Hjälp!

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Porsche har ofta ett speciellt ljud som man antingen gillar eller ogillar. Vilka typer av motorljud man föredrar är ju som bekant väldigt individuellt. Det kanske är så att han föredrar någon annan motorkonstruktion, kanske något med mer volym och överladdat?
Kolla om du inte har någon i bekantskapskretsen som kör kompressormatad v8. Åk sedan dit klockan fyra på natten och överaska honom. Han kommer älska initiativet och du kan tacka mig senare! Instruktionsvideo finns nedan.
http://youtu.be/CfFTOUfhOu8

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Hej
Jag körde farsans Porsche och "grannen" som bor 6-7 hus bort stör sig på ljudet och påstår att jag kör för fort?
Problemet är att han vill få tag i mig av av nån anledning och då ställer han sig mitt på vägen och skriker "stanna så ska du se".

Hur funkar det enligt lag, när det gäller " en privat person tar lagen i egna händer ? kan han göra så ? Blockera en hel väg tillsammans med hans son ?
Kan jag anmäla personen?
Kan han använda videon om han nu spelade in sättet jag körde? Om nu jag körde fort dock inte överdrivet fort?

Tacksam för svar och hjälp

Oftast hjälper det att prata med varandra. Ta mig dig farsan (bra med vittne om han är jävlig) och gå över och fråga.
Sen sänker du bara farten när du kör förbi han och inte accelererar hårt.

Han får väl inte stanna dig vad jag vet och det är ingen ide att diskutera med nån som är förbannad.

Jag skulle inte anmäla honom om inte han anmäler dig. Jag tror du förlorar mer på det.
Du kan gå till polisstationen och förklara att en granne hota att polisanmäla dig så kan dom kolla det om det finns en anmälan i ditt namn. Jag skulle inte oroa mig över det dock.

I värsta, dvs värsta fall kanske du kan få böter för fortkörning. Men att polisen ska åka ut och mäta avstånd mm som nån skrev så krävs det nog mer än 1 klagomål.

Bara sänk farten förbi honom och njut av porsche körningen:)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har du kört som ett spån och grannen faktiskt kan tänkas ha lite rätt, kör som ett spån där ingen störs av det.
Har du faktiskt kört vettigt, stanna och fråga vad problemet kan tänkas vara.

Vid ett tillfälle då jag körde på en hojrolig väg kom det en boende ut i vägen med en grep och hytte mot mig. Eftersom det var vägnära hus höll jag igen hastigheten och kunde utan problem stanna. Jag stängde av motorn, plockade av hjälmen och frågade vad problemet var.
Han blev ganska snabbt ganska lugn.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är han lika arg på Far din? Filmar han din Far också?

Om det är "nej" på den frågorna bör du kanske kolla över ditt beteende.

Yngling, farsans Porsche, Limhamn...förvånar mig inte om gubben har rätt i sak.

Micke_dahl

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Hoj
Honda Firestorm 05
Jag körde förbi igen med lugn hastighet så kom han springande ut. Jag frågade vad det han ville. Det enda han sa är att hålla fast mig tills polisen kommer ? Då antar jag att han har bevis.

Detta googlade jag fram.
2 § Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. Lag (1975:611).

Då om anmälan finns då kan jag anmäla för störning av vägtrafikant. Om polisen vill ge böter så är jag med på det dock det skall bevisas först

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag körde förbi igen med lugn hastighet så kom han springande ut. Jag frågade vad det han ville. Det enda han sa är att hålla fast mig tills polisen kommer ? Då antar jag att han har bevis.

Detta googlade jag fram.
2 § Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. Lag (1975:611).

Då om anmälan finns då kan jag anmäla för störning av vägtrafikant. Om polisen vill ge böter så är jag med på det dock det skall bevisas först
Envarsgripande kräver att det finns fängelse i straffskalan så det kräver ganska seriös fortkörning för att det ska vara tillämpligt. Så han kan gorma på men har ingen rätt att hålla kvar dig.

Angående bevis med inspelad film så räcker det inte med att polisen mäter sträckor, filmens tidsynkronosering måste också stämma vilket är svårt (dyrt) att bevisa så det lär inte hålla som bevis.

Däremot borde du fan åka dit för puckad rubrik på tråd men det har tyvärr inte heller fängelse i straffskalan. :mad:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Barnen i Afrika svälter, och här åker du Porsche som en jävla outlaw så grannarna storknar.

Vilken jävla tråd :rofl:rofl:rofl

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Detta googlade jag fram.

Antingen är du ett troll, eller så är du uppfostrad utan farsa.

Bete dig som du vill att folk ska bete sig mot dig.

Kör lugnt förbi husen och var trevligast mot dom som du tycker minst förtjänar det, så kommer du se att livet går lite enklare.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Får man fråga hur gammal trådskaparen är? Nytaget körkort? Se händelsen som en lärdom att man ska visa hänsyn i vissa situationer. Om man ska tillåta generalisera lite så sticker det mer i ögonen på grannskapet om någon kör en exklusivare sportbil som en Porsche än om samme personkört en standard Svensson bil.

Det ställer således lite högre krav på föraren av en en exklusivare bil som skiljer sig från mängden att kanske visa lite extra hänsyn i trafiken. Vidare bör man vara extra ödmjuk när man stöter på människor i största allmänhet som man träffar på gatan. Beter man sig illa på ett eller annat sätt finns det säkert någon som förr eller senare repar hela bilen som "straff" för att de blivit förargade eller förolämpad på grund av bilens ägares körbeteende eller uppförande mot dem vid konfrontation.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ta med dig farsans kreditkort nästa gång så kan du liksom dra det i grannens rövskåra..

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
popcorn.gif

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han får inte utan utbildning för det stanna fordon hur som helst på vägen. Han får inte heller hålla fast dig (envarsgripande) om det inte finns fängelse med på straffskalan. Vill du vara riktigt tjurig kan du alltid motanmäla honom för frihetsberövande om han skulle göra det, alternativt misshandel om han skulle försöka använda våld. Sedan kan du ju alltid anmäla honom för det där med att utsätta sig själv och andra för fara genom att ställa sig mitt i vägen... Förvänta dig bara inte några större underverk, som att det ska hända något med eventuella polisanmälningar. Det kommer bara kosta staten lite extra pengar innan det blir nedläggning av utredningar...
Meeeen, det absolut bästa att göra är att helt enkelt köra lugnt och sansat. Ligger det hus nära vägen är det alltid bättre att helt enkelt köra respektfullt. Är det dubbelfiligt skulle jag inte bli förvånad om han haft gott om tid att reta upp sig på allsköns stolpskott som rejsat på sträckan förbi hans hus.

jetson

Guest
Det ställer således lite högre krav på föraren av en en exklusivare bil som skiljer sig från mängden att kanske visa lite extra hänsyn i trafiken. Vidare bör man vara extra ödmjuk när man stöter på människor i största allmänhet som man träffar på gatan. Beter man sig illa på ett eller annat sätt finns det säkert någon som förr eller senare repar hela bilen som "straff" för att de blivit förargade eller förolämpad på grund av bilens ägares körbeteende eller uppförande mot dem vid konfrontation.

Håller med om att man iaf ska försöka framstå som att man har lite klass när man kör såna bilar, och inte bränner runt bland husen som 19åringarna med sina jävla fultrimmade bilhelveten som förpestar livet för alla.

Å andra sidan finns det psykiskt störda grannar som går på en utan anledning, även om det inte känns som det är så i detta fall.

Slutsats: det skjuts för lite folk, generellt sett.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping