Hjälp: Virus på datorn, hur får jag bort det?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är fel forum, jag vet! Men jag måste verkligen ha akut hjälp med detta för jag har prövat det mesta känns det som.

Kolla den bifogade bilden, det är något fel iaf. Datorn stänger av sig titt som tätt, jag får bluescreen där det står att "emergency shutdown blabla" mm och sen står den bara och tuggar.
Den där rutan med "antivirus xp 2008 license agreement" känns ju lite suspekt, har inte vågat klicka där än...

Jag var in på en sida och skulle ladda ned en pdf-fil, en manual till en stärkare och direkt efter så började detta :(

Jag hade NOD32 installerat och jag trodde att det var uppdaterat mm men deet var det antagligen inte. Har nu installerat "Norton antivirus 2008" och adaware men inget av dem hittar något fel på datorn vid en scanning.

Nån som har några förslag på vad jag gör härnäst?

Edit/ Bilden i botten ligger som bakgrundsbild för övrigt...

Bifogat

• virus.JPG
    virus.JPG
    183.7 KB · Visningar: 240

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Funkar inte nod32 eller norton antivirus så sparar du en hel del huvudbry och installerar om windows.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Funkar inte nod32 eller norton antivirus så sparar du en hel del huvudbry och installerar om windows.

Men vafan :mad: Det är ju ett jävla skitgöra och då måste jag ju flytta över massa skit till min andra dator så inte skiten försvinner :(
Vi befinner oss på 2000-talet och en datorjävel klarar inte ens av lite virus :huvet

Det MÅSTE finnas något annat sätt! ?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm gratis nu igen? för ett par månader sedan skulle dem ha betalt även för home versionen helt plötsligt. Nåväl Avast är grymt bra och gratis annars.

Prova AVG
http://free.avg.com/

Gratis och brukar fungera bättre än köpeproggsen!:tummenupp

Glöm Windows!
Skaffa Knoppix!

Jaja, nu var det ju inte det trådskaparen frågade efter. Ubuntu live cd är väl kul det också men ALLT finns inte i linux och köra winemulator på linux är heller inte optimalt.

Åter till ämnet...

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hmm gratis nu igen? för ett par månader sedan skulle dem ha betalt även för home versionen helt plötsligt. Nåväl Avast är grymt bra och gratis annars.

Låter skumt?

Aldrig råkat ut för, däremot måste man ju ibland uppdatera manuellt mellan tex 6.xx -> 7.xx -> 8.xx , inte råkat vara dåligt uppmärksam på vilka val du gjort där?

Precis som med zonealarm försöker ju dom rackarna få en att välja trial av misstag minst 15 ggr under installation..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nej tror inte det. När jag surfade in på deras sida fanns det sedan bara köpe ver under den veckan. Kan ju haft hjärnblödning men det var fler av mina polare som råkade ut för detta. Avast har däremot varit gratis hela tiden.

Låter skumt?

Aldrig råkat ut för, däremot måste man ju ibland uppdatera manuellt mellan tex 6.xx -> 7.xx -> 8.xx , inte råkat vara dåligt uppmärksam på vilka val du gjort där?

Precis som med zonealarm försöker ju dom rackarna få en att välja trial av misstag minst 15 ggr under installation..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag slangade hem en boot-CD med antivirusprogg på åt min far som hade fått virus.

Det var ett litet linux som startade och körde antivirus på disken, fick bort hans virus IAF.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jaja, nu var det ju inte det trådskaparen frågade efter. Ubuntu live cd är väl kul det också men ALLT finns inte i linux och köra winemulator på linux är heller inte optimalt.

Åter till ämnet...

Som virus menar du eller ...? :)

Linux funkar ju så att om man saknar något program, är man varmt
välkommen att skriva ett sådant själv (utom virus då kanske).
Det är man inte i Windows.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Här ser du hur du tar bort virus ochtrojanerna du har till och börja med.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7689156
http://www.zimbio.com/Spyware/articles/1244/privacy+remover+m64

Men visst. Inte fel att blåsa om skiten när det väl tar sig in massa läbbiga trojaner o skit.

Den ena länken funkade inte, den andra gav ingenting :(

Kan man göra en systemåterställning till tidigare datum? Nu såg jag förvisso att några sådana punkter inte fanns, men jag tänkte om det går att ordna på annat vis än "systemåterställning" i systemverktyg?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Som virus menar du eller ...? :)

Linux funkar ju så att om man saknar något program, är man varmt
välkommen att skriva ett sådant själv (utom virus då kanske).
Det är man inte i Windows.

Så du menar att det är olagligt att programmera program för windowsmiljö eller hur tänkte du nu? :va

:D

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Så du menar att det är olagligt att programmera program för windowsmiljö eller hur tänkte du nu? :va

:D

Jag skrev jag inte att det är olagligt.
Jag skrev att man inte är varmt välkommen.
MEN det ÄR mycket som är olagligt att göra med Windows som uppmuntras i fria (GNU/)Linuxdistributioner.

Det jag tänkte på är tillgång till källkod, dokumentation, utvecklingsmiljö, support, licensiering osv.

[YOUTUBE-ID]PdJ5z_2wX3s[/YOUTUBE-ID]

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag förslår att du postar bifogar filen "ylva.JPG" som du har där på skrivbordet i nästa post. Då kommer allt att lösa sig. Ta med "cassiesned" oxå :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring