Hjämval...

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
Jag o tjejen ska köpa ny hjälmar och hon vill ha en öppningsbar p.g.a. klaustrofobisk känsla i en vanlig hjälm och jag för att det är smidigare när man har glasögon.

Har kollat på en massa olika hjämar och undrar om det är nån som är lite tystare, har förstått redan att öppningsbara låter mer än en vanlig integralhjälm.

Har kollat på Caberg, Nolan, Airoh och Arai är nån av dessa att föredra?

Gabor

Guest
Känn på tyngden hos de öppningsbara, jämför sedan med en shoei xr 1000 , tex.

Det har åxå betydelse för komfort hur tung en hjälm är i längden.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har haft en Caberg Justissimo och den var för mig klart tystare än min nuvarande Shoei XR1000. Men sen så tillkommer ju andra omständigheter som kan göra att det skulle kunna bli tvärtom för er.

Jag upplevde dock att öppningsbar varken gjorde av eller till när det kommer till glasögon, de måste ändå av när hjälmen ska av/på. Beror väl iofs på utformningen av glasögonen. Lämpligt dock att bara fälla upp om man ska leta något i fickan eller liknande. Jag tar dock hellre en lättare hjälm (skiljer ca 300g) än den lämpligheten.

Det enda jag saknar lite är det inbyggda visiret. Men jag hoppas på att ha bytt det mot en gnutta ökad säkerhet.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har en Schuberth consept som jag är nöjd med, det som jag gillar är inbygt solskydd och "framflyttningsbart" visir, det som är mindre bra är ventilationen när det blir lite kallare så att man inte vill flytta fram visiret. Men min är nu 6-7 år och det har kommit en ny modell C2 tror jag den heter, förmodligen har dom förbättrat ventilationen.
Frugan har en Shoei öppningsbar som hon är väldigt nöjd med, till den finns det ett pinlock visir som funkar kanon.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nya XR-1100 SKA vara ovanligt tyst enligt de tester jag har läst och sett, men jag har inte testat den själv. Blir likväl en för mig inför nästa säsong (lägger inte premium på att hjälmen ska vara knäpptyst iof).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Köpte Uvex Onyx GP och är överlag nöjd med den, grymt komfortabel och skapligt lätt. Den är exakt samma storlek som min Arai vilken sitter som gjutet på skallen, Uvex´en är dock så lätt i jämförelse så att i början trodde jag att den var för stor, kändes liksom för lätt/lite tryck mot skallen. Desto mer jag använt desto bättre känns det dock, var helt nyrakad vid inköp så barret gör väl sitt till när det växer ut.

onyx_20neu.jpg

Kör i regel alltid med öronproppar men då jag har glömt dem så tycker jag att den är skapligt tyst ändå, upp till 100 är inte ens lite störande i min mening. Min första räserhjälm men jämfört med Araien som är en endurokille så är den vääldigt tyst, men det kanske man kan skylla kepan på Araien för, delvis.

Fördelar: Lätt, bekväm och tyst enligt mig.

Nackdelar: Visiret har åkt upp två ggr vid motorvägshastighet + omkörning när jag kollat över axeln, som tur är kör jag alltid med googles så det har gått bra. Blir lätt en liten glipa längst ner som jag trycker ned då o då, inte forskat så mycket i det ännu men förhoppningsvis någon justeringssak. Stor i storleken kan ju vara en nackdel.

En vacker dag när jag köper ett skinställ så funderar jag på en sådan här:

Uvex-Enduro-Carbon.jpg

Uvex Enduro men utan kepa tycker jag att den är benhård :tummenupp

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Det enda som håller är att testa hjälmar å känna efter.
Stora skillnader i passform mm.

Emporio

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER500
Tittar också på hjälmar, då jag snart ska köpa min första hoj! xD Sitter och funderar en hel del på vad det är för skillnad på integralhjälmar och öppningsbara förutom att den ena går att öppna och den andra tvärtom. Några tips?

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Tittar också på hjälmar, då jag snart ska köpa min första hoj! xD Sitter och funderar en hel del på vad det är för skillnad på integralhjälmar och öppningsbara förutom att den ena går att öppna och den andra tvärtom. Några tips?

Öppningsbar = praktisk

Integral = tystare (oftast) och säkrare.

gadden31

Kasta aldrig höns i päronträd
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
05 Triumph Speed Triple
Hjälm agv

Nån som har nån uppfatning om agvs hjälmar har kollat både s4 och stealth:confused:

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Arai har ryckte om sig att inte vara tysta. Men de gör hjälmar som passar mig bäst, så rådet är att prova precis som flera skrivit!:tummenupp

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Inna jag köpte min Shoei Multitec så provade jag bl a Schubert C3, BMW systemhjälm V, Nolan och Caberg.

Shoei:n var den för mig bästa hjälmen. Framförallt är den mycket mer "kompakt" än konkurrenterna. Sitter tight och känns eakt som en integraljälm när man har den på. Den är tyst då det ingår whisper-kit till den. Vikten är helt acceptabel. Tror min väger ca 1450 gram.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Har beställt en ny xr-1100 nu iaf, så får vi se sen om den är så tyst som de säger.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Har beställt en ny xr-1100 nu iaf, så får vi se sen om den är så tyst som de säger.

Vilken av de olika alternativen blev det? :)
Och var har du hört att den är så tyst? Jag har letat efter recensioner på XR-1100 men inte hittat speciellt mycket konkret. Det är väl standard med "chin curtain" vilket ju borde hjälpa mot vindbruset en del åtminstone.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Vilken av de olika alternativen blev det? :)
Och var har du hört att den är så tyst? Jag har letat efter recensioner på XR-1100 men inte hittat speciellt mycket konkret. Det är väl standard med "chin curtain" vilket ju borde hjälpa mot vindbruset en del åtminstone.

Du menar vilken design? Helsvart med svart (dark smoke) visir. Körde med chin curtain och breath guard på min XR-1000, blir samma här.

Sök på YouTube på "Shoei RF-1100". Sportbiketrackgear, Helmetharbour mfl har recenserat den. Tror Helmetharbour talar specifikt om hur tyst den är.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati