Hjälp: Virus på datorn, hur får jag bort det?

Marklund

www.skeptikerpodden.se
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
zx9r-98
ladda hem Superantispyware och kör en complete scan

http://www.download.com/SUPERAntiSpyware-Free-Edition/3000-8022_4-10523889.html?tag=mncol&cdlPid=10881361

om du fortfarande har problem så laddar du hem Spybot

http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022_4-10122137.html?tag=mncol&cdlPid=10861988

och sedan så laddar du hem *ccleaner* och rensar i registret, efter det så borde du blivit av med störande spyware och annat skräp som ligger och slöar ner datorn.

http://www.download.com/CCleaner/3000-2144_4-10315544.html?tag=mncol&cdlPid=10876371

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Bra att börja trolla i den här tråden om *nix vs Windows... :va

Knoppix är dels ett bra sätt att slippa få virus.
Dessutom ett snabbt, bra och enkelt hjälpmedel för att kunna städa datorn
när det ordinarie OSet är infekterat eller ur form på något annat sätt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ladda hem Avast så är saken biff! Det är gratis och ABSOLUT det bästa virusprogget på sur-pc- Annars så är neutral inne på ett bra spår :)

http://www.avast.com/

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ladda hem Avast så är saken biff! Det är gratis och ABSOLUT det bästa virusprogget på sur-pc- Annars så är neutral inne på ett bra spår :)

http://www.avast.com/

Fast Avast funkar inte så bra på redan infekterade datorer.

Jag kör själv AVG, funkar skitbra som skydd, men när jag har försökt rensa andras datorer med det har det inte funkat till 100%.
Malwarebyte funkar däremot bra att rensa med.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast Avast funkar inte så bra på redan infekterade datorer.

Jag kör själv AVG, funkar skitbra som skydd, men när jag har försökt rensa andras datorer med det har det inte funkat till 100%.
Malwarebyte funkar däremot bra att rensa med.

Avast var det som hjälpte mig när Jag hade min sista infestation innan Jag konverterade till mac.

Första gången man startar efter instalation går Avast igenom hela skiten innan något program startats och efter det är det smoothie-ride.

edit! fast nu är det 2008, Jag är nästan 30 så det kan ju ha hänt något sen dess iof:gnissla

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Vi har ju tråkigt förstår du väl eftersom våra burkar tråkigt nog bara fungerar. Faktiskt frågade TS efter andra sätt, jag inser att han kanske menade något annat när jag svarade men samtidigt är det tråkigt att se att så många har problem samtidigt som de är livrädda för något nytt. Jag kan inte tro att alla som har problem med Windows är någon sort unika användare som inte kan använda ett alternativ. Det går ju bra (bättre) för oss som gör det men vad vet vi, vi är ju färre och den stora massan har väl alltid rätt..?

Hey, båda mina datorer med Vista funkar utan problem de också. Så jag har också tråkigt.

Jag är nöjd med Windows, du är nöjd med *nix. Kanon!

Ja, det finns massor av virus tills Windows. Hur skulle det se ut på *nix marknaden om förhållandet var det omvända? Dvs *nix hade 90-95% av marknaden (eller vad det nu är för %-sats Windows har). Skulle det fortfarande vara lika fritt från virus?

En sak som oroar mig personligen när det gäller Linux är: Vilka spärrar finns det för att de som knåpar ihop appar/distar inte lägger in en liten fin keylogger eller liknande?

För att klargöra; vi köra Alpha, VMS, Redhat, Windows och HP UX på jobbet så jag tror på att varje operativ har sin plats. Att tro att man är säker bara för att man kör en Linux dist är bara naivt. Mindre risk, ja.

Nu trollar ju jag också! :mad:

Knoppix är dels ett bra sätt att slippa få virus.
Dessutom ett snabbt, bra och enkelt hjälpmedel för att kunna städa datorn
när det ordinarie OSet är infekterat eller ur form på något annat sätt.

Det är det säkert, men att börja installera ett annat OS för att få bukt med ett virus känns lite halvjobbigt men jag håller med; det är ett möjligt alternativ. Precis som att jacka in disken i en annan windows kärra för att scanna disken :)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, har inte varit in på en stund då jag som sagt har virus... Har en stationär dator men orka sitta vid ett skrivbord och surfa :mad:

Orkar inte quota alla så jag kör det här:

Dreggel: Ylva är sambon, inga nakenbilder på skrivbordet. Cassie är katten, är dreggel för tidelag?

Guw, jag vet faktiskt inte varför den ligger där, har inte tänkt på det tidigare.

Neutral, linux etc är inget alternativ, bara XP som gäller oavsett hur virusfritt allt annat skit är.

Solid, inga popups. spyware-dr är uppskrivet!

Mather, kunde inte göra en återställning men det hjälpte ju ändå inte :(

Sir-väs, jag ägnade ca 2h åt att leta efter filer i registret bland annat, hittar det inte någonstans. Har följt en manual på nätet, fanns inte där den skulle ligga. Har dock en backup/återställning på windows på en partition men det är en sista utväg. Och hur stor är risken att viruset följer med till den andra datorn om jag bara flyttar över musik/bilder/film?

Steffo_B, så dum är jag inte. Med tanke på att det antagligen är en dum nigerian som har skrivit det där med tanke på 100 stavfel bara i första textraden så gick jag inte på det.
Testar ditt förslag också!

Nollvision, jag återkommer via pm om jag inte hittar någon lösning. Jag bifogar en fil också isåfall :D

Marklund, har redan testat två av de lösningarna utan resultat. CCleaner har jag dock inte prövat.

Tussilago, det var självklart det första jag gjorde, hur jävla tappad tror du jag är :mad: Inte ens en 14mm träborr rakt genom ena hårddisken hjälpte, ett rejält virus detta.

Så, nu ska jag börja kröka men imorgon när jag är lagom bakis så får jag sätta mig ned och testa era förslag, som jag för övrigt är mkt tacksam för!

Återkommer förhoppningsvis INTE.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det är det säkert, men att börja installera ett annat OS för att få bukt med ett virus känns lite halvjobbigt men jag håller med; det är ett möjligt alternativ. Precis som att jacka in disken i en annan windows kärra för att scanna disken :)

Finessen med Knoppix är just att det inte behöver "installeras".

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ah, så det går att köra direkt från tex en USB-sticka?

Ja, jag skulle kunna googla men är för lat :tungan

Precis. Eller CD eller ...

Har man tex operativsystemet på en CD som sitter i en läsare som inte har
skrivfunktion kan man vara ganska säker på att CDn inte blir infekterad.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Datorn är som ny nu! Det var bara Malwarebytes' som fungerade, men som sagt så verkar allt vara ok nu.

Tack för alla tips, har sparat denna tråd nu så man vet vad man ska göra nästa gång :D
Installerade även fullversion av Norton 2008 antivirus, det segar ner datorn litegrann men eftersom ett crackat NOD32 inte fungerade korrekt så får detta stanna.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Datorn är som ny nu! Det var bara Malwarebytes' som fungerade, men som sagt så verkar allt vara ok nu.

Tack för alla tips, har sparat denna tråd nu så man vet vad man ska göra nästa gång :D
Installerade även fullversion av Norton 2008 antivirus, det segar ner datorn litegrann men eftersom ett crackat NOD32 inte fungerade korrekt så får detta stanna.
Fint att datorn är i form igen. Har du en nyckel till Norton och en aktiv prenumeration så får du även ladda ned och köra 2009an på den. Ganska stora skillnader mellan dem, både i prestanda och säkerhet.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Nej fan, gör dig av med Norton. Har du testat Avast? Funkar fina fisken för mig och är gratis. Har haft en massa jävulskap med Norton Antivirus så det kommer jag inte ta i med tång igen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
"gimp vs photoshop" kör det i google.

Jag har inte testat allt folk klagar på men kvalitetsskillnader finns det.
Enda stora fördelen för gimp är väl möjligheten att skapa kraftfulla script och dylikt. Har en bekant som håller på att skapa ett riktigt kraftfull antiskak script/kod som kan rädda en hel del skak i bilder. Att göra liknande kod till PS är tydligen inte möjligt i samma utsträckning som i linux/Gimp.

Däremot så skulle jag förespråka mac då om man är Photoshop fantast och vill slippa de flesta virusproblem. Ett annat tips... Det finns virus till Mac och linux så kom inte å hävda att det inte existerar. Visst det är en som en piss i havet i jämförelse men ändå.

Tillägg:
Var längesedan jag läste på men googlade runt lite igen.
Tydligen finns inte CMYK support i Gimp ännu vilket är fatalt. Dock sägs det att det skall komma inom kort. Enligt Gimp anhängare finns det vägar kring Gimps akilles hälar men att ha koll på alla dessa och dessutom implementera dem när nästan allt finns från scratch i ps? Aja vi är väldigt offtopic och det är jättebra att vi har folk som förespråkar Linux. Själv har jag kört Linux på min server sedan 2001. Testat de flesta distar. Kör numera Ubuntu för att jag är lat ;) När det gäller att redigera foton och lira spel håller jag mig till ms crap för det är trots allt enklare imo.

Det här med Gimp vs PS verkar vara ett infekterat ämne.
Jag är definitivt ingen grafik-expert och har aldrig använt PS, men det är
oftast inte skalning och beskärning jag har använt Gimp till.

Några gånger jag har försökt förstå på vilket sätt PS är bättre men
inte förstått det än.

Kan du förklara?
Har du PS?
Kan du kanske göra något som man kan göra med PS men inte med Gimp och visa det här?

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Det har varit skönt att följa denna tråd även om jag fattar ungefär 10% av vad som skrivs...
Det jag fattade var att Malwarebytes har ett fantastiskt virusrensningsprogram. Laddade ner och körde och nu är min dator clean igen! De andra funkar "sådär",

:tummenupp Tackar för det tipset, ska försöka fippla lite med GIMP om jag får tid.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Norton är grymt krävande för din dator. Men är detta inte ett bekymmer kör på. Avast AVG och nod32 är mycket mindre prestandakrävande och Avast och avg är dessutom helt gratis. Själv kör jag avast då avg fick för sig att ta betalt ett tag även för home versionen.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Känner du ett behov av att tacka på något sätt så har jag en jäkligt skitig bil som skulle behöva tvättas. :rolleyes:

Angående antivirus så skulle jag vilja tipsa om Kaspersky om du inte får Nod32 att fungera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har varit skönt att följa denna tråd även om jag fattar ungefär 10% av vad som skrivs...
Det jag fattade var att Malwarebytes har ett fantastiskt virusrensningsprogram. Laddade ner och körde och nu är min dator clean igen! De andra funkar "sådär",

:tummenupp Tackar för det tipset, ska försöka fippla lite med GIMP om jag får tid.

Skaffa nu ett riktigt bra antivirus som motar kommande virus i grinden.

Jag kör AVG, andra tycker om andra program.
Läs dock på så att du inte tar det som slöar ner datorn mest

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...