Hjälp! Tips enklast sätt ta bort strypningen i kröken

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej igen :)

Tänkte jag skulle ta bort strypbrickorna på hojen. Tog loss krökarna och till min fasa ser jag att dom inte bara är att kränga loss eller dra ut. Någon som har erfarenhet ta bort dessa?

Kanske bara knacka loss dom och dra ut bakvägen med ett snöre? Köra med en dremmel, dela dom i två och skramla ut dom? Eller?

Är på en Suzuki GSX1100F -94

Tips på enklast sätt mottages tacksamt av en rådvill PeterDeleter!

Krök.jpg

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ser inge kul ut. jag har gått på med våld tror jag, de gjorde jag senast jag hade en strypt maskin, och det gick.
Kanske en sådan där (vad det nu heter) borr som är formad som en cylinder, ihålig i mitten (när man gör hål i rör osv, modell större).

Men jag överlåter nog mer korrekt svar om hur man faktiskt kan göra med dessa. mitt svar är bara ett förslag på hur våld löser allt

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag skulle prova att stuka brickan med en huggmejsel och se om den släpper och lirka ut dem.

Kan du se om den är fastpressad eller om det finns spår av svets på utsidan? är den svetsad kan det också släppa men huggmejsel. Annars är det nog bara att slipa bort den med en roterande fil och högvarvsslip.

Är den bara hårt inpressad kan det också gå att rycka ut den med en draghammare (som man tar loss bromspads med på bilar)

Edit; Glidhammare menar jag,

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bugar och tackar!

Finns inga spår på utsidan den svetsats fast. Gissar dom pressat dit den men ser inga märken av det heller. Men kan inte dra ut den framifrån så att säga då själva ringen för att fästa kröken i cylindern är ditsvetsad (syns på fotot om man glor närmare).

PS. får Googla glidhammare :)

Sen tipset med konad borr kanske kan vara något? Eller våld som sagt men vill ju inte att något fastnar i kröken man får anlita en kirurg för att få ut om det fastnar.

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Aha, det sitter en svetsad ring som hindrar. Prova att se om en vanlig fil tar utan problem så att inte briskan är härdad. Om den inte är det kan du använda en stegborr. Men se till att ha ordentligt tryck annars blir borren slö på en gång. Det sämsta man kan göra är att borra med lätt tryck för då blir borrspetsen överhettad.

En roterande fil är också bra som jag skrev men det är ingen mening om du inte har en riktig slipmaskin.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
En 90-talare med strypning kvar?!? :)

Har du haft den länge eller finns det nån kul story bakom den?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken krök ?
Jag ser då ingen krök på fotot bara en pressad plåt (vad är det för nått, den där plåten?) med ett hål i !

Och vad är Di på röret ? , Di på hålet i brickan ?
Och hur långt in sitter brickan ?
Har dåligt 3D seende !

Jag hade
om det gått
borrat en cirkel små hål i brickan för att lättare kunna slå bort den inre delen av brickan.
Sedan med inre delen borta
med dremel,
eller
med diamantfil (har en med Dy 27mm) beroende på hur stort hålet är då.
slipat / filat bort resten.

Var sitter strypningen ?

Insugsidan?

Avgassidan ?

Vad är den pressade plåtem med hålet i för nått ?

Kommer det här betyda det är dags bestycka om förgasarna ?
När strypningen är borta !

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej igen

Jag ska ta en krök till jobbet se vad man kan göra med era tips :)

Det finns ingen direkt kul historia på hojen annat än att den ägts av en herre på snart 70 bast hela livet och inte blivit av ta bort strypningen. Han har ring KG och dom sa det enbart är dessa ringar som ska bort och inget mer behöver göras.

Återigen tack för hjälp och er tid :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...