Hjälp till självhjälp Honda CB125T 1978

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag fick ett tjusigt 3D-pussel i form av en Honda CB125T i födelsedagspresent.
Tidigare ägare hade plockat isär den och börjat sätta ihop den igen men troligtvis hittat en ny hobby efter att motor och hjul kommit på plats.

Nåväl, jag har hittat en plats för (förhoppningsvis) alla delar och nu sitter det mesta där det troligtvis ska sitta.

Så till problemet. Den har startat för det mesta men gått rätt kackigt och man var tvungen att hålla rätt höga varv för att den inte skulle dö. När den till slut började spotta ur sig bensin ur helt fel hål på ena förgasaren så tog jag loss bägge, åtgärdade felet och passade på att göra rent dom och kolla alla spjäll, fjädrar, lyftargrejer, nålar mm.
När jag monterat tillbaka dom startade den på bara 5:e kicken(!) och gick bättre än någonsin. Tills jag stängde choken, då varvade den satan och fortsatte att stiga i varv tills jag trodde att helvetets portar hade öppnats och blev rädd och stängde av. Provade igen med samma resultat. Kliade mig i huvet och bestämde mig för att ge mig på tomgångsskruvarna, efter det ville den inte starta alls, då började jag ge mig på luftskruvarna men den startar lika lite för det.
Kan ju tillägga att soppakran är på och tändningen till :brynad för övrigt förstår jag mig inte på förbränningsmotorer så tala långsamt och tydligt så att jag förstår

Vad är fel? Var ska jag börja?

Kanske ska tillägga att den inte riktigt alltid går på bägge cylindrarna, den ena liksom sympatihostar mest ihop med den andra och försöker ibland spotta ur sig metallullen i ljuddämparen.

Tacksam för tips & råd
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
1. Du har nog tjuvluft/läck mellan gasare och insug. Men när du öppnade gasarna kollade du att flottörerna(grejerna som rör sig innuti förgasarn)rörde sig lätt upp o ner samt att nålen som de sitter kopplade till följer med upp o ner?
2. Att den inte går på båda cylindrarna kan bero på förgasarna men även på dålig gnista. Kolla gnistan genom att skruva ur stiftet och dra runt motorn med stiftet hängandes i tändhatten mot cylindern eller annat stål. Kolla även brytarna som sitter under svänghjulskåpan. Dessa brukar ärja om den får stå för mkt. Går att putsa o justera kontaktytorna.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Japp, flottörerna funkar prima och nålen som släpper på soppa (?) rör sig lätt (den ena kändes trög så den bytte jag ut)
Det SER tätt ut mellan förgasare och insug men det kanske inte krävs så mycket läck? Hur kollar jag det?
Brytarna tyckte jag såg okej och oärgade ut men gnistan har jag bara kollat på ena så det ska jag absolut kolla.
Tack!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kolla ventilspel och komp också. Ser det och gnistan bra ut så är det dags att gå över förgaseriet igen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Är det inte så att de finns vä och hö trottel i dom där? Och de är INTE utbytbara sinsemellan? Även om de "passar"?
Tändningsläget är petigt (två brytare..) och kond för brytarna sitter inte ens i närheten av dem..
Börja med basic inställningar av tändning och förgasare. Se till de är rena, att flottöventilen är OK och att det är tätt i insugskanalen..
Sen funkar det! Om du har bra tändstift förstås, en del äter stift...
Vill du meka ventilspel så varsågod, inte så svårt att göra.
Verkstadhandbok finns på nätet.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Är det inte så att de finns vä och hö trottel i dom där? Och de är INTE utbytbara sinsemellan? Även om de "passar"?
Tändningsläget är petigt (två brytare..) och kond för brytarna sitter inte ens i närheten av dem..
Börja med basic inställningar av tändning och förgasare. Se till de är rena, att flottöventilen är OK och att det är tätt i insugskanalen..
Sen funkar det! Om du har bra tändstift förstås, en del äter stift...
Vill du meka ventilspel så varsågod, inte så svårt att göra.
Verkstadhandbok finns på nätet.
Så kan det säkert vara. Vad är en trottel? Vad gör den och var hittar jag den?
På luftburken sitter det 2 okända mojänger som jag undrat över, de ser ut som kondensatorer, kan det vara till brytarna?
Tändstiften låg i kartong och såg nya ut men dom kanske lurades, ska testa att byta.

Och jag som trodde du skojade när du sa att du ville ha en skitraka :hej
Jag skojar aldrig. Om du är snäll kan du få låna skitrakan, den låter jättesnabbt! :crash
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Just det, där sitter som..kondensatorerna.
De är viktiga för att brytarna ska fungera korrekt. Utan fungerande kond så blir kontaktbrytningen "diffus" och man får lägre tändspänning, eller ingen alls..
(Överkurs: Ju snabbare brytning sker - ju bättre gnista..)
Trottlarna är det som gaswirarna slutar i - i förgasarna och som rör på sig när man vrider på gashandtaget..
Nya stift? Borsta/blås rent dem och ställ in elektrodavståndet.. ( glömt just nu vad det skall vara men 0.7mm är väl en bra början..)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Nu har jag fyllt på lite el och kollat tändinställning, brytargap samt konstaterat att gnista finns. Testade att starta och den gick igång på första kicken(!) men sen stack den iväg i varv när jag slog från choken, det visade sig att nån huligan har tagit sig in i garaget och vänt på ena trotteln så att den alltid är, mer eller mindre, fullt öppen.

Jag vände på trotteln och förväntade mig storverk, men nu startar inte skithögen alls (igen) jag har justerat lite försiktigt på luftskruvar och tomgångsskruvar utan att det hänt ett jota. Efter det har jag dampat loss och justerat jättemycket, men ingen skillnad.

Stiften är nya och elektrodavståndet är inställt enl manualen (0.6-0.7mm)

Betyder det här att jag måste kolla ventiler och komp? Det lät lite bökigt så jag har liksom lämnat det till sist.
Har för övrigt plockat bort förgasarna igen för att se om jag hittar nåt nytt därinne.

Här är manualen om nån annan stackare skulle behöva http://www.hondamc.com/upload/download/ibook/cb125t.pdf
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top