Hjullager bak R1 -99

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
SENSEI skrev:

Fyndigt men nu "VÄRMER" du. Och molekylförändringar i gjutet gods är icke att föredra..

Och märkvel vid upphettning förekommer dessa.....
Om du vill testa vad jag menar så ta en stål/aluminiumplåt och värm den bara flyktigt. Brukar använda "kosan" eller gas svets med gul låga. Sedan värmer du bara lätt tills du ser att plåten skimmrar i olika färger( brukar vara lite varmare än finger varmt) Sedan går det nästan att böja som folie. :Bugar
Välbeprövat knep om man vill förstora t.ex en mc tank eller något som e böjt

Men din ide funkar utmärk :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har inte tillgång till svets tyvärr. Har dock andra bra verktyg så som hammare, skruvmejsel, envishet m.m. Ska ge mig på't imorrn igen, är rädd för att skada fälgen alldeles förjävligt bara.

kullager

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
GSXR-1370
HanneZ skrev:
Har inte tillgång till svets tyvärr. Har dock andra bra verktyg så som hammare, skruvmejsel, envishet m.m. Ska ge mig på't imorrn igen, är rädd för att skada fälgen alldeles förjävligt bara.

Det finns en typ av avdragare som kallas expanderavdragare, den för man in i hålet och skruvar på så att den expanderar utåt och då får klacken på expandern tag "bakom" (tack vare den lilla radie som lagret har) sen monterar man på en slaghammare och bara dunkar på så kommer det som saven i björkarna om våren.
Du kan köpa expandern hos en firma i Malmö som heter MotionMultiSupply
uppge till vilken diameter du skall uppnå.

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
kullager skrev:
Det finns en typ av avdragare som kallas expanderavdragare, den för man in i hålet och skruvar på så att den expanderar utåt och då får klacken på expandern tag "bakom" (tack vare den lilla radie som lagret har) sen monterar man på en slaghammare och bara dunkar på så kommer det som saven i björkarna om våren.
Du kan köpa expandern hos en firma i Malmö som heter MotionMultiSupply
uppge till vilken diameter du skall uppnå.

Skulle en sån här fungera ?http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/303763_B_2004-06-30_074441.jpg. 200:- på CO

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har inte Clasohlson runt hörnet tyvärr och snart finns det inget kvar att gripa tag i :(

Jag har provat att slå men kanten på lagret bara böjer sig och spricker.

/ Hannes

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu är lagret ur. Metoden vart att slipa, spräcka o sen knacka ur. Fick ta till hjälp då jag inte ville förstöra fälgen.

Någon som vet beteckning på lagret? Det är de som sitter i bakfälgen mot drevsidan. Jag hittar ingen beteckning, antagligen stog det på en flisa som försvann.

/ Hannes

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
junnu skrev:
Fyndigt men nu "VÄRMER" du. Och molekylförändringar i gjutet gods är icke att föredra..

Och märkvel vid upphettning förekommer dessa.....
Om du vill testa vad jag menar så ta en stål/aluminiumplåt och värm den bara flyktigt. Brukar använda "kosan" eller gas svets med gul låga. Sedan värmer du bara lätt tills du ser att plåten skimmrar i olika färger( brukar vara lite varmare än finger varmt) Sedan går det nästan att böja som folie. :Bugar
Välbeprövat knep om man vill förstora t.ex en mc tank eller något som e böjt

Men din ide funkar utmärk :tummenupp

Sent svar.. Saken med min metod är att du loppar bara fast pinnen på insidan lagret. Det blir knappast någon värme som kommer att förändra gitterstrukturen i bakfälgen.
Känner mycket väl till hur värme påverkar materila har trot allt pluggat 10p i ämnet. Men kan inte mer än att hålla med om att du har rätt.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
HanneZ skrev:
Nu är lagret ur. Metoden vart att slipa, spräcka o sen knacka ur. Fick ta till hjälp då jag inte ville förstöra fälgen.

Någon som vet beteckning på lagret? Det är de som sitter i bakfälgen mot drevsidan. Jag hittar ingen beteckning, antagligen stog det på en flisa som försvann.

/ Hannes

Skönt att det löst dig.. Fasen du har slitit länge med det där lagret..
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med beteckningen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
SENSEI skrev:
Skönt att det löst dig.. Fasen du har slitit länge med det där lagret..
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med beteckningen.
Hehe nä faktiskt inte. Jag gav upp nån dag efter jag skrev tråden o igår när det va bra väder här så sköt ångesten i taket för att hojen ligger i delar så då tog ja tag i de :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha