Hjälp/Tips på mitt datorbygge

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Behöver köpa en ny dator för den jag har nu är ca 4 år gammal och klarar inte att spela 1080p-filmer (kopplad till hemmabiosystem i 50 000:-klassen).
Jag spelar inget med (den gamla) datorn i dagsläget men jag vill slippa uppgraderingar ifall jag får för mig att börja.

Så jag har plockat ihop den här och jag tycker allt ser okej ut, men jag skulle behöva någon mer kunnig som kollar över den och säger om jag bör byta ut någon del. Om det finns någon riktig flaskhals eller om jag kan få bättre för samma peng. Samt om det finns delar som inte är kompatibla med varandra.
Jag har aldrig byggt en dator förut.

Här är länken till datorn

(Edit: Här är länken till den uppdaterade datorn)

Den ska vara tyst, framtidssäker och snabb.

Är det någon som har en WD Raptor och kan säga om ljudet är olidligt, eller låter den bara när disken jobbar mycket?
Kommer jag behöva en Scythe Quiet Drive för att få ner ljudet på normal nivå? Ljudet från en vanlig HDD har jag inga som helst problem med.

Jag såg nu att Raptordisken var Serial-ATA 150 (alla andra HDDs är Serial-ATA 300). På moderkortet så finns det bara Serial-ATA 300 anslutningar, spelar det någon roll? Jag hittar inget moderkort med Serial-ATA 150 heller...
Är det ett kontrollerkort jag behöver? Går det utan?

Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få! :tummenupp

Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag ser ingen anledning till att det du har plockat ihop inte skulle fungera. Några synpunkter har jag dock.

Moderkortet klarar 1600 Mhz FSB trots att du bara kommer att köra i 1333 Mhz. Kanske finns det billigare som bara klarar 1333? Detta gäller bara om du inte ska överklocka och inte ska byta processor senare.

Är du medveten om att det följer med kylpasta till originalkylaren? Så vitt jag vet blir skillnaden mellan olika kylpastor endast någon enstaka grad Celsius på processorn.

Nätaggregatet är mycket bra, jag har ett sådant själv. Med ditt system verkar det dock lite overkill. Jag har för mig att Corsair även har likadant fast 520 W, det kommer att räcka.

Minnena är onödigt snabba, PC5300 räcker. Samma reservation som ovan gäller dock. Lägg pengarna på CL4-minnen istället vettja. Eftersom du har tänkt köpa 4 GB minne undrar jag om du är medveten om att du måste ha ett 64-bitars operativsystem för att kunna utnyttja hela minnet fullt ut.

Jag har två st Raptor 150 GB och jag hör dem inte alls, inte ens när de arbetar. De är visserligen upphängda i några slags silikonskruvgrunkor som följde med chassit (Antec P182) som i sin tur är ganska ljuddämpande. Dessutom är det andra grejer i min dator som låter. Hur den kommer att låta i din dator kan jag alltså inte svara på.

Jag är 99,9 % säker på att Raptor-disken kommer att fungera i din dator. Jag lämnar inga garantier dock! :)

Personligen skulle jag aldrig köpa en sådan mus som du har valt. Dels är den oskäligt dyr och dels har alla Logitech-möss jag provat varit skräp. Men det finns ju många som är nöjda med den musen också så det får du avgöra själv.

Slutligen tycker jag att du ska kolla priserna i lite andra butiker innan du handlar på komplett.se. Ibland är Komplett billiga, ibland kan man tjäna tusenlappar på att handla på t.ex datorbutiken.com.

edit: Eftersom du skriver att du vill ha ett tyst system kanske du borde köpa en processorkylare så att du slipper originalvarianten. Jag har personligen inte hört hur mycket originalfläkten låter men jag vet att folk säger att det är den som låter mest i datorn.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har den där musen och jag är mycket nöjd.

Du har slängt med ett ljudkort i kundvagnen också. Moderkortet har inbyggt 7.1-ljud. Visst, ljudkvalitén är säkert bättre än moderkortets dito, men för min del skulle jag nog inte höra skillnaden.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Mina synpunkter :)

Framtidssäker är ett väldigt kort perspektiv i datorvärlden. Du får ofta betala så pass mycket för att köpa det som är "cutting edge" att det blir billigare och bättre att byta hela rasket när du väl vill uppgradera i framtiden. För om du byter om säg 2-3 år kommer det troligtvis hänt så mycket att det ändå är nya kontakter till grafikkort, cpu osv osv. Bara som en tanke att fundera på i alla fall.

Kolla upp billigare moderkort. Kolla om inte det här har allt du behöver http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336805 så har du sparat nästan 900 kr.

Hoppa över kylpastan om du inte tänkt byta ut den fläkt som följer med cpu'n, den har nämligen redan kylpasta på sig.

Här har du ett 550W nätagg istället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340649 också från Corsair som gör bra agg....och du sparar 500 kr till. En brasklapp bara! 550W har 4 sata-kontakter och 650 har 8 st. Så skall du köra väldigt många hårddiskar är det bättre med den som klarar 8 st.

Musen där trivs jag själv väldigt bra med.

Nu har jag bara tittat snabbt...men kolla på den här dvd-brännaren: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343260
Den ser ut att vara snabbare än ditt val. Den är 50 spänn billigare och sist men inte minst...den är svart, som ditt chassi. Det ser snyggare ut så :)

Raptor hårddiskar är mest för gamers som vill ha supersnabb accesstid från hårddisken så det inte går långsamt i spel osv. Du kan givetvis lägga ditt operativsystem där också för att starta datorn någon sekund snabbare, men det låter som att du mest vill kolla på film. Har jag rätt i det skulle jag tipsa om att du köper en tredje 500 giggare istället så är du "framtidssäker" vad gäller lagringen i alla fall :D , alternativt att lyfter bort Raptorn helt och du sparar 1200 kr.

Det var mina tankar kring det här. Möjligheten att spara upp till 2600 kr verkar jag hittat i alla fall.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Som andra redan sagt så se till att jämföra priser på andra ställen.
Du kan spara massa kronor på att beställa från flera olika ställen, inkl frakt.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ett par saker bara:

Om du inte ska spela nu så räcker det med 2GB minne. Såvida du inte tänkt köra många krävande applikationer samtidigt, typ redigera film samtidigt som du har jobbets sql server igång på din burk. CL5 räcker tycker jag, skillnaden mot CL4 är rätt liten.

Jag hade funderat både en och två gånger på om man behöver ett dyrt moderkort med X38 chipset nu. Jag hade nog gått på ett billigare med P35 istället.

Om du vill ha en tyst burk rekommenderas annan cpu-kylare. En stor towerkylare med 12cm fläkt låter knappt nånting och kyler bättre än original, finns flera att välja på.

Raptordisken tycker jag inte är värd pengarna, för film duger andra, tystare diskar precis lika bra.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Som andra redan sagt så se till att jämföra priser på andra ställen.
Du kan spara massa kronor på att beställa från flera olika ställen, inkl frakt.
Varför skriver du det då om andra redan har sagt det då? :näsblod

Raptordisken tycker jag inte är värd pengarna, för film duger andra, tystare diskar precis lika bra.
Visst om man bara ska kolla på film behöver man ingen snabb hårddisk. Ska man göra annat tycker jag att man ska ha en Raptor. Jag har som sagt två st 150 GB Raptor i RAID 0. Det är grym skillnad på när man startar datorn, startar program, kopierar filer, packar upp filer, m.m. Med tanke på hur ofta hårddisken är flaskhalsen tycker jag att det var värt varenda krona.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Varför skriver du det då om andra redan har sagt det då? :näsblod

Visst om man bara ska kolla på film behöver man ingen snabb hårddisk. Ska man göra annat tycker jag att man ska ha en Raptor. Jag har som sagt två st 150 GB Raptor i RAID 0. Det är grym skillnad på när man startar datorn, startar program, kopierar filer, packar upp filer, m.m. Med tanke på hur ofta hårddisken är flaskhalsen tycker jag att det var värt varenda krona.

Jag vet faktiskt inte... skulle säkert skriva någe mer men glömde i all hast som vanligt säkert... :huvet

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Hehe wow tack för alla tips! =) Väldigt uppskattat!

Moderkortet, grafikkortet och nätagget är utbytta till billigare diton. Minnerna är utbytta till ett enkelt 2GB PC5300 istället för 4st 1GB PC6400. Och brännaren är utbytt till en svart SATA-brännare med bättre prestanda fast 50:- billigare! ;) Kylpastan är borta, visste inte att det medföljde.

Moderkortet hade jag valt mest för att det var ett av de få med PCI Express 2.0, och det behövde jag till grafikkortet. Men nu är jag övertalad att grafikkortet var overkill för mig så jag sparar in lite pengar där.
Hade glömt att man behöver 64 bitars OS för att ha 4GB minne.. Visst är det en massa strul med Vista 64?

Nätagget hade jag lagt lite extra pengar på dels för att jag inte hade någon aning om hur stort jag behövde + att datorn står på 24/7. Men 550W var 500:- billigare så jag har råd att bränna ett agg.. :rolleyes:
Två frågor bara.. Vad innebär NB! Bulk Version (röda varningstexten)? Och varför är det lika billigt som 450W-versionen av samma märke?

Pengarna som blev över har jag lagt på skärm, tangentbord och kylning (behöver jag köpa kylpasta till den?). Fast jag är fortfarande osäker på om jag ska ha en fin eller billig skärm... Jag kommer ju typ bara surfa och ladda hem skit med den, allt det roliga kommer ju visas på TVn (tills jag har pengarna till en 1080projektor)! Men å andra sidan är det ju trevligt med en stor och fin skärm till en ny dator, jag spenderar ju en del tid framför den med!

Musen jag har nu är en likadan och den är jag väldigt nöjd med, men den följer med när jag säljer den här datorn till lillebror. Därför köper jag en ny till mig! =)

Starstriker - Jodå man hör skilnad! Kanske inte i vanliga datorhögtalare, men jag kommer inte ha det till datorhögtalare heller! :D

På Raptorn kommer jag ha mitt OS (XP eller Vista vet jag inte än, rekomendationer?) och alla program på för att slippa laddtider vid uppstart och vid öppnande av program osv. Och för att kunna packa upp filer på halva tiden m.m. Därmed blir det en känsla av en fräschare och snabbare dator.

MatteKholm - Nä Popcorn Hour, DViCO Tvix m.fl. har så många buggar och begränsningar så dom går bort (för mig). Visst det kommer ny firmware som löser problemen - men bara tills nästa mediaspelare kommer ut! Sen står man där med en maskin som bara spelar förra årets format. Med en dator slipper man allt sånt för till den kommer det alltid ny mjukvara och hårdvara. Dessutom så har datorn ett betydligt större användningsområde!
Men jag håller med om att mediaspelarna är både billigare och kräver mindre av användaren så för många är de ett bra alternativ!

Uppdaterade inköpslistan.
Uppdateringar:
Moderkort - billigare
Grafikkort - billigare
Nätagg - billigare
Minne - billigare
DVD - billigare, bättre
Kylpasta - bort
Kylare - tillagd
Skärm - dyrare
Tangentbord - dyrare

Edit: Tg.bord utbytt igen.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
jag skulle bli tokig utan numpad och att ha en lös bredvid är inget altrenativ :näsblod
annars var det fräscht, lite dyrt kanske

Mjo e väl de som e nackdelen..
Men de e grymt snyggt så de passar bra i vardagsrummet.
Det är bluetooth så man behöver inte datorn i närheten.
Det finns touchpad så man slipper ha en mus me när man ska sitta i soffan.
O ja.. de e bra helt enkelt :D

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Fan, nu blev man ju sugen på det med! =/
Ju mer man tittar på det desto bättre verkar det! Funkar det med en riktig mus också, alltså kan man ha både plattan och en riktig mus samtidigt?

Edit: Äsch va fan - nu ligger det ett diNivo Edge i inköpslistan istället för Saitek Eclipse II :D

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Fan, nu blev man ju sugen på det med! =/
Ju mer man tittar på det desto bättre verkar det! Funkar det med en riktig mus också, alltså kan man ha både plattan och en riktig mus samtidigt?

Jarå de e inga problem... jag kör med 4 möss samtidigt nu kan man säga.. haha :D.
plattan på dehär t-bordet, plattan som e på laptopen oså 2 st till just nu, en för spel o en för lite multimedia use :p..

Laddaren te t-bordet e riktigt flashig me, den har fått plats på min TV-bänk tillome... men batteriet räcker typ ett par månader så :D

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Köp 2x1GB XMS PC6400 istället för en enda 2 GB sticka. DDR2, dvs Dual Channel körandes en enda sticka får bara halva prestandan.

"Bulk" betyder att du inte får någon flashig snygg kartong med på köpet, bara godsakerna innuti packade i en vanlig enkel lådda.

Ljudkortet? Duger inte det inbyggda ljudet? Jag har ett X-FI Xtreme Music för 500 pix till övers.

Låda? Kikat på Antec P182?

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Jag skulle nog kolla efter ett grafikkort utan fläkt "silent" då de fläktarna kan låta väldigt högt.
Små fläktar=oljud

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har en sådan Raptor disk du länkade till i ditt datorbygge och jag är mycet nöjd med min.
Mycket snabb är den och låter inte alls mycket, så det är lätt värt pengarna om du vill kunna arbeta snabbt med datorn. Man blir ju vansinning om man ska behöva vänta på program/uppackningar av filer osv. på en spritt ny dator.

Köp!

Jag har en MX1000 och är ergonimskt sätt oerhört nöjd med den, skönare mus får man leta efter! :)brynad)

MEN, ett stort men, jag gillar inte känslan i den riktigt. Funkar bra att surfa osv. Men ska du in i bildbehandlingsprogram och dylikt skulle jag istället rekommendera en Microsoft Intellimouse. T ex. en sån här http://www.pricerunner.se/pu/110-55658/Moess/Microsoft-IntelliMouse-Explorer-anvaendarrecensioner

Visst, inte världens vackraste kanske, men precisionen är helgrym!

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Köp 2x1GB XMS PC6400 istället för en enda 2 GB sticka. DDR2, dvs Dual Channel körandes en enda sticka får bara halva prestandan.

"Bulk" betyder att du inte får någon flashig snygg kartong med på köpet, bara godsakerna innuti packade i en vanlig enkel lådda.

Ljudkortet? Duger inte det inbyggda ljudet? Jag har ett X-FI Xtreme Music för 500 pix till övers.

Låda? Kikat på Antec P182?

Ok, jag är inte så inne på minnen.. 2 små it is! :tummenupp

Ah! Sweet! Synd att dom inte har alla prylar i "bulk". Kartongen är ju bara kul de första 2 minuterna, sen räknas den som skräp!=)

Mm, ljudkortet.. Det har jag velat många gånger fram och tillbaka över. Som det ser ut just nu tror jag att jag väntar med det.

Du är den tredje som tipsar om Antec P182 nu! Men jag är redan fäst vid Silverstone TJ05B. :)

550W agget är borta nu så jag är tillbaka på 650W. Kan vara bra med fler än 4 SATA-sladdar också!

Jag kollade efter ett grafikkort utan fläkt men det fanns inte i den prisklassen. Jo, det fanns men bara med PCI Express 2.0 och då behöver jag gå upp i pris på moderkortet.

Jag är nöjd med min MX laser också så det får bli en sån igen! =) Jag är mest ute efter en trådlös surfmus som ligger skönt i handen, så den passar mig väldigt bra! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...