Hjälp,, Tips om bakhjulsåkning!!!

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Fattar inte varför alla säger att man ska använda kopplingen för att få upp hojjen.

Jag drar upp min på 1, 2, 3, 4 utan koppling. Bara rycka lite i styret i högre växlar. Härligast är att gasa upp den på 2:an och sen forsätta dra ut växlarna. Det är nog lättaste sättet att lära sig också dra upp den på 2:an och få in lite balans, sedan prova lägga i 3:an.... så lärde jag mig i alla fall.

Good luck :)

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Känns som det är bra mycket lättare att slå över också ju fortare det går, vinden lyfter upp hela hojen ju, kul när det kommer en vindpust när man ligger och balanserar liksom, då blir man allt lite svettig. :gnissla

Blir nog att dra ut och öva långa wheelies för min del imorgon, och kanske köpa nytt bakdäck för det var fan vad snabbt motarden äter bakdäck. :gnissla

det fina med att weela ståendes i 130km/h är att balansläget är så jävla stort att man nästan inte kan slå över. ligger bara så högt att man kan hålla hastigheten konstant så ser det mesigt ut... hälften så högt som man måste ligga i 50km/h.

är 2 saker som e jobbigt med att stå upp o köpa på bakan i hög fart:

1. man blir jävulskt trött i underarmarna. hur långt man kommer beror på hur länge man orkar hålla i styret.
2. svårt o hålla farten uppe. oftast tar man upp den för högt o vips så e man nere på nästan tomgång igen.

JiEss

'nuff said!
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ktm 640
Jag ligger strax under din vikt och åker en likadan hoj som du, och mitt bästa tips är helt enkelt att flytta bak rumpan en bit på sadeln, köra på tvåan i 35-40, slå av gasen för att direkt slå på ordentligt och sen våga luta sig bak och hänga kvar där. Öva, öva, öva är det som gäller!

Lycka till!

Mvh Jonas

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Öva öva! O hitta din egen teknik.....Jag gasar up min på 2án, och försöker sedan växla snabbt till 3án o ligga på den.....men det har jag nog bara lyckats 2-3 gånger med.

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det är bara till att öva själv, alla har nästan sin egna teknik. Jag drar upp min på 1,2,3,4 (5 kommer i år). Detta med orginal drevning! Har fått upp den i 140 men då fick jag rycka för kung och fosterland fi fan. Alltid utan koppling :tummenupp

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag tycker det går mycket "lugnare" upp på bakhjulet när man använder koppling. Kan ligga och puttra på tomgång och dra upp den ju, då har man mycket mer register och åka på sen, innan man lärt sig växla. (som jag håller på med för fullt att lära mig, nån spärr som gör att jag inte vågar. :näsblod rädd för att det ska rycka till när jag växlar.)

Och jag har aldrig ens hört talas om eller sett någons koppling som gett upp pga bakhjulsåka.

Men vilken teknik man gillar är ju lite smaksak.

Solid snake

Guest
2846408 rakan finns där även när det inte är onsdag o då brukar poliser vara sällsynta
Jo det är sant, men ska jag åka från Kävlinge till Sjöbo bara för att köra bakhjul så kan jag nog hålla mig för att lära mig köra riktigt långt på bakhjulet.

4,5 mil är lite långt tycker jag.

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Jo det är sant, men ska jag åka från Kävlinge till Sjöbo bara för att köra bakhjul så kan jag nog hålla mig för att lära mig köra riktigt långt på bakhjulet.

om du bor i kävlinge så har du ju väg 104 nära, den e ju mer eller mindre rak

om du bor i kävlinge så har du ju väg 104 nära, den har ju rätt långa rakor som man kan öva på

Last edited:

Solid snake

Guest
2848565 om du bor i kävlinge så har du ju väg 104 nära, den e ju mer eller mindre rak

om du bor i kävlinge så har du ju väg 104 nära, den har ju rätt långa rakor som man kan öva på
Japp, och länsman är glad för att köra på den vägen.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM