Hjulaxel sitter fast.

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Tja. skulle ta bort bakfälgen och motorn på min gasgas sm 125. Men nu är det så att det sitter fast bara. vet att det är vanligt på rieju drac (moppe) att hjulaxeln rostar fast i lager, kan det vara så i det här fallet med?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Det förekommer nog på de flesta motorcyklar. När du monterar axlen nästa gång, se till att fetta in den och lagren

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
På riejun fick jag köra vinkelkap och såga bort axeln. blir det samma grej nu lr?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
yes. har bankat som en tok, Har maxxat med 5-56. de hjälper inte.

Skruva på muttern så långt så den ligger kant i kant med axeln, sen är det bara att ta fram släggan. Sen brukar man få slå den fram och tillbaka så den lossar hyffsat, och slutligen slå ut den med ett långt stort dorn eller dyl. Om den har hylsfattning på andra sidan så kan du även försöka rotera axeln. Det bästa är att köra den fram och tillbaka med mutterpicka samtidigt som någon annan slår på andra sidan

Slipa av sedan av axeln med smärgelduk och fetta in den innan du monterar tillbaka

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Skruva på muttern så långt så den ligger kant i kant med axeln, sen är det bara att ta fram släggan. Sen brukar man få slå den fram och tillbaka så den lossar hyffsat, och slutligen slå ut den med ett långt stort dorn eller dyl. Om den har hylsfattning på andra sidan så kan du även försöka rotera axeln. Det bästa är att köra den fram och tillbaka med mutterpicka samtidigt som någon annan slår på andra sidan

Slipa av sedan av axeln med smärgelduk och fetta in den innan du monterar tillbaka

har skruvat på muttern och slagit med slägga. rubbas inte en mm. och på andra sidan är det bara som en pinne som håller fast den.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Sådant kan ja jobbigt!! hände på min vanliga cykel. fick spänna ihop gaffeln med spänband o stå och slå me gummislägan i ca 30min och en jädrans massa fett xD
Kan då tänka mig att det kan vara knepigare med kraftigare axlar!!

fint att det löst sig ;)

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Sådant kan ja jobbigt!! hände på min vanliga cykel. fick spänna ihop gaffeln med spänband o stå och slå me gummislägan i ca 30min och en jädrans massa fett xD
Kan då tänka mig att det kan vara knepigare med kraftigare axlar!!

fint att det löst sig ;)

hehe. de har inte löst sig än. ska ner imorrn och leka lite till med det men e ju lite störd nu när det finns en till leksak i garaget :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...