Hojåka i Örebrotrakten - the original!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Hallå!? Var är alla? När inte ens räkrolle kör hoj har jag svårt och tro att någon annan av gatknuttarna kan använda det som ursäkt för att inte hänga här. :D

blom skrev:
:rolleyes:

jag har ju faktiskt lyckats med att få det i år igen :tummenupp

Ta ett snack med din sponsor, jag behöver lite nya prylar till säsongen som kommer. Helst vill jag ha en endurohoj men även däck, ventilhattar, kedjespray eller annat duger.
:)

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
erik skrev:
Hallå!? Var är alla? När inte ens räkrolle kör hoj har jag svårt och tro att någon annan av gatknuttarna kan använda det som ursäkt för att inte hänga här. :D

Ta ett snack med din sponsor, jag behöver lite nya prylar till säsongen som kommer. Helst vill jag ha en endurohoj men även däck, ventilhattar, kedjespray eller annat duger.
:)
vetilhattar kan du få av mig hur många du vill men då ska jag ha mitt namn på din hoj.. (obs: pallplats annars kan det kvitta) :D

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
blom skrev:
vetilhattar kan du få av mig hur många du vill men då ska jag ha mitt namn på din hoj.. (obs: pallplats annars kan det kvitta) :D

Pallplats är inget problem så länge du ser till att det är max tre startande. :D

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
erik skrev:
Pallplats är inget problem så länge du ser till att det är max tre startande. :D
jag se till det.. det är väl ändå du som ska köra och stå där :D

har du funderat något på att starta en RR tävling i år eller>?
sen tänkte jag höra med dig lite om GP om du vet priser på biljetter mm och var man köper dom? det kanske skiljer sig massor i pris eller? tänkte mig en tävling i närheten

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
blom skrev:
jag se till det.. det är väl ändå du som ska köra och stå där :D

har du funderat något på att starta en RR tävling i år eller>?
sen tänkte jag höra med dig lite om GP om du vet priser på biljetter mm och var man köper dom? det kanske skiljer sig massor i pris eller? tänkte mig en tävling i närheten

Blir nog inte någon RR-tävling som det ser ut men man vet ju aldrig. Jag vill mycket men det måste ju bli bra också.

Ang. Gp biljetter så brukar man kunna köpa av respektive arrangör. Assen är väl lämpligt för oss nordbor då de inte är så långt. Tror adressen är www.tt-assen.nånting eller så...

Malaysia är billigt både i inträde (typ 200kr för lörd+sönd med sittplats på huvudläktaren) och övriga omkostnader på plats. Tyvärr kostar det en slant att resa...

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
ja tråkigt men sant.. men jag tänkte att jag skulle få se rossi live 1 gång i under mitt liv ialf :)
erik det är klart som fan att du ska starta en RR tävling.. bara att träna mer...

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
orolig för kycklo

Uppfödarna överraskade - men beredda "Det man är rädd för är att viruset ska komma in till våra kycklingar". :hihi :hihi

Fågelviruset har nått Sverige
ALLMÄNT/STOCKHOLM Publicerad: 2006-02-28 11:55

(Ny version 13.42) Den aggressiva formen av fågelinfluensa har nått Sverige. Viruset har konstaterats på vilda fåglar i Oskarshamnstrakten.

Hos Statens veterinär medicinska anstalt (SVA) i Uppsala undersöks nu mellan 35 och 40 döda fåglar. Hittills har viruset hittats i två döda fåglar.

Jordbruksminister Ann-Christin Nykvist har inlett en presskonferens på Rosenbad med att säga att läget är allvarligt men inte oväntat.
- Tyvärr har SVA i natt konstaterat den aggressiva formen av fågelinfluensa i Sverige. Det är allvarligt men inte oväntat. Det absolut viktigaste är att ha en god beredskap för att skydda fåglarna, sade Nykvist.

Hon sade också att sedan fågelinfluensa konstaterades på fåglar vid Rügen har myndigheterna i mitten av februari fattat beslut om att alla tamfåglar ska hållas inomhus.

Men en eventuell vaccination av svenska tamfåglar är ännu långt borta, säger György Czifra, sektionschef för fjäderfädiagnostik på virologen vid Statens veterinärmedicinska anstalt, till TT

Det är två viggar som efter undersökning konstaterats bära på det aggressiva fågelinfluensaviruset, uppger Jordbruksverket i ett pressmeddelande.

Viggarna kommer från området kring kärnkraftsverket i Oskarshamn och Jordbruksverket kommer under dagen att införa en skydds- och övervakningszon i området för att förhindra att smittan sprids till tamfjäderfäbesättningar. Det innebär till exempel att döda vilda fåglar kommer att tas om hand och de som inte skickas till provtagning kommer att destrueras.

Testerna som gjorts på SVA visar att det förmodligen rör sig om samma virus som cirkulerat i Ryssland och Kina. Det kommer att ta tid innan det går att fastställa exakt vilket virus det rör sig om.
- Med tanke på risken för att få in smittan i en tamfjäderfäbesättning är det allvarligt att en aggressiv form av fågelinfluensa nu har påvisats i Sverige. Det är nu viktigt att snabbt påbörja smittskyddsarbetet i området för att förhindra att smittan sprider sig vidare till tamfjäderfäbesättningar, säger Leif Denneberg, chefsveterinär på Jordbruksverket.
- Smittrisken från fågel till människa är oerhört liten, säger Smittskyddsinstitutets chefsepidemiolog Annika Linde till TT.
- Men man ska inte ta i döda fåglar utan att ha handskar på händerna och man ska tvätta sig efteråt. Man bör tala med sina barn om detta, barn kan ju vara förtjusta i att ordna fågelbegravningar.

Det enda djur - utöver fågel - som hittills kunnat få smittan är katt, enligt Linde.
- Om katten tar in en död fågel gäller samma sak, ta ut den med handskar och tvätta området där den varit.
- Vi tror inte att det här betyder så mycket. Svenska konsumenter kan vara trygga, säger Kronfågels vd Ernst Mittag.
- Våra kycklingar går inomhus och vi är vana vid att arbeta med ett effektivt smittskydd. Vi har till exempel länge arbetat med salmonellafrågor.

Sverige är det nionde EU-landet att drabbas av fågelvirusets mest fruktade variant.

Forskningen för att ta fram ett vaccin mot fågelinfluensan H5N1 som kan användas på människa är långt framskriden.
- Det finns ett tjugotal prototyper, alla är mer eller mindre på gång ut i stora prövningar, säger Annika Linde, chefsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, till TT.

du får hålla dej inne :hihi :hihi :hihi :hihi

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife