Hjälp,, Tips om bakhjulsåkning!!!

dennis82

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2007
Ort
Åmmeberg
Hoj
KTM 640 LC4-03
Jag har nyss köpt en Ktm 640 lc4 o jag behöver lite tips om bakhjulsåkning.
Jag väger ca 65kg så jag har ganska svårt att rycka upp han..
Hur gör jag??

Tack för svar..
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag har nyss köpt en Ktm 640 lc4 o jag behöver lite tips om bakhjulsåkning.
Jag väger ca 65kg så jag har ganska svårt att rycka upp han..
Hur gör jag??

Tack för svar..

10-20km/h, koppla, lägg i 2:an, lägg på gas, släpp ut kopplingen. fungerar det inte lägger du på lite mer gas o försöker igen o igen o igen. funkar det ändå inte så prova sökfunktionen här på forumet.

lycka till
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Såhär gör man!

Går att få upp på 3an utan och på 4an med koppling.

Gör såhär: ligg på 2an i den fart där du liksom känner att motorn svarar bäst, alltså där det känns som att den kommer ge allt om du gasar... sedan drar du in kopplingen å ligger i samma fart. Sen gasar du samtidigt som du slirar ut kopplingen... Detta kommer garanterat skicka upp hjulet. Om det görs rätt.
Så får man upp en slö moppe eller en lc4a i 90km/h…:yoparty

Men bortse från allt detta, det är ju olagligt att slanga!:rolleyes:
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Lättast är att träna själv och försök förbättra det man är dålig på på eget vis.

Dutta upp den med kopplingen tycker jag är enklast iaf, åka så sakta som möjligt på 2 eller 3 och sedan rycka upp den.


Men men, träning som gäller.
 

Solid snake

Guest
Kör på 1an i typ 20km/h gasa till så den reser sig, växla fort som fan till 2an så håller den sig på bakhjulet.

Rycka kan du göra fast du väger 65kg eller vad det var, du kan även dra upp den lite på ettan, växla så den går ner igen och ge fullt igen så ska den komma upp igen på 2an.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
väger själv runt dina kilon , 2växel runt 30-50km/h dippa gasen o öppna fullt o ett litet ryck i styret så reser den sig fint
 

dennis82

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2007
Ort
Åmmeberg
Hoj
KTM 640 LC4-03
Tack för alla svar..

Imorgon är det bara ut o öva,, Det ska bli riktigt kul o prova lite nya grejer.. Tackar..
 

dr.käfer

Proffesor i vw
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Väster om Viken
Hoj
KTM 640 sm
Jag använder alldrig kopplingen när jag ska ha upp min ,gasar o sliter till lite vid halvgas typ. Funkar bra upp till 3:an.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Kopplingen funkar bra att dra upp med, tyvärr håller inte själva kopplingen för det då den är gummiupphängd. Bara ett litet tips...:yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har nyss köpt en Ktm 640 lc4 o jag behöver lite tips om bakhjulsåkning.
Jag väger ca 65kg så jag har ganska svårt att rycka upp han..
Hur gör jag??

Tack för svar..


Shit 65kg är rena lättviktaren, jag väger närmare 100 pannor och har inte de minsta problemet att få upp den! 1:an blir lite för hetsigt så börja med 2:an. Pröva lite slå av på gasen och gasa till. Om du vill så kan du tascha till kopplingen lite när du gasar men ska inte behövas. Utnyttja gaffelns retur när du motorbromsar så komrimerar du gaffeln något för att sedan sträckas ut när du gasar. Det är just där den sträcks ut dvs returen på gaffeln så får du lite hjälp då du gasar i samma stund. Kankse lite komplicerat men träna träna träna är det som gäller!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Shit.. Värsta tekniken ni alla verkar ha.. jag vill dra upp den på kraft, ev. växla och hålla stadigt bara.. Körde 950 SM i helgen och tyckte den var knepig på tvåan.. !:an var tvärlung, men då är dte ju MKT mer motor än i 640:n,... jag måste öva öva öva öva öva..

Då borde ju alltså 950 gå att dra upp i typ 100 utan problem med er teknink?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Shit.. Värsta tekniken ni alla verkar ha.. jag vill dra upp den på kraft, ev. växla och hålla stadigt bara.. Körde 950 SM i helgen och tyckte den var knepig på tvåan.. !:an var tvärlung, men då är dte ju MKT mer motor än i 640:n,... jag måste öva öva öva öva öva..

Då borde ju alltså 950 gå att dra upp i typ 100 utan problem med er teknink?

Jag har en liten 500 och den går dra upp i 110 på 5an UTAN koppling. Kopplat upp den vågar jag inte, får en känsla av att skiten kommer flyga runt och slå mig med styret i bröstkorgen mot asfalten. Med rätt teknik tror jag att den går att få upp på 6an, har lyckats vid några enstaka tillfällen (2-3) att få upp den i bra höjd till balansläget men oftast så sjunkern den bara tills den åker ner när jag försökt på 6an. :( Men övning!, teknik är viktigt och enligt mig är tung förare bara en fördel då man måste få upp hojen med lite retur från dämpningen samt trycka den egna vikten på baken av hojen när den väl börjar resa sig lite fram och gasa fullt så att man kan skjuta in bakhjulet under hojen. Jag drar dock nästan bara upp hojen ståendes, sittandes lyckas jag inte så värst bra men allt går det också. Tror twice här på forumet drog upp sin 501 i 130 när han hade den och jag har själv bevitnat när Lars på 90 pannor dratt upp sin 660 i 140 knyck. :näsblod
 

Solid snake

Guest
660 i 140 knyck säger du? Då borde det gå att få upp min hoj i 120 tycker jag, iofs inte prövat än, men antar att man ska stå upp då. :gnissla

Brukar rycka upp min på 2an, klarar mig ganska långt på den växeln om jag ligger på jämn gas på balansen tycker jag, växla har jag prövat på några gånger och lyckats några gånger, men problemet är att hitta en bra raka som man kan köra långt på bakhjulet på med lite trafik.

Chukabowa drar upp sin 525 på 6an i 130 typ och ligger på bakhjulet en bra bit så det går nog med din också philsson, gunga till hojen och gasa på sen, fast det är en hel del teknik inblandat antar jag.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
på 625an som e rätt lik 640n, dreva jag ner 1 kugg fram o gasa upp den på 2an.
Väger med ca 65 kilo.
Rycka gjorde ingen skillnad då jag inte är något muskelberg/hade tekniken.

Nu på 650n så väljer bara mellan 1,2,3,4,5an o gasar :D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
660 i 140 knyck säger du? Då borde det gå att få upp min hoj i 120 tycker jag, iofs inte prövat än, men antar att man ska stå upp då. :gnissla

Brukar rycka upp min på 2an, klarar mig ganska långt på den växeln om jag ligger på jämn gas på balansen tycker jag, växla har jag prövat på några gånger och lyckats några gånger, men problemet är att hitta en bra raka som man kan köra långt på bakhjulet på med lite trafik.

Chukabowa drar upp sin 525 på 6an i 130 typ och ligger på bakhjulet en bra bit så det går nog med din också philsson, gunga till hojen och gasa på sen, fast det är en hel del teknik inblandat antar jag.

Jag bevittande detta 2 ggr och jag körde med olika hojar bakom så hastigheten är jag rätt säker på. Dock krävs tekniken jag nämnde tidigare, trycka gaffeln ordentligt för att sedan när den är påväg tillbaks slänga kroppstyngden på bakdelen av hojen samtidigt som man ger full rulle. Jag vet dock inte om han använder koppling. Däremot vet jag att han kör med helsystem och kanske har han rallykam, vet inte om han hunnit skruva dit den vid det laget. När jagsjälv lyckas bra med denna teknik så reser sig hojen så hastigt så jag känner inte att jag har kontroll över hur snabbt den kommer upp och kanske riskerar jag att dra den över balansläget. Har redan slått över några ggr i "lägre" farter kring 60-70 men gör det inte gärna på sista växeln. :näsblod Får bli mer övning i sommar, inte blitt mer än 200 mil de 2 åren jag haft husan inkl enduro och crossbana. :(
 

Solid snake

Guest
Känns som det är bra mycket lättare att slå över också ju fortare det går, vinden lyfter upp hela hojen ju, kul när det kommer en vindpust när man ligger och balanserar liksom, då blir man allt lite svettig. :gnissla

Blir nog att dra ut och öva långa wheelies för min del imorgon, och kanske köpa nytt bakdäck för det var fan vad snabbt motarden äter bakdäck. :gnissla
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Känns som det är bra mycket lättare att slå över också ju fortare det går, vinden lyfter upp hela hojen ju, kul när det kommer en vindpust när man ligger och balanserar liksom, då blir man allt lite svettig. :gnissla

Blir nog att dra ut och öva långa wheelies för min del imorgon, och kanske köpa nytt bakdäck för det var fan vad snabbt motarden äter bakdäck. :gnissla

Och jag som trodde jag tog i för mycket. :D Jo vinden gör nog sitt för att få upp hojen i de hastigheterna men att den skulle putta runt hojen av förändrad vindhastighet har jag aldrig upplevt. Dratt hojen på slangen i över 1km vid många tillfällen men inte upplevt att vindförändringar skulle vara så påverkande mer än i sidled. Rakt framifrån är nog vinden bra mycket starkare av själva farten, så skillnader i vinden borde i proportion inte kännas knappt, eller har jag fel? Inget jag haft besvär med hittils i af, kanske har man levt farligt. :3freak
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Känns som det är bra mycket lättare att slå över också ju fortare det går, vinden lyfter upp hela hojen ju, kul när det kommer en vindpust när man ligger och balanserar liksom, då blir man allt lite svettig. :gnissla

Blir nog att dra ut och öva långa wheelies för min del imorgon, och kanske köpa nytt bakdäck för det var fan vad snabbt motarden äter bakdäck. :gnissla

Jag själv tycker att det är bra mkt lättare att wheela i högre hastigheter iom att du inte behöver resa hojen lika mkt. Vinden håller uppe hojen fastän att du inte har så mkt lutning på den.

Jag brukar köra på Lockarpsrakan eller Sjöborakan. Dom är raka och fina. Radical riders brukar avsluta sina onsdagsgas på Sjöborakan. Du får hänga på ngn gång:tummenupp .
 

Solid snake

Guest
2845338 Jag själv tycker att det är bra mkt lättare att wheela i högre hastigheter iom att du inte behöver resa hojen lika mkt. Vinden håller uppe hojen fastän att du inte har så mkt lutning på den.

Jag brukar köra på Lockarpsrakan eller Sjöborakan. Dom är raka och fina. Radical riders brukar avsluta sina onsdagsgas på Sjöborakan. Du får hänga på ngn gång:tummenupp .
Sjöborakan är ju lång och fin, men blåser ganska ofta sidvindar där, och är det mot all förmodan vindstilla så är väl polisen där. :(
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top