hjulproblem? slagljud under acceleration

vault13

Only death is eternal, make no misstake
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Buell S1, Suzuki GSX750 -99
Jag har en Yamaha XJ 550, 83a, Jag har nyligen lagt märke till ett ljud som låter "duck" lite metalliskt. Det kommer från bakhjulet. och får hjulet att "studsa" lite.
men endast vid acceleration, och farter under 40-50 km/h.

Någon som kan hjälpa mig med att lokalisera vad detta kan vara?

jag har misstänkt att hjullagret, men jag vet inte så mycket så jag tänkte kolla innan jag spekulerar.

mvh /Andreas

bör tilläggas kanske, att motorn snurrar fint och så. om man håller inne koppling.

Ljudet uppkommer så som hjulet snurrar. Så jag är väldigt säker på att det är hjulet.

Last edited:

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Statisk obalans i däcket, som får andra komponenter att skaka (metall-ljudet):va
Och är kedjan rätt spänd?

Last edited:

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Skulle det kunna vara att den kuggar över ifall kedjan är ospänd? Kolla kedjespel när någon sitter på motorcykeln och justera ifall det behövs. Enkel sak att åtgärda och kostar ingenting

vault13

Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ja jag har undersökt kedjan, hade svårt att tro att den skulle hoppa. men den kan röra sig ca 3 cm i uppåt. när någon sitter på den.

Grejen är att om den skulle hoppa, vid acceleration så är det vid ett specifikt ställe. för ljudet är väldigt exakt. Jag skulle nästan tro att det fattades en kugg i ett kugghjul efter växellådan.

Jag tror dock mycket väl att det kan vara kedjan. Om jag vill undersöka den. Hur gör jag lättast för att "olja" av den och rengöra den? antar att när jag oljar in den igen är det bara att smörja den med kedjeolja?

ja jag är helt rookie på motorcyklar :)

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Då ska du inte mecka alls utan be någon att titta på grejerna,,, tråkigt om hjulet skulle haverera på nått sätt.

Fast alla måste ju börja nånstans va? Han kanske vill lära sig eller inte har råd att lämna bort till en verkstad t.ex? Om man är noggrann, metodisk och kollar upp hur man ska göra så är det sällan nån fara att skruva med sina maskiner. Är det inte så dom flesta här lärt sig meka?

Köp en handbok till din hoj, Haynes eller Clymer t.ex, där står i princip allt om din hoj, med tydliga bilder och instruktiner. Är du fortfarande osäker om något, fråga t.ex. här eller nån mekkunnig bekant.

Börja med att kolla uppenbara saker, som kedjans spel, drevens skick, och justera eller byt om nödvändigt. Känn på hjullagret efter glapp (uppallad hoj, försök vrida/rucka bakhjulet i sidled som man fick göra på "säkerhetskontrollen"). Om felet kvarstår får man väl börja kolla div. andra saker som kan fela..

Lycka till! :tummenupp

Edit: Kedjan kan du göra rent med fotogen eller riktig kedjerengöring, båda funkar lika bra. Smörj med kedjespray för mc, inte vax enligt mig.

Kolla så att inte kedjan kan lyftas för mycket från bakdrevet, då är det slitet och dags att byta, testa genom att köra in en penna under kedjan mellan två taggar på drevet, får du in hela pennan är det byte som gäller.. /edit

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fast alla måste ju börja nånstans va? Han kanske vill lära sig eller inte har råd att lämna bort till en verkstad t.ex? Om man är noggrann, metodisk och kollar upp hur man ska göra så är det sällan nån fara att skruva med sina maskiner. Är det inte så dom flesta här lärt sig meka?

fråga t.ex. här eller nån mekkunnig bekant.

Det var nog så jag menade,,,, kan bli jobbigt om bakhjulet skulle låsa sig.

vault13

Gick med
10 Jun 2010
Hoj
tackar för alla tips. Jasså finns haynes böcker till MC's är dom modellspecifika eller övergripande?, Finns det online shop eller välsorterad butik?? Inte för att jag letat men när jag sätt dom har det bara varit för bilar.

Jo jag lite vet jag om att meka så jag är inte rädd för att ta isär. Men information och tips är aldrig dumt innan man sätter igång så man vet vad man kan kolla efter.

Därimot undrar jag vad kedjespel innebär? är inte specielt hemma med mc termer.

vault13

Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Så jag hade köpt alla grejer för att rengöra kedjan och ta mig ordentlig titt, innan jag startar sätter jag mig och provkör ett varv.

Gissa vad som händer... Inget jävla ljud!? WTF liksom. hur fan kan det bara försvinna. Den går jättefint nu! men det är jävligt tjatigt för hur skall jag kunna hitta felet nu liksom!?

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Så jag hade köpt alla grejer för att rengöra kedjan och ta mig ordentlig titt, innan jag startar sätter jag mig och provkör ett varv.

Gissa vad som händer... Inget jävla ljud!? WTF liksom. hur fan kan det bara försvinna. Den går jättefint nu! men det är jävligt tjatigt för hur skall jag kunna hitta felet nu liksom!?

Det är med stor sannolikhet kedjan. När smörjde du den sist? Kan ha varit så att den kärvade, jag har varit utför det och då lät det om den vi acceleration.
Var det blött när du körde sist? Vattnet kan temporärt "smörja" kedjan så det slutar att låta. Rengör den (som nämnts ovan) och smörj in och håll den smörjd sen så ska du se att det inte kommer tillbaka.

vault13

Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Paxel: JA faktist! nu när jag tänker på det var det igår (göteborg) det regnade, Då lät det inget alls. skall ta och testköra idag när det är varmt och se ifall man kan framkalla ljudet igen.

VBK: ja jag misstänkte dom först också. och ifall jag inte hittar något fel på kedjan är det dom jag skall testa att byta.
Dock har jag bara bytt sådant på bil och inte på motorcykel tidigare.

vault13

Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Paxel: hade helt rätt! omsmörjning av kedjan gjorde susen! tackar tusenfallt! :D

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Paxel: hade helt rätt! omsmörjning av kedjan gjorde susen! tackar tusenfallt! :D

fortsätt nu och hålla kedjan i fint skick, sparar drivpaketet rätt så mkt, jag kanske e lite överseriös med det men efter typ varannan runda så smörjer jag kedjan och rengör den lite då och då.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...