Hjalp, mcn stannade pa motorvagen

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Ort
Oslo
Hoj
R108
Försökt starta den mha bil - Fungerar ej

Betyder det att du har försökt o starta hojen med startkablar? Om du inte har det, gör det. Startar den direkt då och sen stendör när du tar av kablarna så är det ju nästan garanterat någon med generatoren. Volten vid batteripolarna borde ligga upp mot 14V eller helst högre. Under 13.5 så bjuder det nog på problem.

GL
 

tonfisk

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
Yes ny update.

Mätte spänning - 12 V
Vid startförsök - knappt 12 V

Så enligt tidigare svar så är det antingen solenoiden (tveksamt?) eller ladd regulatorn.
Vart sitter laddregulatorn på en hoj?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du knappt 12V vid startförsök så borde det göra mer än bara klicka. Hade batteriet varit kasst så hade spänningen sjunkit mer. Jag lutar mer åt en dålig kabel eller att det är dålig kontakt någonstans.

Mätte du mellan pluspol och chassi eller mellan plus och minuspol?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Mätte polerna i mellan

Gör om, gör rätt:
Mät spänningen mellan pluspolen på batteriet och chassi både obelastat och vid startförsök.

Har du väldigt låg spänning vid startförsök enligt ovanstående mätmetod så är batteriet dåligt jordat, annars är det dags att hitta stratrelät och mäta lite mellan det och chassi.
 

tonfisk

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
Jo jag mätte även med chassiet, fick nästan ingen spänning alls om jag gjorde rätt dvs
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Då så!

Som alltid vid elarbeten: Lossa batteripolerna för att inte orsaka kortis. Först - sen +.

Följ jordkabeln från batteriet, den sitter skruvad i chassit någonstans. Skruva loss och gör ren alla kontaktytor ink skruvar och brickor från rost och annan oxid, smärgelduk är bra till detta. Kolla att själva kabeln ser fräch ut utan oxid (om det går att se). Skruva tillbaka.

Koppla på batteriet igen. Omvänd ordning dvs + först.

Starta hojen. Gör en liten glädjedans. Skriv tack i tråden.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Jag tror fortfarande på laddregulatorn :)
Av mina 10 hojar har den gått på två med precis de här symptomen. På första hojen gick dessutom kopparn sönder i lindningen i generatorn. Det mådde den heller inte bra av. Kontaktproblem däremot har jag inte haft på nån av hojarna och då har jag generellt sett mest kört gammalt junk.
Dock haft problem på en bil med oxid runt polerna som också betedde sig liknande, där räckte det att dra åt skruvarna så gick den tills man kunde borsta av polerna.

Känns som att kontaktytorna borde vara hyfsat rena på en såpass ny hoj.
 

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Ort
Oslo
Hoj
R108
Jag tror fortfarande på laddregulatorn :)

Känns som att kontaktytorna borde vara hyfsat rena på en såpass ny hoj.

:tummenupp

Garanterat regulatorn, har du otur kan ett nytt batteri behövas också. googla eller ring en verkstad. gl!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det stämmer den dog under färd. Ska kolla spänningen måste inköpa en multimeter först då. Vad ska spänningen ligga på? 12V ? Tippssensorn vad är det?
Multimeter:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Spänningen: Haynes säger Batterispänning 13,2 Volt till 13,0 Volt på min Suzuki med fulladdat batteri. Uppmätt av mig direkt efter körning 13,6 Volt.
Med belysningen tänd och motorn igång ligger spänningen ofta i området 14,0 Volt till 14,5 Volt.
Men spänningen kan variera mellan 13,5 Volt och 15,0 Volt med motorn igång enligt Haynes.

Tippsensor är en givare som slår ifrån motorn om hojen ligger på sidan.
Alla hojar har inte tippsensor.
 

tonfisk

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
Okej update igen.

Tyvärr ingen glädjedans josef, bugar och bockar ändå.

