Hjälp vid motard-val.

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Vet att det redan finns hur många trådar som helst om detta, men jag blir knappast klokare ju mer jag läser.

Anyway, har tänkt köpa mig en motard i vinter/vår och har gigantiska problem med att välja.

Har som alla andra sneglat en hel del på husaberg 650, men tror den går bort pga. allt mek. Jag kommer använda den till 90% på vanlig väg. Och mekandet är egentligen inget problem, snarare tiden att göra det.

Därför letar jag efter nått hyfsat drifsäkert utan service 1 gång i veckan. Den ska helst vara ganska smidig, och på den punkten misstänker jag att lc4:an och liknande går bort?

Är wr426/450 bra alternativ? Och vad finns det mer?

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
frukt skrev:
2475325
Därför letar jag efter nått hyfsat drifsäkert utan service 1 gång i veckan. Den ska helst vara ganska smidig, och på den punkten misstänker jag att lc4:an och liknande går bort?

Du ska alltså köra 90% på väg.. Förstår inte varför LC4 skulle vara osmidig? Se bara till antalet LC4or i trafik. Men där har du ju ett par olika varianter att välja på där 660 är piggast och lättast.

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Jag kan säkert ha fel, men väger den ändå inte runt 140 kg?

Då är jag mer sugen på nått lite mindre, har någon erfarenheter att dela med sig av av CRF450 eller WR426/450? Eller finns det nått annat liknande? Priset spelar inte så stor roll, men jag vill ha en ganska problemfri motard utan för mycke överaskningar. Och helst utan allt för täta servicar, iallafall av motorklyvarkarraktär...

Är nybörjare på motard och därför känns det som jag vill ha nått smidigt att börja med, så får man se vart det slutar:)

palonen89

Loppan
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Ktm 125 exc sm
om pengar itne är ett problem så köp dig en aprilia sxv den har riktigt skyssta intervaller för att vara en sådan vass hoj:)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Man kan inte ha å äta kakan........

660 osmidig....my ass :arsele .....har du kört den och har kört ngt annat å jämföra den med....... :7peta

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Rasorblade skrev:
2478740 Man kan inte ha å äta kakan........

660 osmidig....my ass :arsele .....har du kört den och har kört ngt annat å jämföra den med....... :7peta

Nej jag har inte kört någon än, drog bara slutsatsen eftersom den är lite större och väger (vad jag vet) ca 30 kg mer än de andra jag kollat lite på (hondan och yaman).

Dock vet jag fortfarande inget om service och sånt på de andra heller, det spelar ju också in.

BTW, ungefär vad betalar ni i försäkring på 660?

palonen89 skrev:
2478678 om pengar itne är ett problem så köp dig en aprilia sxv den har riktigt skyssta intervaller för att vara en sådan vass hoj:)

Är bara lite rädd att den är lite för vass. Nu kanske det är jag som tänker helt fel, men eftersom jag inte haft motard innan känns det overkill för en glad amatör som mig att köpa stans fetaste motard direkt...

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
frukt skrev:
2478408 Jag kan säkert ha fel, men väger den ändå inte runt 140 kg?

Då är jag mer sugen på nått lite mindre, har någon erfarenheter att dela med sig av av CRF450 eller WR426/450? Eller finns det nått annat liknande? Priset spelar inte så stor roll, men jag vill ha en ganska problemfri motard utan för mycke överaskningar. Och helst utan allt för täta servicar, iallafall av motorklyvarkarraktär...

Är nybörjare på motard och därför känns det som jag vill ha nått smidigt att börja med, så får man se vart det slutar:)
Finns ju en hel del hojar som är små, smidiga och har hög effekt, husaberg FS650, ktm 525EXC, yamaha WR450, husqvarna SM510, honda CRF450 mm.

När jag valde hoj så stog det mellan WR:n och 525:an eftersom dom verkade vettiga, smidiga, bra kvalité och som det inte är problem att få tag på delar till. Hade en XR600 förrut och WRn har jag inte behövs serva mer än den förrutom att byta olja oftare. När den gått en bit så blir det till att riva motorn och göra storservice. Husan skulle jag inte välja eftersom jag verkligen inte gillar geomtrin och att motorn inte tål bakhjulsåkning.

Hade det blivigt touringmotrad (ursäkta uttrycket) så hade jag valt honda XR650 före alla ktm:s lc4traktormoppar till största del pga. vibrationerna.

Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Hallå!

Ska ge ett tips i bägge 2 dessa välja motard trådar.

Jag var i ungefär samma situation för ett par veckor sedan. För min del så blev det en husaberg 650fs 06:a Hittils så har det varit otroligt kul, den går ruskigt bra och det är inte alls samma vibrationer som var på dom Ktm jag provkörde.
Men visst det är lite mera service, men så kul man har mellan servicarna har jag aldrig haft på en hoj. Så innan du bestämmer dig så provkör flertalet olika hojar så att du har lite att jämföra med, för alla som ger tips ttycker självklar att "deras" märke är det bästa :)

Här är en länk till min tråd som jag hade väldigt mkt hjälp av:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133155

Lycka till!

Postar detta i bägge trådarna...

