Väldigt få crossåkare tvättar med WD-40. De flesta använder (utspädd) alkalisk avfettning och en borste efter att ha blåst av med högtrycken. Antingen blandar man själv eller så köper man bikewash el. liknande. Efter tvätt lägger man på silikonspray (som man kan betala 3 gånger mer för om det heter MX Shine) på plast och motor för att smutsen inte skall fastna. WD-40 är bra för att få bort fastkletad kedjespray men i övrigt så åldrar den plasten i förtid.
Mnja, de allra flesta (undertecknad inkluderad) tvättar hela hojen med kedja och allt med högtryck och kanske något bike-wash liknande.
WD40 lägger man på efter tvätt på kedjan, bultar, aluminium mm för att få ut vattnet mellan länkar och från korrosionsbenägna delar.
Jag har aldrig märkt någon som helst förlängd livslängd på kedja mm relaterad till smörjning med kedjespecifika produkter. Att hålla rent däremot gör stor skillnad.
Därav är är en på utsidan torr kedja som inte är benägen att bli panerad i grus och skit som en fiskpinne ingen dum idé. Vilket i sin tur gör att en tvätt med vatten följt av WD40 som driver ut vattnet som är kvar och dessutom lämnar en liten, liten mängd smörjmedel mellan länkarna är snudd på idealiskt. Och skitenkelt. Och billigt.