Hmm. Tvätta kedja - Avfettning?!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Diesel fotogen lacknafta avfettning är i stort sett samma sak bara lite olika renhetsgrad

alla kan du köra dieselbilen på och funkar utmärkt att rengöra kedjor med
bara man ser till att spola av ganska snart och att ÅTERFETTA kedjan ordentligt
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hållundan skrev:
Sen när tillverkar Regina avfettningsmedel?

Det kan inte vara så att han menar att Regina (kedjetillverkare) rekommenderar att inte använda avfettning för rengöring? :7peta
 

NiklasNester

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2021
Hoj
Suzuki Café racer
Kedjorna idag har gummiringar vid varje länk för att ”kapsla in” fett och minska friktionen, vilket i sin tur minskar slitage över tid. Om du kör med petroliumbaserad avfettning (kallavfettning) finns risken att detta tränger in innanför dessa gummiringar och torkar ut det fettet som finns där. Alternativt att gummit tar skada (torkar/spricker) med tiden. När detta har hänt är det i princip omöjligt att få tillbaka rätt mängd smörj där det gör faktisk nytta. Tricket är alltså att använda ett lagom starkt medel som ringarna klarar av att stå emot. (Diesel kan vara ett alternativ, det är starkt men inte superstarkt så att säga) Eller att bara rengöra med varmvatten och leva med att kedjan ser lite skitig ut. Funktionen är ändå det primära här.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kedjorna idag har gummiringar vid varje länk för att ”kapsla in” fett och minska friktionen, vilket i sin tur minskar slitage över tid. Om du kör med petroliumbaserad avfettning (kallavfettning) finns risken att detta tränger in innanför dessa gummiringar och torkar ut det fettet som finns där. Alternativt att gummit tar skada (torkar/spricker) med tiden. När detta har hänt är det i princip omöjligt att få tillbaka rätt mängd smörj där det gör faktisk nytta. Tricket är alltså att använda ett lagom starkt medel som ringarna klarar av att stå emot. (Diesel kan vara ett alternativ, det är starkt men inte superstarkt så att säga) Eller att bara rengöra med varmvatten och leva med att kedjan ser lite skitig ut. Funktionen är ändå det primära här.
Så, exakt samma som stått i tråden sen -05 alltså, tack för sammanställningen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kedjorna idag har gummiringar vid varje länk för att ”kapsla in” fett och minska friktionen, vilket i sin tur minskar slitage över tid. Om du kör med petroliumbaserad avfettning (kallavfettning) finns risken att detta tränger in innanför dessa gummiringar och torkar ut det fettet som finns där. Alternativt att gummit tar skada (torkar/spricker) med tiden. När detta har hänt är det i princip omöjligt att få tillbaka rätt mängd smörj där det gör faktisk nytta. Tricket är alltså att använda ett lagom starkt medel som ringarna klarar av att stå emot. (Diesel kan vara ett alternativ, det är starkt men inte superstarkt så att säga) Eller att bara rengöra med varmvatten och leva med att kedjan ser lite skitig ut. Funktionen är ändå det primära här.
Enkelt som avtvättningsmedel är vanlig motorolja.
Och en oljekanna,
Smutsen följer med överskottsoljan ner på tidningarna / hushållspapper under bakhjul, kedja och främre kedjedrev.
Oljan som blir kvar svarar för smörjningen av rullarna ytterst på varje nit.
Det går utmärkt att använda begagnad motorolja.
Dyrare är växellådsolja typ SAE 90 , SAE 80W/90 och liknande
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lampolja funkar ju jättebra, men skulle vanlig matolja funka? Lika löser lika, liksom...? :va
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hösten är här! Det avgörs inte av meteorologi, väderkorn eller annat nonsens. Hösten är här när olje-kedjetrådarna är här.

Välkommen hösten 2021!! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funderar på om det ska bli lite hojtid i garaget idag med kedjetvätt.
Tvättar med olja och oljekanna.
För det blev inte gjort när den ställdes in i garaget.
 

Bifogat

  • 20211003-Göteborg-yrpno.png
    20211003-Göteborg-yrpno.png
    82.4 KB · Visningar: 27

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja så var det klart. Efter några minuter i garaget.
 

Bifogat

  • 211003-TvättadKedja.jpg
    211003-TvättadKedja.jpg
    2.1 MB · Visningar: 51

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Tror det, vet att WD-40 är poppis hos cross åkare. Dom tvättar hela hojen med det. Jag kör med WD-40 själv men 5-56 är ju samma typ av spray.

Tänkte det var vanligare i garaget än fotogen.

Mathias
Väldigt få crossåkare tvättar med WD-40. De flesta använder (utspädd) alkalisk avfettning och en borste efter att ha blåst av med högtrycken. Antingen blandar man själv eller så köper man bikewash el. liknande. Efter tvätt lägger man på silikonspray (som man kan betala 3 gånger mer för om det heter MX Shine) på plast och motor för att smutsen inte skall fastna. WD-40 är bra för att få bort fastkletad kedjespray men i övrigt så åldrar den plasten i förtid.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Väldigt få crossåkare tvättar med WD-40. De flesta använder (utspädd) alkalisk avfettning och en borste efter att ha blåst av med högtrycken. Antingen blandar man själv eller så köper man bikewash el. liknande. Efter tvätt lägger man på silikonspray (som man kan betala 3 gånger mer för om det heter MX Shine) på plast och motor för att smutsen inte skall fastna. WD-40 är bra för att få bort fastkletad kedjespray men i övrigt så åldrar den plasten i förtid.

Mnja, de allra flesta (undertecknad inkluderad) tvättar hela hojen med kedja och allt med högtryck och kanske något bike-wash liknande.
WD40 lägger man på efter tvätt på kedjan, bultar, aluminium mm för att få ut vattnet mellan länkar och från korrosionsbenägna delar.

Jag har aldrig märkt någon som helst förlängd livslängd på kedja mm relaterad till smörjning med kedjespecifika produkter. Att hålla rent däremot gör stor skillnad.
Därav är är en på utsidan torr kedja som inte är benägen att bli panerad i grus och skit som en fiskpinne ingen dum idé. Vilket i sin tur gör att en tvätt med vatten följt av WD40 som driver ut vattnet som är kvar och dessutom lämnar en liten, liten mängd smörjmedel mellan länkarna är snudd på idealiskt. Och skitenkelt. Och billigt.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top