Hjullager

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Passerade precis 6000 mil med GSen. Tänker byta hjullager i förebyggande syfte.

Är det här nåt att ha, eller måste man ha SKF?

Screenshot_20220524_183343_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag håller bäst på att byta ut mina icke skf som nu rullat 350 mil o är inte friska.
Bakhjulet har fått nya skf i kväll o framhjulet lär få sina i morgon. Så den besparingen på några 100 lappar kostade mera o slutade med att jag fått ta isär hjulen 2 gånger på kort tid.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Har du måtten så kan du beställa på kullagret.com eller på kullager.se.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Det är mycket som är tjinatjosan idag, samtidigt som det är skillnad på tjinatjosan och tjinatjosan. Dom kan tillverka bra grejjor om beställaren beställer kvalite.
Jag själv har ju rest med en med en 50cc kinaHonda både i alperna och nordkap. Med en kinamoped skulle jag inte ens åka från Boden till Luleå(4 mil)

Allballs tycker jag är ett okejlager. Många som kör den, speciellt med tanke på tex bakhjulslagerkit original till R1 kostar ca 2500kr, Allballs kit kostar ca 650kr.
Själv är jag lite nojjig så jag petar ut tätningarna och monterar skf som hjullager. Dock, som styrlager etc funkar allballs ypperligt.

I 800GS:en torde det sitta ett ganska vanligt lagermått 20x47x14, dvs SKF 6204.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är mycket som är tjinatjosan idag, samtidigt som det är skillnad på tjinatjosan och tjinatjosan. Dom kan tillverka bra grejjor om beställaren beställer kvalite.
Jag själv har ju rest med en med en 50cc kinaHonda både i alperna och nordkap. Med en kinamoped skulle jag inte ens åka från Boden till Luleå(4 mil)

Allballs tycker jag är ett okejlager. Många som kör den, speciellt med tanke på tex bakhjulslagerkit original till R1 kostar ca 2500kr, Allballs kit kostar ca 650kr.
Själv är jag lite nojjig så jag petar ut tätningarna och monterar skf som hjullager. Dock, som styrlager etc funkar allballs ypperligt.

I 800GS:en torde det sitta ett ganska vanligt lagermått 20x47x14, dvs SKF 6204.

Grejen med allballs är att de såvitt jag vet inte har egen produktion utan att de sourcar lagren från den leverantör som har fördelaktigast pris för tillfället. Dvs, man kan inte helt säkert veta vad man får och bara för att det var bra en gång måste det inte vara bra nästa. Kända märken som SKF, Timken, Koyo har ju en helt annan trovärdghet i det avseendet.

Med det sagt kan nog allballs-lagren vara bra i de allra flesta fall, men känns för mig tryggare med en kvalitetsleverantör.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Grejen med allballs är att de såvitt jag vet inte har egen produktion utan att de sourcar lagren från den leverantör som har fördelaktigast pris för tillfället. Dvs, man kan inte helt säkert veta vad man får och bara för att det var bra en gång måste det inte vara bra nästa. Kända märken som SKF, Timken, Koyo har ju en helt annan trovärdghet i det avseendet.

Med det sagt kan nog allballs-lagren vara bra i de allra flesta fall, men känns för mig tryggare med en kvalitetsleverantör.
Absolut, därav brukar jag också välja SKF.

Tycker dock att Allballs har ett grymt sortiment där dom försöker göra kompletta kit med det som ska ingå. Lite svårt då att sourca ut här och där.....känns det som?

Nu är ju inte direkt SKF heller alltid tillverkad i Sverige heller. Frågan är då.....är det skillnad på kvaliten på skf tillverkad i typ Rumänien?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Absolut, därav brukar jag också välja SKF.

Nu är ju inte direkt SKF heller alltid tillverkad i Sverige heller. Frågan är då.....är det skillnad på kvaliten på skf tillverkad i typ Rumänien?
Du besvarade väl den frågan själv i ett tidigare inlägg.
Om beställaren beställer och betalar för kvalitet samt gör audits så blir nog produkten bra enl spec.
Jag är säker på att SKF är noga med vad de tillverkar.
Men, både SKF och Timken har stora problem med pirattillverkning där t o m SKF har svårt att skilja ut piratlagren innan man går på mätning av merialkvalitet mm.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om kullagren är av standardmått så att man kan ersätta dom med SKF så finns det ju ingen som helst anledning att köpa All Balls som troligen är både dyrare och sämre än SKF.
Och köp alltid helkapslade lager till hjulen, oavsett vad som sitter standard på hojen. Hjullagren brukar ju vanligtvis ta slut efter att tätningarna blivit dåliga.

Om lagren däremot är av udda mått så att det inte finns SKF som passar, så får man väl avgöra efter prisskillnaden mellan All Balls och original.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köper SKF kullager på järnhandeln hemma, är som enkelt och smidigt. Tror jag fick be dom beställa nån gång men de vanligaste lagren har dom hemma på hyllan.

Känns ut som onödigt att snåla på kullager som inte byts ofta. I skoter boggin kör jag med Biltemas lager utom drivaxel och vändhjul, där verkar ju vatten ta kål på lagren före slitage. Kom nu på att jag har ju en sån där gubbskoter med boggiehjul i boggin.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Codex hette den satsen lager jag fick 5 st 61905 2rs
Samtliga sopslut på ca 350 mil.
1 känns som muttrar snurrar.
1 är glappet ca 1-1,1mm precis som att kulorna gått ned sig i dimension kulhållaren fladdrar runt lite som den vill.
2 låter illa, öppnade dessa o dom var torra inget fett alls.
1 är lite av samtliga fenomen.

Codex Otur? Eller bara kass kvalitet?

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Codex Otur? Eller bara kass kvalitet?
Shait… jag som köpte Codexlager och stoppade i XT’n på prov förra året.
Än rullar de fint men man kan undra vad för kvalle på dem. Fabriken ligger i Slovenien… Egen tillverkning? öststatkvalitet? Ombrandad tjinalager? Restpartier från vartsomhelst?

Bäst att hålla sig till SKF i fortsättningen, så stor prisskillnad är det inte om det är standardstorlekar.

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Hade nyss min ena hoj en Suzuki 650 V-strom hos Yamaha center i Västerås för byte av packboxar och styrlager. Packboxarna var SKF 450kr st. Styrlagret var inte SKF eller All balls. Styrlagret var riktigt dyrt så jag misstänker att det var ett kvalitetsmärke.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att vi är frälsta vid SKF i Sverige är ju inte så konstigt. Samtidigt är det inte raketforskning att tillverka lager och det finns många bra tillverkare. Det är sällan lager havererar pga dålig kvalité. Värsta fienden för lager är bös. I andra hand kraftiga radiella belastningar och i tredje hand brist på smörjning. Håller man det rent och det är rätt monterat så håller det nästan för evigt.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har kommit fram till att det är dessa jag vill ha.

Plus tätningar enl. nedan:

2 Shaft seals for the front... AS25X47X7
BMW part number
1 each 07119906004
1 each 07119906005

2 Shaft seals for the rear... AS30X47X7
BMW part number
2- each 07119906005

Knepigare att hitta bra deal för artikelnummer enl. ovan gällande tätningarna. Någon som har koll på översättning av BMWs artikelnummer till SKF (eller andra lämpliga tätningar)?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

BMW part number
1 each 07119906004
1 each 07119906005

BMW part number
2- each 07119906005

Knepigare att hitta bra deal för artikelnummer enl. ovan gällande tätningarna. Någon som har koll på översättning av BMWs artikelnummer till SKF (eller andra lämpliga tätningar)?
E jhu bara att mäta dessa o åka till momentum. Eller läsa vad det står på radial tätningarna.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere

BMW part number
1 each 07119906004
1 each 07119906005

BMW part number
2- each 07119906005

Bara att söka på storleken så fick jag fram detta.

Screenshot_20220527-113653_Chrome.jpg

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
E inte att bara mäta när hojen står på andra sidan stan. Och när väl hjulet åker av så står hojen utanför porten vid hyreshuset där jag bor. Då måste alla prylar, och dom rätta, vara på plats eftersom allt då måste fixas i ett push. Finns inget utrymme för att åka iväg och fixa och dona...

Förortsmeck, ni vet ;)...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
E inte att bara mäta när hojen står på andra sidan stan. Och när väl hjulet åker av så står hojen utanför porten vid hyreshuset där jag bor. Då måste alla prylar, och dom rätta, vara på plats eftersom allt då måste fixas i ett push. Finns inget utrymme för att åka iväg och fixa och dona...

Förortsmeck, ni vet ;)...
Varför bor du på fel sida stan då?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection