Hjälp

keann

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ullånger
Hoj
Yamaha YZF600R
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

Jag körde rätt fort men det var en nerför backe var kanske i 100-120 km\h
när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Vad ska jag göra för att inte vara med om samma sak igen??

har en NS125F och den ligger på 9kg\W
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
keann skrev:
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

Jag körde rätt fort men det var en nerför backe var kanske i 100-120 km\h
när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Vad ska jag göra för att inte vara med om samma sak igen??

har en NS125F och den ligger på 9kg\W


Det är stiftet som bränt hål i kolven eller så har kolven slått i stiftet det.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
keann skrev:
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

Jag körde rätt fort men det var en nerför backe var kanske i 100-120 km\h
när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Vad ska jag göra för att inte vara med om samma sak igen??

har en NS125F och den ligger på 9kg\W


har du bild?
 

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kommer
Skulle gissa på att den har spikat och börjat glödtända. Du ska alltid köra på 98oktanig bensin.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Ett hål i mitten/kanten på kolven på en 2-taktsmotor kan orsakas av följande:

1. Om hålet är precis under tändstiftet kan det bero på att stiftet har svårt för att göra sig av med värmen som produceras vid tändningarna vilket gör att det glödtänder, efter en tids körande med ett stift som har för vana att glödtända så har kolven utsatts för värme nog att bränna hål på kolven.
Detta kan bero på att vattenflödet till cylindern är hindrat och att den därför går alldeles för varmt, eller att tändningen är felinställd (tänder för ofta).

2. Dåligt bränsle (tex. för lågoktanigt) kan göra att kolven inte smörjs som den ska och at den därför går för varmt runt kanterna på kolven, då oftast runt avgasporten. Detta kan producera nog med värme för att bränna hål på kolven. I detta fall hamnar hålet ofta i kanterna av kolven.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top