Om det skulle va regulatorn kan den verkligen dö under gång då?
För som tidigare så går väl all el från generatorn när man väl kör?
Om de ändå skulle va regulatorn så skulle hojen starta med ett nyladdat batteri eller hur?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Utan regulator ingen laddning.
Utan laddning tömmer man batteriet ganska snabbt.
Dvs kan mycket väl vara regulatorn.
Eller har jag fel?

Vet att Daytonan har en återkallelse på regulatorn. Dvs hojen kan dö under körning om regulatorn pajjar. Det är i alla fall så Triumph beskrivit problemet.

Ett citat från ett annat förum där frågan var vad likriktare och regulator används till och om de behövs på en cross/enduro.
"det behövs alltid någon form av regulator som klipper spänningen på lämplig nivå. Annars så rusar ju spänningen när man varvar. Vanlig belysning, även blinkers och annat kan fungera med växelström om reläer är av växelströmtyp. PJ behöver nog likström.
Valigast är att det monteras en kombi liriktare och regulator och att allt körs på likström. Den är liksom lättare att hantera och dessutom så laddas batteriet med likström.
Fast om du inte har någon "förbrukare" så behöver du ju ingen reg och likriktare. Skall du dock använda ström till vanlig glödbelysning så behöver enbart regulator."
 
Last edited:

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -08
Som tidigare nämnts så kan det mycket väl vara voltregulatorn med likriktare som har lagt av :7peta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okej update igen.

Tyvärr ingen glädjedans josef, bugar och bockar ändå.

Om det skulle va regulatorn kan den verkligen dö under gång då?
För som tidigare så går väl all el från generatorn när man väl kör?
Om de ändå skulle va regulatorn så skulle hojen starta med ett nyladdat batteri eller hur?

Har du fixat till så du har jord till chassit nu då? För som jag tolka ditt tidigare inlägg fick du inget spänningsvärde när du mätte mellan + och chassi?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om hojen inte startar med ett nytt fräsht nyladdat batteri så är det inte (iaf endast) regulatorn som gått.

Sen kan ni hävda det hur mycket ni vill :)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Om hojen inte startar med ett nytt fräsht nyladdat batteri så är det inte (iaf endast) regulatorn som gått.

Sen kan ni hävda det hur mycket ni vill :)

Håller med där.
Däremot dör den när batteriet inte längre levererar tillräckligt med power.

Jag hade till att börja med säkrat jordningen och gått vidare från den punktren.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Okej update igen.

Tyvärr ingen glädjedans josef, bugar och bockar ändå.

Om det skulle va regulatorn kan den verkligen dö under gång då?
För som tidigare så går väl all el från generatorn när man väl kör?
Om de ändå skulle va regulatorn så skulle hojen starta med ett nyladdat batteri eller hur?

Trist.
Men nu har du spänning när du mäter mellan plus och jord under startförsök?

Ja.
Om regulatorn är paj så kommer det kanske ingen ström alls från generatorn.
Ja. Och det skulle funka med startkablar från bilen.

Om hojen inte startar med ett nytt fräsht nyladdat batteri så är det inte (iaf endast) regulatorn som gått.

Sen kan ni hävda det hur mycket ni vill :)

Exakt. Det är med största sannolikhet dålig kontakt eller en dålig kabel någonstans. Två pers med förvanskade King Crimson-avatarer kan inte ha fel.:fakta
 

tonfisk

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
Alright ska få tag i multimetern igen och mäta mellan plus och chassie igen då.
Om det inte är ok är det mest troligt att jag har en kass kabel nånstans eller hur..eller finns de andra sätt som leder till dålig jord?
om det inte är ok?

Såg att jag hade glömt skriva att motorlampan tändes en bit innan det hände..


för att sammanfatta lite då om jag ringer till verkstan om jag förstått allt rätt. Är lite novis på elsystem:confused:
Hojen dog under körning = ej solenoid?
Hojen startar inte med starthjälp och nyladdat batteri = ej regulator?

stort tack till alla som är med och bidrar :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oftast sitter det bara en kort stump jordfläta mellan batteri och chassie.
Plocka bort, rengör, montera och kleta på lite skydd (finns polskydd på spray).
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top