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
Yamaha 426 supermoto*såld* yamaha yz 450 *såld* 950 SM -06 *såld*
Har själv en Yamaha wr 426 som jag är jättenöjd med, blev så klart retad av kompisarna som har en 525 och husa 650, men tycker att jag hänger med dom bra, 525 och min är lika snabba, har drevat min med 15 fram och 40 bak så den gör väl ungefär 140-150 km/t och det räcker på en motard, är inga problem att gasa upp den på bakhjulet på 3:an när det går i 70-80 km/t och visserligen är det en 02 som kanske väger lite mer än dom nyare men det är nog marginellt, jag skulle aldrig köpa nåt större och servicen är kanon, har kollat ventilerna en gång sedan februari och dom behövdes inte ens justeras. Så sammantaget en kanonhoj tycker jag.

djcliff

DJ
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Endast en PitPro... med den skall snart få en storebror
Tjena.

Jag hade exakt samma funderinag innan jag köpte min motard för drygt 2 år sedan. Jag läste en hel del i detta forumet, och fick lite kalla fötter av alla Husa & KTM ägare med deras mek & trubbel.
Startade f.ö. en tråd för ett tag sedan, bara för att reta upp lite folk där jag skrev i rubriken "Skaffa er lite mer fritid.. kör XR650 :) )
Många roliga svar blev det, för dom flesta förstod att det inte var så alvarligt, utan bara ett kul sätt att få ventilera sina åsikter om just SINA favvohojar.

Allt är ju en väldig smaksak. Man kan inte ta ifrån Husa att dom går klart bäst, när dom väl går....
KTM 660 ligger väl inte så långt efter den heller, när allt fungerar..

Eftersom jag inte heller har tiden eller intresset för att meka 10 timmar för att köra 2 (lite styggt sagt kanske) så köpte jag en XR650.
Har haft över 25 hojar genom åren, och XR'en är helt klart en bland dom hojarna som jag haft roligast med.
CRF450 är ju en tävlingsmaskin i botten = täta serviceintervaller, så den "gick bort" då jag var ute och letade.

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer, och att vi ses ute på vägarna nästa säsong!

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Trevligt det ska bli att se en till motard i varberg(för vbg är varberg hoppas jag), finns inte allt för många som går här nu.

Aprilian hade jag nog satsat på grymmt snygg ju och bra effekt, vet dock inte hur service intervallerna ser ut på dom.

90% vanlig väg skriver du, Highland Supermoto 950 är ganska fin faktiskt, fasst du verkade ju vilja ha en lite lättare maskin kanske

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tunga hojar är ju inget problem på gata. Märks inte så mycket när man kör rakt fram.

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
djcliff skrev:
2482192Man kan inte ta ifrån Husa att dom går klart bäst

Jag håller inte med där, visst dom har gott om rå kraft men känslan och motorgången gör mig illamående.. tycker då min "går" bättre än en husa 650 eftersom den känns smidigare och mer balanserad. De mindre husorna kan jag dock inte uttala mig om, dom kanske är trevligare än 650:n..

Tycker iaf du gjorde ett bra val av hoj, jag skulle gärna haft kvar min om jag hade råd.. mycket bra allroundhoj.

Last edited:

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Moggina skrev:
2484349 Trevligt det ska bli att se en till motard i varberg(för vbg är varberg hoppas jag), finns inte allt för många som går här nu.

Aprilian hade jag nog satsat på grymmt snygg ju och bra effekt, vet dock inte hur service intervallerna ser ut på dom.

90% vanlig väg skriver du, Highland Supermoto 950 är ganska fin faktiskt, fasst du verkade ju vilja ha en lite lättare maskin kanske

Mmm, en till blir det allt. Men inte innan våren är jag rädd... Det lutar nog åt en wr450 faktiskt, men det är lång tid kvar så allt kan ändra sig innan dess. Det får nog bli en tur till Delta på lördag och se vad dom har inne iallafall.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sele skrev:
2493778 Vad är största skillnaden på 640 och 660 ?

640:n har väl elstart, större tank, väger mer och har annan förgasare vad jag vet.

Hade ALDRIG valt 640:n framför en 660, hellre 625:an om man nu måste ha elstart.

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
KTM 625
peteR1000 skrev:
2493801 640:n har väl elstart, större tank, väger mer och har annan förgasare vad jag vet.

Hade ALDRIG valt 640:n framför en 660, hellre 625:an om man nu måste ha elstart.

Är 660 mera lattcho alltså?
Hur är det med service på dem, hyffsade intervaller, jag tänkte kanske ta nån långtur emmelanåt...

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sele skrev:
2493821 Är 660 mera lattcho alltså?
Hur är det med service på dem, hyffsade intervaller, jag tänkte kanske ta nån långtur emmelanåt...

Det är det som är det bästa med KTM:s motarder, på 660 av årsmodell 04 är det olja + filter var 250:e mil och ventilkoll/justering var 500:e mil.
Från årsmodell 05 och framåt tror jag det är olja+filter+ventil var 500:e bara.

alltså du slipper i stort sett ligga i garaget direkt ofta och ändå ha en rolig hoj.

Långtur funkar väl helt okej om du inte håller till på motorvägar så mycket för det är lika med dödstråkigt. Så länge det är lite kurvigt så är det hur kul som helst.

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Bara nyfiken...hur är Yamaha Wr 426 jämfört med Honda Xr650r i storlek,vikt o effekt?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras