Hjullager

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Tjena, när jag är ute och åker så uppkommer det i 99 fall av 100 ett tjutande hjul frånframhjulet det är inte bromsbelägg då jag redan kollat detta. Om jag varvar upp rejält (ca 10000) och släpper gasen uppkommer det ett litet rasslande ljud från framhjulet. Men är jag ska kolla efter glapp i lagret hittar jag inget. Vad kan vara felet? Är det hjullagrens eller ska jag smörja eller är det npgot helt annat?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena, när jag är ute och åker så uppkommer det i 99 fall av 100 ett tjutande hjul frånframhjulet det är inte bromsbelägg då jag redan kollat detta. Om jag varvar upp rejält (ca 10000) och släpper gasen uppkommer det ett litet rasslande ljud från sitter löframhjulet. Men är jag ska kolla efter glapp i lagret hittar jag inget. Vad kan vara felet? Är det hjullagrens eller ska jag smörja eller är det npgot helt annat?
Är du säker på att det kommer från framhjulet? Om det låter bara för att du står still och varvar tycker jag det verkar som att nåt framtill sitter löst och skramlar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjena, när jag är ute och åker så uppkommer det i 99 fall av 100 ett tjutande hjul frånframhjulet det är inte bromsbelägg då jag redan kollat detta. Om jag varvar upp rejält (ca 10000) och släpper gasen uppkommer det ett litet rasslande ljud från framhjulet. Men är jag ska kolla efter glapp i lagret hittar jag inget. Vad kan vara felet? Är det hjullagrens eller ska jag smörja eller är det npgot helt annat?
Det är väl inte så att vad du hör
är när Pairventilerna efter avgasventilerna (om det finns sådana på en 125a?) öppnar och släpper in luft i avgassystemet ?
Pairventilerna får luft från luftburken via en slang ansluten till luftburken under luftfiltret. Om du har Pairventiler?
Det kanske går att plugga hålet i Luftburken till Pairslangen med en lagom skruv med plasttejp lindat runt gängan. T.ex. Biltemas röda plasttejp tycker jag är snyggt.
Blir det tyst då har du hittat orsaken, rasslande Pairluft !

Enklast är att inte göra nånting.

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Är du säker på att det kommer från framhjulet? Om det låter bara för att du står still och varvar tycker jag det verkar som att nåt framtill sitter löst och skramlar.
det låter inte när jag står stilla utan när jag åker iväg kan varva till varvstopp stillastående men är ganska säker på att det är hjullagret för det skramlar lite när jag kör

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ett hjullager skramlar inte
Gör som laidback skrev o leta efter nåt som ligger mot nåt o vibrerar runt där ljudet kommer från

Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
säker på att det inte bara är små sten/grus som låter när framdäcket tar med det upp från vägbanan och sedan släpper så det slår i framskärmen???

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Det kan vina som satan om däcken, men det brukar oftast vara på lite grövre däck men det kan vara det. Se till så du har rätt däckstryck. Tror inte ditt skramlande kommer från framhjulet, det låter väldigt osannolikt, om inte typ skivan sitter löst. Antar att du har lyft upp framhjulet och försökt känna efter om det känns ok? Annars kan du ta av hjulet och snurra runt lagren med handen så känner du direkt om dom är kassa.

Antagligen är det så att fjädrar till avgasröret/innanmäte(inne i röret) eller något resonerar precis vid dom tillfällena och rasslar till. Kan till och med vara så att typ framskärmen resonerar vid specifika varvtal och det är det du hör. Allt sånt förekommer på alla möjliga hojar.

Ser att du har ett gäng trådar och verkar orolig över massor av saker! Du har en fyrtaktad Yamaha-125a om din info stämmer. Om du pumpar däcken och har olja i motorn och bensin i tanken och den går framåt tror jag inte du behöver fundera så mycket mer.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Flytande skiva?
Sen kan man alltid åka med öronproppar. Köp en hasplåt av alu och montera. Då kommer du få en massa andra ljud att oroa dig över istället.

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Det är ju ganska vanligt att många sitter och lyssnar efter ljud och oroar sig. Man lär sig med tiden att skilja på vanligt skrammel och illa rassel.
Man på nått sätt inbillar sig det värsta.
Jag tycker du ska be en polare eller någon du litar på provköra och lyssna med ”andra öron”.
Jag hade en ktm som jag tyckte skramlade jävel, bad farsan prova och han sa bara,det är en ktm, dom låter så,köp en japs om du är petig

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning