Hej på er!
Jag har inte varit så aktiv det senaste halvåret. Jobb och annat bla flygning har tagit det mesta av min tid. Jag var förövrigt i Hvittingfoss i Norge och försvarade Svenska färgerna. Jäkligt rolig tävling och mycket bra arangemang runt om med liveband mm. Två heat blev det.
Jag gjorde bort mig i första heatet då jag i ledning bestämde att jag inte kom längre i motvinden och medvetet gick med och landa. 10min serare vänder vinden och jag såg min kompis flyga över mig och vinna det heatet.
I söndags var jag taggad som faan och skulle inte göra bort mig igen.
Strax efter starten kom varmfronten (det dåliga vädret vi ser idag) in över oss och de höga cirrusmolnen stoppade solinstrålingen. Jag gissade att den termik som fanns skulle försvinna ganska snart så det var viktigt att komma i luftten snarast! Efter start var det svårt att hålla höjden och det var flera som fick landa direkt. Jag kämpade hårt och gjorde bra val och som belöning var jag efter ett tag på 1200m. Eftersom förhållandena var så svaga bestämmde jag att jag flyga långsamt och ta all höjd jag kunde få. Under flyget kunde jag föja mina konkurenters framfart och såg att en efter en fick landa efter banan. Efter första turnpoint var lågt men lyckades hitta ett fint stig som tog mig högt igen. Jag flög då med en Norrman, han lyckades få bättre höjd än mig och stack på glid mot andra turnpointen. Själv var jag inte nöjd med höjden och låg taktiskt kvar och sökte av området efter mer stig. Och tillslut hittade jag en fin blåsa som tog mig upp till 1500m. Jag såg att Norrmannen fick gå ner och landa han med. Det var häftigt att inse att jag var den enda pilot kvar i luften. Med den höjd jag hade kunde jag ta andra turnpoint och glida halvägs mot tredje turnpointen. Tyvärr fick jag inget mer stig och insåg att jag skulle behöva landa. Jag har en Svensk flagga fastknuten en lina som jag fäst i selen, i botten av flaggan hänger en landningsöl. Jag tog fram flaggan ur en ficka där jag förvarar den släppte ut den. Dom sista 500höjdmetrarna av mitt glid vajade den svenska flaggan segersäkert under mig! Jag landade stolt och lycklig på ett stort fält.
Min första heatvinst! Totalt blev jag fyra i den här Svergie Cup tävlingen.
Det hurrar vi för: Hurra, hurra, hurra, hurra!
För att se mitt flyg i Google Earth så ladda ned filen.
Ändra filnamnet genom att ta bort ".txt" och sätta punkten innan "kml"
Filen ska alltså heta "2007-05-27_11-27 Hvittingfoss Task 2.kml"
Sen kanska någon är intresserad av att byta jobb?
Dom söker fler på Atlas Copco:
Hej!
Vi behöver under den närmaste tiden visstidsanställa ytterligare ett antal montörer. Känner Du någon som kan vara aktuell?
För samtliga sökande gäller följande:
* Godkänt gymnasiebetyg, helst från tekniskt gymnasium.
* Tekniskt intresserad
* Gillar att skruva och meka
* Vill jobba 12 månader som montör
Om du känner någon som kan passa in hos oss, så ber jag dig att se till att vi får in en fullständig ansökan så snart som möjligt.
Ansökan skall innehålla:
Ett personligt brev
Meritförteckning (CV)
Kopia på gymnasiebetyg
Kopior på ev. andra arbetsbetyg
Ansökan kan skickas till adress: Helena Fiedler, Atlas Copco Rock Drills AB, 701 91 Örebro alt e-mail; helena.fiedler@se.atlascopco.com eller lämnas via dig.