Hjälp vid köp av Yamaha RD 350

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Tipps på mellanhoj (Föredetta: Hjälp vid köp av Yamaha RD 350)

Tjena!
Jag tror att jag har hittat rätt nu...

Jag undrade om det är någon som har lust att hjälpa en lite vilsen person som ska köpa sin första hoj.

Jag funderar på en Yamaha RD 350 -83 , och undrade om det är något speciellt jag bör veta om hojen eler kolla på innan jag bestämmer mig?

Mvh. Micke :)

Edit: Är det någon som har tipps på andra mellanklasshojar i samma prisklass så är det bara att komma med förslag. :)

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Menar du kanske 1983? Rd är kända för att vara "ketchup" maskiner, kanske inte igentligen en optimal nybörjarhoj men men..kolla för övrigt, däck, drivlina, lager, bromsskivor, bromsar etc provkör om allt känns ok, ofta så avslöjar en provtur minsta lilla knas om något inte känns rätt.

JAG personligen skulle kanske med en begränsad ekonomi i det segementet välja en 400-500 cc radfyra eller twin.

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Underhållande!

Hojen inbjuder till underhållande körning.
Underhållande körning i 25 mc-säsonger måste ha satt sina spår.
Syns dessa, då behöver du ej undra!
Syns de ej, tag reda på varför.
Speciella fel kommer jag ej ihåg hade en sådan i 2 år från ny.

Borrad? Ny kolv? NY vevaxel? Nya Lager? Bytt motor? osv?

Jag hade säkert bett om fullständig redogörelse för hojens historik.
Inte säkert att man blev klokare utav detta.
Inte e de lätt att ge andra råd i denna fråga, en utav världens roligaste tvåtaktare.
Klart att den är flitigt annvänd! Se då till att du tror att den e skött därefter!

Provkör och du ler:) , e resten bra köp:tummenupp !

mvh/toyman

Last edited:

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Menar du kanske 1983? Rd är kända för att vara "ketchup" maskiner, kanske inte igentligen en optimal nybörjarhoj men men..kolla för övrigt, däck, drivlina, lager, bromsskivor, bromsar etc provkör om allt känns ok, ofta så avslöjar en provtur minsta lilla knas om något inte känns rätt.

JAG personligen skulle kanske med en begränsad ekonomi i det segementet välja en 400-500 cc radfyra eller twin.

Jo det är en -83, skrev lite fel...

Okey, men har du kanske några tipps på hojar då? För budgeten är väldigt begränsad.

Glömde nästan att säga att det är en mellanklass jag är ute efter, både till att övningsköra på och att sedan ha ett tag efter korrtet är taget.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
väldigt få rd350:eek:r är strypta till mellanklass från början så isåfall är detta något du själv får betala för när köpet väl är över. glöm sedan inte att du inte får köra upp på en 350 då den är för liten (minsta tillåtna slagvolym är 375 om jag inte tar fel) om du nu hade tänkt det. i övrigt är 83:eek:rna (och nyare) lite krångligare än 82:eek:rna (samt äldre) då de har "nymodigheten" ypvs till skillnad från övriga så det kan ju vara en aspekt i det hela. själv köpte jag mig en 82:a så sent som igår och planerar att strypa den inom det närmaste för att få köra den och sådär:) helt klart trevliga gamla klassiska hojar med underbart ljud och ett riktigt skönt ketchupdrag:D såklart du ska ha rd, tvåtakt är grymt!:tummenupp

edit: även om nu budgeten är begränsad så finns det en hel del fyrtaktshojar i mellanklassen till salu för rimliga pengar. kolla bara på blocket och sök på allt vad mellanklass, mellanreg och 25kw kan associeras till så ska du se att du hittar en hel del:tummenupp

edit två: här är en länk till en massa mellanklassare på blocket:) vet inte om jag glömt nåt sökord men jag tog så många jag kunde komma på:D som du ser finns det en hel del cb400:eek:r eller gsx:ar exempelvis för priser runt 10 000 så begränsa inte din sökning till rd pga av att de är billiga för det finns alternativ i samma prisklass:)
http://www.blocket.se/li?ca=23_10_s...cykel+eller+mellanmc&cg=1140&w=3&ps=&pe=3&c=0

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Hojen inbjuder till underhållande körning.
Underhållande körning i 15 mc-säsonger måste ha satt sina spår.
Syns dessa, då behöver du ej undra!
Syns de ej, tag reda på varför.
Speciella fel kommer jag ej ihåg hade en sådan i 2 år från ny.

Borrad? Ny kolv? NY vevaxel? Nya Lager? Bytt motor? osv?

Jag hade säkert bett om fullständig redogörelse för hojens historik.
Inte säkert att man blev klokare utav detta.
Inte e de lätt att ge andra råd i denna fråga, en utav världens roligaste tvåtaktare.
Klart att den är flitigt annvänd! Se då till att du tror att den e skött därefter!

Provkör och du ler:) , e resten bra köp:tummenupp !

mvh/toyman

:7peta 25 säsonger :D

Hitta nåt annat är mitt tips, dom pengar du kommer lägga på 2 taktsolja, käkar snart upp pengar, samt spara dig en massa ilska och köp en 4 takt typ CBR 600 tex brukar finnas billiga och är den inte tillräckligt billig pruta!

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jo det är en -83, skrev lite fel...

Okey, men har du kanske några tipps på hojar då? För budgeten är väldigt begränsad.

Glömde nästan att säga att det är en mellanklass jag är ute efter, både till att övningsköra på och att sedan ha ett tag efter korrtet är taget.

Kanske GPZ 400/500 fanns med kåpor som denna:
http://www.blocket.se/vi/16690015.htm?ca=9_s
Säkert hygglo försäkring oxå, varvillig twinmotor sällan strul med denna motortyp!
gsx 550, lite äldre rad 4, rätt effektstinn maskin uppemot 70 hk kanske var det mer:va
http://www.blocket.se/vi/17083968.htm?ca=9_s
Honda pararelltwin:
http://www.blocket.se/vi/16324427.htm?ca=9_s
Kawa z 550:
http://www.blocket.se/vi/15813772.htm?ca=9_s

Tror alla dessa kan vara förbannat bra maskiner för dessa moppepriser!

För RIKTIGT begränsad ekonomi, så köp denna för 6000 kr och fixa lite själv!
http://www.blocket.se/vi/16580266.htm?ca=9_s

Last edited:

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Tack för alla snabba svar och för att alla är så trevliga. :)

Nu ska jag fortsätta leta hoj, men är nu ganska övertygad på att ja borde ha en 4t. För ja ska ha köppt en hoj innan sommaren är slut...sä är det bara :)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Om du inte är haj på att meka så skulle jag passa mig för äldre tvåtaktare för de kräver mer pyssel än tex en 4-takts radfyra eller twin. En RD går säkert att hitta billigt men har du otur och det börjar strula kan det springa iväg.

Om du absolut ska ha en RD så kolla efter renoverade ex i så nära originalskick som möjligt. Om det spräcker budgeten så kolla på andra hojar runt 400-600 kubik.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Mattematik!.........

:7peta 25 säsonger :D

Hitta nåt annat är mitt tips, dom pengar du kommer lägga på 2 taktsolja, käkar snart upp pengar, samt spara dig en massa ilska och köp en 4 takt typ CBR 600 tex brukar finnas billiga och är den inte tillräckligt billig pruta!

Fan ochså, det e som jag alltid tänkt, matte e inte min starka sida!
Ha det gott. Toyman

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Hade en RD 350 när jag hade färskt kort. Detta var 2001 o några år framåt. Kom över en 87, som var uttagen 89. Kanonskick o 800mil på mätaren. Jag körde tre säsonger o ca 1000mil med den, var inga större problem. Bara slitdelar i stort sett. Detta var nu 7år sen, att hitta en cykel i dag i bra skick e nog väldigt svårt.

Men rd:n är i dag mest nostalgi. Den har som de flesta åttiotalshojar ranglig stålrörsram o smala hjul. Så jag skulle nog satsa på en nittiotalshoj åtminstone om jag var i dina kläder.

Det kan väl vara ok o ha en sån där gammal surhoj o övningsköra på, men det är inget o åka på.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Är sugen på att köpa en Yamaha rd 350 4lo-82.

Vad är det mer än ypvs'en som skiljer dem åt?

Är dom mycket slöare?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De skiljer sig på ganska många punkter då hojens utseende ändrades ordentligt. Den fick en ny gaffel, andra bredare fälgar, annan instrumentering o.s.v. Effektmässigt skiljer det 10 hk ungefär. Inte mycket men nog för att märkas. YPVS ger lite bättre vrid i mellanregistret men det är ingen monsterökning.

Ska du köpa en Rd350 så bör du köpa en 85:a eller nyare, då de fick en rejäl uppdatering då. Ännu en gång ny gaffel, ny instrumentering, clip-on styren, helkåpa m.m. 86:an fick sen tank med racingtanklock, nya fälgar, andra detaljer, snyggare fotpinnar(viktigt) och en massa smågrejer. 86 var även motorn den effektstarkase med 63 hk. Dock märkte jag ingen skillnad mot polarens 85:a, de var lika snabba.

Jag skulle dock aldrig köpa en RD350 som mellanklasshoj då de inte är gjorda för att puttra omkring med utan ska köras hårt och skoninglöst. Något som inte funkar med 25kW. Tvåtaktsmotorer mår inte så bra av att köras strypta heller då de gärna koksar igen eller går varma om de inte får funka optimalt.
Däremot håller jag inte riktigt med folk som säger att det skulle vara tekniskt besvärligt att äga en RD350. Motorn är busenkel att meka med och reservdelar finns att tillgå billigt. Inga ventiler, Inga kamkedjor, bara två förgasare, två kolvar och två avgasportar. De övriga fel som kan uppstå kan även uppstå på andra hojar, oftast med väldigt dyra konsekvenser. Jämför gärna kostnaden på en motorrenovering av en RD350 med ex. vis en CBR600.

Mitt råd är ändå: Köp en FZR600-91. Stryp den, kör en stund, tröttna, ta bort strypningen och njut. De går att hitta för 15 papp ungefär. Inget jag hittar billigare på blocket är intressant.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC