten att pm:a er och be om mer hjälp. :tummenupp
Tack ska ni ha!
Adios!

PS. Dessvärre så är bilderna inte så intressanta. Det är bara bilder på: MIN KLOCKRENA ENDUROHOJ SOM FÖR ÖVRIGT RÅKAR VARA TILL SALU FÖR ETT MYCKET BRA "SENSOMMARPRIS". SE TRÅDEN "Enduro Säljes" OM NI VILL VETA MER!!! DS.

:D :D :D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar