HM färddator

Tummenmittihand

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
crf 450r sm
Jag har precis köpt en HM crf 450 sm. Mitt problem är att jag inte får färddatorn att fungera. Om inte för hastighetsmätaren så skulle det ju bli avsevärt mycket lättare att hålla reda på service intervaller om man vet hur långt/ länge man kört... Nu till det pinsamma. :rodnar Som mitt namn antyder så är jag inte världens bästa på att mecka (men villig att lära:)) .

Ska det sitta ngn sladd ner till frambromsen och ngn magnet på skivan för att den ska fungera OCH ska dom prylarna följa med en ny HM??? Själva datorn går igång när jag trycker på knapparna men den visar ingen hastighet osv. och efter ett tag slocknar den igen. :rodnar

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 450 sm
Tummenmittihand skrev:
Jag har precis köpt en HM crf 450 sm. Mitt problem är att jag inte får färddatorn att fungera. Om inte för hastighetsmätaren så skulle det ju bli avsevärt mycket lättare att hålla reda på service intervaller om man vet hur långt/ länge man kört... Nu till det pinsamma. :rodnar Som mitt namn antyder så är jag inte världens bästa på att mecka (men villig att lära:)) .

Ska det sitta ngn sladd ner till frambromsen och ngn magnet på skivan för att den ska fungera OCH ska dom prylarna följa med en ny HM??? Själva datorn går igång när jag trycker på knapparna men den visar ingen hastighet osv. och efter ett tag slocknar den igen. :rodnar

Givaren sitter i bromskivan bak, en av bultarna (själv saknar jag den). Jag kan inte heller med färddatorn, har inte fått tag i givaren bak då den saknades vid köpet.

Var köpte du hojen, ngn extrautrustning :) bilder :banana bilder :banana

minitrail

Ny medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
KTM exc 525 -05
Magneten (givaren )sitter inklämd i en av bultarna som håller bakre bromskiva.
"datorn" är av cykelmodell sigma 700. Om det ej fungerar,köp en ny cykeldator ,som du kopplar till framhjulet. Jag hade en -03 HM.
Sorry återfall hann före :tummenupp

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Tror att jag har en givare liggande i nån låda hemma ifall det kan vara intressant

Tummenmittihand

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
crf 450r sm
Bakhjulet hade jag aldrig gissat mig till:) Tack för dom snabba svaren! Jag köpte den i Anderstorp och fick med crosskit men ingen givare tydligen... Ska försöka fixa en bild och lägga in på lämplig tråd. Vad hade du tänkt dig för givaren?

Håller precis på att byta till crossdäcken och tro det eller ej, jag får inte bort kedjelåset:rodnar haha!

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Ska kolla om jag har den kvar och om den e komplett.
Har du vägarna förbi så kan du ju hämta den i så fall, jag har ingen nytta av den ... ligger mest å skräpar ändå.

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 450 sm
Jaha .......ingen mer som har en magnet till HM som ligger å skräpar :D har försökt att beställa med det verkar vara svårt att hitta den på Honda lager :rolleyes:

Tummenmittihand

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
crf 450r sm
Återfall skrev:
Jaha .......ingen mer som har en magnet till HM som ligger å skräpar :D har försökt att beställa med det verkar vara svårt att hitta den på Honda lager :rolleyes:

HM har ju ngn Italiensk sida om du är haj på språk. Förstår inte varför dom inte kan ha en översättning till Engelska som alla andra :fatta! Har du kollat där?

Tummenmittihand

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
crf 450r sm
kiko skrev:
Har du vägarna förbi så kan du ju hämta den i så fall, jag har ingen nytta av den ... ligger mest å skräpar ändå.

Det verkar som om det är ngn annan som behöver den bättre...

Jag hade visst en i bakhjulet... :rodnar

Nu återstår bara att få den att fungera. Fasen vad oduglig man är. Fasar för kolvbyte :confused:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Jag ett stort problem som jag inte blir klok på...Min fungerar inte överhuvudtaget. När man trycker på "on" knappen - tänds den givetvis, men det pga batteriet. När man börjar köra visar den varken kmh, rpm, tripp etc verkar som den inte får någon inpuls överhuvudtaget. Är det någon som haft samma problem. Den fungerde i början men la av. Typiskt Italienskt skit....

PS Det är inte någon cykeldator eftersom RPM syns DS

Tummenmittihand

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
crf 450r sm
Zilversurfer skrev:
Jag ett stort problem som jag inte blir klok på...Min fungerar inte överhuvudtaget. När man trycker på "on" knappen - tänds den givetvis, men det pga batteriet. När man börjar köra visar den varken kmh, rpm, tripp etc verkar som den inte får någon inpuls överhuvudtaget. Är det någon som haft samma problem. Den fungerde i början men la av. Typiskt Italienskt skit....

PS Det är inte någon cykeldator eftersom RPM syns DS

Det är exakt det problemet jag har. Är det på din CRF du menar? Jag får ta den till ngn Honda handlare för en lektion tror jag:) Sen återkommer jag med info.

Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Tummenmittihand skrev:
Det är exakt det problemet jag har. Är det på din CRF du menar? Jag får ta den till ngn Honda handlare för en lektion tror jag:) Sen återkommer jag med info.

Återkom du :pannkyss Men jag tror knappt Honda vet vad som är fel, då detta är installerat av HM..Men jag hoppas verkligen att dom hittar felet.

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 450 sm
kiko skrev:

Jag tar gärna hand om ditt "skräp" ..... :D :D

Säg vad du vill ha så postar jag ett frankerat brev till dej med min adress på och en peng i :tungan

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Det jag hade liggade är till HM 450 Motarden med Sigma 700 Dator, låter som de bytt nu då det ej var RPM på min.

Det som finns är själva givaren som sitter vid bakhjulet inkl. delar av kablaget, kontakten till Sigma datorn är bortkapad (2 kablar) men i övrigt ska det vara komplett.
Skruv med magnet för bakhjul/skiva + nån lös skruv.
Lite lösa varningslampor till panelen.
Manual till 700:an

Jag har ingen nytta av grejerna då jag sålt den hojen resten användes till så skickar du mig ett frankerat kuvert så slänger jag i småsakerna.
Släng iväg ett PM om det e någe du behöver.

Återfall skrev:
Jag tar gärna hand om ditt "skräp" ..... :D :D

Säg vad du vill ha så postar jag ett frankerat brev till dej med min adress på och en peng i :tungan

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept