hobby trimma?

Red_fox

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
yamaha dt125R
I vintras fick jag tag i en puch dakota motor billigt.
Jag tänkte leka lite med den å se vad som händer om man trimmar den till max å sedan kolla hur länge den håller.
Just nu så har jag dragit pluggen,planat toppen,jackat kolven,lekt med olika munstycken,bytt till en effekt pipa.
Men nu skulle jag vilja lära mig att modifiera cylindern så att man får ut maximalt med effekt därifrån också.Om ni kan lära mig hur man gör det eller om ni kan nån bra sida som beskriver det så skulle jag bli väldigt glad.

Sniper

Guest
Red_fox skrev:
I vintras fick jag tag i en puch dakota motor billigt.
Jag tänkte leka lite med den å se vad som händer om man trimmar den till max å sedan kolla hur länge den håller.
Just nu så har jag dragit pluggen,planat toppen,jackat kolven,lekt med olika munstycken,bytt till en effekt pipa.
Men nu skulle jag vilja lära mig att modifiera cylindern så att man får ut maximalt med effekt därifrån också.Om ni kan lära mig hur man gör det eller om ni kan nån bra sida som beskriver det så skulle jag bli väldigt glad.
Finns det inget moppe forum? I så fall e där nog fler som kan o vill hjälpa
dig.
Annars gå in på mektrådarna i stället..

Red_fox

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
yamaha dt125R
Jag skulle max trimma den,jag skulle inte sabba den.
På bike kommer finns det bara små moppe pojkar som inte kan ett piss & så kommer dom med sina sjuka kommentarer som dom hittar på själva typ:
Jag lossade tändstiftet å satta på en 100mm förgasare då gick moppen 590km/h

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lustgas. Du kan plocka ut runt 15 till 20 hästar korta stunder (mindre än 5 sekunder åt gången). Trimma 2-takt konventionellt är en konst som väldigt få behärskar till fullo, det är inget man lär sig på en dag genom att läsa om det på internet.

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
Honda VTR 1000F -97
Red_fox skrev:
Men det är det jag vill lära mig nu,å jag har juh en motor som jag kan exprimentera nu med också

det finns nån bok om tvåtaktstrimning som jag sett många här rekommendera. tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. men sök på two-stroke performance eller nåt, så kommer du säkert få napp.
köp den boken, lär dej allt i den, testa själv, testa själv, testa själv, testa igen så kanske du kan bli en tvåtaktsguru inom ett antal år.

det sägs ju att tvåtaktstekniken är på frammarsch igen. :)

lycka till.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Ta en titt på forumet på www.speedriders.com så hittar du nog folk som kan ge dig ett par råd. Folket där består huvudsakligen av medelålders återfallsmopedister som tycker att mopederna ska gå i 30km/h per 15 års ålder... vilket betyder 90 knyck för en 45-åring. :rolleyes: Dessutom slipper folk här på sporthoj störa sig på mopedfrågor som tydligen inte uppskattas.

Men "two stroke performance tuning" är alltid en bra början i tvåtaktstrimmarkarriären. ;)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha