Hjälp....!!

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
kan nån som har en NSR vara snäll och kolla en sak för mig.

ta av sadeln, starta motorn och lyssna vid baklampan om du hör nåt som "tickar" i takt med motorn, jag skuva loss en "svart EL box". visade sej vara den som tickade, skulle hjälpa oerhört om nån vet om den SKA ticka???

tror att den har nåt o göra med CDI eller RC boxen?

och sen till nästa sak...

när jag startar motorn så stor servon på Hi (öppen??). när jag varvar upp motorn till Ca. 3000rpm så snurrar servon en kvarts varv och ställer sig på Lo(stängd??). SEN till saken...när man varvar upp den till 8000rpm så ska väll avgasventilerna öppna sig?? min öppnar sig inte helt, stannar typ 1 cm från "Hi".

är det Pga. av att den svarta lådan vid baklampan är defekt??
ellr är servomotorn sönder, lr saken som styr servon??

EDIT: NR 2 på bilden, vad gör den? den tickar...

Bifogat

• schem441.JPG
    schem441.JPG
    41 KB · Visningar: 78

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det verkar rimligare att avgasporten är relativt stängd när du ska starta motorn, eftersom den då startar lättare.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
weeeiii skrev:
kan nån som har en NSR vara snäll och kolla en sak för mig.

ta av sadeln, starta motorn och lyssna vid baklampan om du hör nåt som "tickar" i takt med motorn, jag skuva loss en "svart EL box". visade sej vara den som tickade, skulle hjälpa oerhört om nån vet om den SKA ticka???

tror att den har nåt o göra med CDI eller RC boxen?

och sen till nästa sak...

när jag startar motorn så stor servon på Hi (öppen??). när jag varvar upp motorn till Ca. 3000rpm så snurrar servon en kvarts varv och ställer sig på Lo(stängd??). SEN till saken...när man varvar upp den till 8000rpm så ska väll avgasventilerna öppna sig?? min öppnar sig inte helt, stannar typ 1 cm från "Hi".

är det Pga. av att den svarta lådan vid baklampan är defekt??
ellr är servomotorn sönder, lr saken som styr servon??

EDIT: NR 2 på bilden, vad gör den? den tickar...
nr 2 på bilden ser ut att vara cdi-boxen.

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Nykan skrev:
nr 2 på bilden ser ut att vara cdi-boxen.

okay, om det är CDI boxen så kommer nästa frånga ? vad kostar den då? ? ?

jag hade 2 frågor som jag ville ha svar till, >>>

1. ska CDI boxen "ticka" i takt med motorn??(defekt kanske?)
2. när motorn överstiger 8000rpm så SKA väll ventilerna öppna sig helt, lr har jag fel?
kan nån som har en NSR kolla d? varva upp den till 8000rpm och samtidigt kolla på servo? Skall pilen på servon peka mot "Hi" ?????? eller mella Hi och Lo?? tycker att det bara finns 2 lägen på servon, men min stannar nånstans mittemellan ?

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
weeeiii skrev:
okay, om det är CDI boxen så kommer nästa frånga ? vad kostar den då? ? ?

jag hade 2 frågor som jag ville ha svar till, >>>

1. ska CDI boxen "ticka" i takt med motorn??(defekt kanske?)
2. när motorn överstiger 8000rpm så SKA väll ventilerna öppna sig helt, lr har jag fel?
kan nån som har en NSR kolla d? varva upp den till 8000rpm och samtidigt kolla på servo? Skall pilen på servon peka mot "Hi" ?????? eller mella Hi och Lo?? tycker att det bara finns 2 lägen på servon, men min stannar nånstans mittemellan ?

Hur går hojen i övrigt då?

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
PollySmurf skrev:
är du såker på att det inte är blinkersrelät som är kasst och tickar?

nepp, jag är 110% på att den INTE är blinkers relät, för att jag tog bort den, och testa o starta motorn, tick tick tick tick!!!

okay

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Okay,
då har man varit hos Ahlqvists MC i GBG.
fråga dom om CDI boxen SKA ticka...nää den ska den förmodligen inte.

så ja frågar vad den kostar (chansa på att den skulle kosta runt tusen spänn). ack så fel jag hade, ...1800 +moms! :skrämd

OCh

tror att enheten som styr avgas-servot är liiiiiite defekt :va
för att den inte öppnar fult när den varvar över 8000. (den SKA väll öppna helt, o inte bara hälften???)

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
weeeiii skrev:
Okay,
då har man varit hos Ahlqvists MC i GBG.
fråga dom om CDI boxen SKA ticka...nää den ska den förmodligen inte.

så ja frågar vad den kostar (chansa på att den skulle kosta runt tusen spänn). ack så fel jag hade, ...1800 +moms! :skrämd

OCh

tror att enheten som styr avgas-servot är liiiiiite defekt :va
för att den inte öppnar fult när den varvar över 8000. (den SKA väll öppna helt, o inte bara hälften???)

Kolla att den inte kärvar eller liknande.. Är offtast bara "on/off" på avgasportarna.. vet inte hur det är på nsr:en..

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Edholm skrev:
Kolla att den inte kärvar eller liknande.. Är offtast bara "on/off" på avgasportarna.. vet inte hur det är på nsr:en..

joo, ja tror också att de bara e on/off.

den SKA väll öppna helt vid 8000rpm???????

0 - 2500rpm = Hi 2500 - 8000rpm = Lo 8000rpm >> = Hi

så tror jag att den ska funka...

när man varvar den lite (mellan 2000-3000)så öppnar den och stänger som den ska, så de borde ju inte vara nån rost eller liknande...

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
weeeiii skrev:
joo, ja tror också att de bara e on/off.

den SKA väll öppna helt vid 8000rpm???????

0 - 2500rpm = Hi 2500 - 8000rpm = Lo 8000rpm >> = Hi

så tror jag att den ska funka...

när man varvar den lite (mellan 2000-3000)så öppnar den och stänger som den ska, så de borde ju inte vara nån rost eller liknande...
Har du kollat på skroten vad en begangnad cdi-box kostar Vad är problemet med den då? Vad är det som inte funkar? Det är väl bara att justera så att den öppnar helt. Min funkar fint nu iaf, drog jämt med en rs 125 -02. jag fick byta styrboxen eftersom motorn inta rörde sig alls och eftersom din rör sig ser jag inte vad ditt problem är.

Last edited:

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Nykan skrev:
Har du kollat på skroten vad en begangnad cdi-box kostar Vad är problemet med den då? Vad är det som inte funkar? Det är väl bara att justera så att den öppnar helt. Min funkar fint nu iaf, drog jämt med en rs 125 -02. jag fick byta styrboxen eftersom motorn inta rörde sig alls och eftersom din rör sig ser jag inte vad ditt problem är.

okay, erkänner att min rör på sig iaf, men vad hjälper d om den inte öppnar HELT???
+ att min CDI box tickar, jävla bomb! jag tror att den funkar, (OBS. tror) :huvet :fatta! :Bugar :banana :va :7peta :3freak :skrämd

moppen ska lämnas in på service så snabbt som möjligt... får kolla CDI boxen och styrenheten...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...