Hjälp???

gubben

Här är jag,tror jag????
Gick med
29 May 2003
Ort
Brunflo och burträsk
Hoj
Mz 250 och en ural
Mitt inlägg hammna visst fel,försöker igen.Har problem med hojen ,den laddar inte.Har mätt upp generatorn inget jordfel eller av brott på statorlinddningen.Rotorn resistans mätte vi till 4,5ohm det skulle tydligen vara bra!Likriktaren var ok,så vi kom fram till att det var spänningsregulatorn.Beställde en ny en för 2600kr-ocker pris.Bytte,men det vara samma fel som förut.Vad kan det vara???Hörde att det sitter en lampa(laddningslampa) i bilar som ska lysa för att magnetiseringen av generatorn ska fungera,har ingen sådan lampa på min hoj.Hur fungerar magnitiseringen av en generator på en hoj???Hjälp???
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Hur har ni kollat att regulatorn funkar ???
Om den nu ändå inte laddar alls vill säga...
Är där spänning fram EFTER regulatorn ?

Har ni kollat så att det inte är ryckutjämnaren i gummi, som gett upp mellan splinsen på generatoraxeln och drivsidan från växellådan?
Det var ett fel som drabbade min RF i somras, och det var riktigt svårt att hitta det felet p.g.a. att generatorn snurrade med en del (dock alldeles för lite för att ge effekt).
Konstruktionen är samma på din 1100, så det är värt att kolla upp.
En ryckutjämnare kostar ca 500 kr,
+ arbete, ifall ni inte fixar jobbet själva, men det krävs specialverktyg för att lyckas få av den gamla delen först.
"Vanlig" lageravdragare räcker inte till, utan det krävs en väl anpassad adapter för att komma åt och kunna gripa om godset.

Men som sagt, du får nog berätta lite mer om vad ni har gjort och mätt upp för värden, för att man skall kunna ge mer assistans.

Mvh
Magnus

P.S. Jag har både en regulator och en komplett generator liggande efter mina bravader i somras (två olika axellängder finns dock på generatorn, beroende på årsmodell av hoj - vilken årgång är det på din 1100 ?)
 

gubben

Här är jag,tror jag????
Gick med
29 May 2003
Ort
Brunflo och burträsk
Hoj
Mz 250 och en ural
Du kanske har löst problemet-hoppas jag. :tummenupp När jag plockade bort generatorn såg det ut som att det satt en halv packning(gummi ring) på generator axeln-Kan det kanske vart ryckutjämnaren?Det är som du säger-generatorn snurrar men det är kanske för sakta för att ladda.Hoppas det är det problemet ,annars köper jag en generator av dej.Ska iväg till Mc-firman och höra om jag får låna specilverktyget.Jag har en 96ans 1100rw.Hade nästa gett upp på att lösa problemet.Tack för hjälpen. :rock
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Det verkar som om du fått erfara samma svårfunna fel som jag råkade ut för (om man nu inte redan känner till denna brist hos Suzukis modeller förstås...).

Bifogar här några sparade bilder på detaljerna:
 

Bifogat

  • aut_0025_2_rf900_0209.jpg
    aut_0025_2_rf900_0209.jpg
    79.2 KB · Visningar: 286

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Nästa... (här syns den helt nya ryckutjämnaren vid sidan om generatorn)
 

Bifogat

  • aut_0027_2_rf900_0209.jpg
    aut_0027_2_rf900_0209.jpg
    125.5 KB · Visningar: 269

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Och en sista bild... (den nya ryckutjämnaren vid sidan, och resterna - endast gamla ytterringen - kvar i sitt fäste)
 

Bifogat

  • aut_0036_2_rf900_0209.jpg
    aut_0036_2_rf900_0209.jpg
    130.2 KB · Visningar: 253
Last edited:

gubben

Här är jag,tror jag????
Gick med
29 May 2003
Ort
Brunflo och burträsk
Hoj
Mz 250 och en ural
Jo,det verkar vara samma fel.Vart bare lite konfunderad när jag var hos mc-firman så såg de dom kallade ryckytjämnare mycket skum ut(enligt sprängskiss nr30 åta små gummikuddar)ungefär som ryckutjämnaren bakom bakdrevet på bakhjulet.Om du har sprängskissen kvar,vilka delar är det jag behöver.Är det nr 35,36 jag behöver.Hade aldrig kommit på det här utan din hjälp :tummenupp .
Mvh Thomas.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Nix, leta inte efter begreppet "ryckutjämnare"...
...blir förmodligen som du säger, att man bara hittar den för bakhjulet.
Leta i stället på delar till generatorn.

Jag tror att det är den delen som är benämnd som nr 40, i en sprängskiss som jag hämtar från:
http://www.motofiches.com/

Men som sagt, kolla först med verkstaden, de borde ju verkligen veta detta, speciellt om de kostar på sig ett samtal till KGK Suzuki.

Jag har även kvar beteckningen på reservdelsförpackningen, om det nu kan hjälpa.
Det står:
Part No. 22740-46E02
 

gubben

Här är jag,tror jag????
Gick med
29 May 2003
Ort
Brunflo och burträsk
Hoj
Mz 250 och en ural
Beställd delen i lördags(drevet-splains).Tog med mej dina bilder så dom skulle förstå.Lite halv bökigt att plocka bort utgånde axeln till generatorn(kåpan tog i förgasarna)fick lossa på chok vaijern och vrida förgasar paketet.Nu är den loss och gammla splainsen borta.För förhoppnings vis grejerna i morgon(ons),så man kan köra till helgen.Tack igen för hjälpen,hade troligen letat efter felet än.Ha en bra sommar och kör med förstånd :tummenupp .
Mvh Thomas.
 

gubben

Här är jag,tror jag????
Gick med
29 May 2003
Ort
Brunflo och burträsk
Hoj
Mz 250 och en ural
Hej Magnus!
Ledsen att du har fått väntat på frågan-har inte varit inne på forumet på ett tag.Jodå,har haft den igång i 1,5v.Tycker att den går bättre än någonsin,kanske en inbillning-men bra går den.Ha det :squid
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top