Hjälper det att "koppla upp varvet"?

MR.Robin

Bannad
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Kommer nog...
Hejsan!
Dessa mopedister brukar då de kör på lågt varv pumpa in kopplingen en snabb gång varav de tycks få upp varvet en del..

Det borde ju vara så att den mindre massan man påverkar då kopplingen är i går att rotera snabbare än hela hojen därav en svänghjulseffekt slår till och hugger tag i hojen så att den hamnar på högre varv..

Är det så det funkar eller är jag helt fel ute?

Hjälper det att göra så eller låter det bara "tufft"?
//R

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
MR.Robin skrev:
2086586 Hejsan!
Dessa mopedister brukar då de kör på lågt varv pumpa in kopplingen en snabb gång varav de tycks få upp varvet en del..

Det borde ju vara så att den mindre massan man påverkar då kopplingen är i går att rotera snabbare än hela hojen därav en svänghjulseffekt slår till och hugger tag i hojen så att den hamnar på högre varv..

//R

Jodå, det är alla tiders. Ligg på tvåan runt 70-80 knyck, koppla snabbt och lägg varvet några loppor högre innan du dumpar kopplingen igen. Håll sen stumt tills framhjulet landar igen...

Genomförs lämpligast utanför närmsta högstadieskola. :yoparty

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
MR.Robin skrev:

Nu var det iofs rätt länge sen man körde en riktig moped, men min nuvarande moppe funkar precis som du beskriver, att om man pumpar kopplingen samtidigt som man håller stumt på t.ex. 3'ans växel så ökar varvtalet dramatiskt efteråt. Det enda negativa jag upptäckt är att däckskontot har skjutit i höjden, är det månnetro den ökade mängden avgaser som på nåt slags kemiskt sätt får gummit att vandra över till asfalten och bilda svarta spår?

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag har ochså börjat att göra så här, och är övertygad om att det går mycket fortare och varvar bättre.
Dessutom gör jag det på bilen, lite knepigt då det är en Volvo 740 med automatlåda, men jag gör en kick-down och liksom jättesnabbt river in N och sen snabbt tillbaka till D igen. Det låter konstigt från liksom fram i bilen, men jag vet att det går snabbare................................ :)

Hoppas du förstår ironi och att du tål att bjuda på dej, men detta bad du om .
Glad påsk :fyllisar

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
MR.Robin skrev:
2086586 Hejsan!

//R

Det hjälper inte alls speciellt mycket...

Eller...

Det hjälper lite lite om du antingen vill slita på kopplingen eller förbränna lite bränsle.. Det enda som det är riktigt bra på är att reta upp ett helt internetforum så man behöver byta namn och så...

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
MR.Robin skrev:
2086586
//R

Det hjälper men det krävs en turbo eller kompressor för det, annars orkar inte motorn.

MR.Robin

Bannad
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Kommer nog...
Det jag menade var att energin går till mindre delar som svänhjul, vevstakar, växellådor osv o eftersom de är lättare så kan man påverka dem snabbare och sedan då man släpper kopplingen så rycker det till då energin från de roterande delarna driver på bakhjulet.

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Ingen idé med sådana där avancerade körtekniker om du inte har optimerat motorn med jackad kolv och filade portar.
Fixa det så kan vi snacka sen :gnissla

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
MR.Robin skrev:
2087381 Det jag menade var att energin går till mindre delar som svänhjul, vevstakar, växellådor osv o eftersom de är lättare så kan man påverka dem snabbare och sedan då man släpper kopplingen så rycker det till då energin från de roterande delarna driver på bakhjulet.
:rolleyes:

Dom kan inte växla så dom ligger under ketchupeffekten på sina tvåtaktare,
och varvar upp där och släpper kopplingen så dom får ett litet påskjut.

går bättre om man inte växlar som en kratta först.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Oddjob skrev:
2087419 :rolleyes:

Dom kan inte växla så dom ligger under ketchupeffekten på sina tvåtaktare,
och varvar upp där och släpper kopplingen så dom får ett litet påskjut.

går bättre om man inte växlar som en kratta först.

Jag skulle tippa på att mopparna har växellägen som är anpassade för "ketchup-effekt" på lägre varv, så att det i vissa hastigheter inte finns någon växel som är "rätt" för motorns karaktär.

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
PacMan skrev:
2087439 Jag skulle tippa på att mopparna har växellägen som är anpassade för "ketchup-effekt" på lägre varv, så att det i vissa hastigheter inte finns någon växel som är "rätt" för motorns karaktär.

finns det någon märkbar effekt i moppar? :va

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jodå är du på löst underlag funkar det helt kanon. På crossbana med 125a tex används det.

Men så länge du har fäste så hjälper det inte, annat än till att wheela då.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
PacMan skrev:
2087439 Jag skulle tippa på att mopparna har växellägen som är anpassade för "ketchup-effekt" på lägre varv, så att det i vissa hastigheter inte finns någon växel som är "rätt" för motorns karaktär.
vad snackar du om? ketchupeffekten är "alltid" på höga varv

om du ligger på höga varvtal så varvar du ut den, sen när du växlar så hamnar du i början
av ketchupeffekten igen, gör du inte det så har du för hög drevning
eller så har du växlat för tidigt.

jag upprepar, dom kan inte växla rätt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Oddjob skrev:
2087523 vad snackar du om? ketchupeffekten är "alltid" på höga varv

om du ligger på höga varvtal så varvar du ut den, sen när du växlar så hamnar du i början
av ketchupeffekten igen, gör du inte det så har du för hög drevning
eller så har du växlat för tidigt.

jag upprepar, dom kan inte växla rätt.

Du känner onekligen till en entydig definition av begreppet "ketchup-effekt" som inte jag gör. :rolleyes: Jag borde la ha skrivit "början av effektbandet" eller "powerband" som dom säger på utrikiska, alltså det varvtal där motorn börjar orka uträtta något vettigt. Det behöver inte alls alltid vara på höga varv.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
MR.Robin skrev:
2087381 Det jag menade var att energin går till mindre delar som svänhjul, vevstakar, växellådor osv o eftersom de är lättare så kan man påverka dem snabbare och sedan då man släpper kopplingen så rycker det till då energin från de roterande delarna driver på bakhjulet.

Tanken är ju inte helt fel, men när du sen ska överföra energin till de tungrodda delarna så är den extra energin du "byggt upp" i motorn i stort sett försumbar.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...