Hojåkare!!

moddlaren

Guest
TJO

har funderat en del denna sommaren det har ju regnat o varit rätt varierande väder kan man lugnt säga,

Det jag tänkte få igång en diskussion om är just hoj åkaren, motard åkarna, glidar åkarna, o inte minst dom obefintliga sportiga killarna.

PÅ jobbet är vi en del som åker hoj så det blir en del åkning, Jag skälv kör ju 2T motard o har passerat ca 500 mil i sommar,

Men det som slår mej är att oavsett väder till o med i ösregn fins bara EN typ av hoj åkare som kör just MC det är dom killar, gubbar, tjejer som åker twinnar med mycket crome på,, dom kommer i goretex ställ kanon bra hjälmar o handskar som funkar i alla väder.

sedan har vi dessa motard-enduro åkare som mej skälv som heller inte bryr sig om väder o vind regnar det blir det bara roligare o halka runt på sladd med bakändan, regnet o blåsten tja vill man åka MC så är det ju bara o bita ihopa.

Men var är alla sporthojs åkare???? skriver dom regn på tv,n så finns det inte en sporthoj så lång ögat når!!! varför?? är det så att sporthojar inte tål regn?? eller är det så att man inte kan stå vid korvmojen o torrvarva lite för dom 15-17 åriga töserna??

En sak som jag kommit fram till är att sporthojs åkare måste vara som dansens primadonnor allt måste stämma annars protesteras det o sporthojs åkaren stannar hemma,, med komentaren,, NÄÄÄ JAG SITTER HÄLLDRE HÄR O LUKTAR PÅ BLOMMORNA ÄN LEKER MED DOM ANDRA SMÅ HOJÅKARNA,,

Nå väll det gäller kanske inte samtliga sporthojs åkare men som man läser på SPORTHOJ så är ju dom ABSOLUT tuffaste hojåkarna moppedister o 125cc killar,, får man en liter hoj så är det 25+ som gäller tydligen..

mvh

PS
på moped har vi kört 8,85sek nu i höst med 90cc toppfart 136km på 201meter det ni sporthojs åkare DS

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
att du inte ser sporthojs åkare kan ha med att du bor i skogen o göra.

bara en tanke :)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Finns dom som tycker regn är Jätte kul och givande för träna körställning, gaskontroll osv. Men jag personligen avskyr regn, kallt, blött och halkigt(smutsigt)!:7peta Så för min fel finns det ingen anledning, som livsnjutare avstår jag!

(gillar varmt och blött mer):rolleyes:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om man åker hoj bara för den höga njutningens skull kan man ju välja väder med bästa förutsättningarna... Är det skitväder och man ska någonstans tar jag hellre bilen...
Inte för att jag backar för en regnskur men har jag ett val får hojen stå,

Tror många med kromslädar också låter loket stå när regnet öser ner..

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Sorry för OT, men är detta tråden för VM i särskrivning? :D

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Vad vill du få ut av den här tråden? Tycker du alla som kör sporthoj är töntar för att de inte kör motorcykel när det regnar?

Kan ju vara så att det är värdelöst att köra motorcykel när det är blött och kallt, bara en tanke....

moddlaren

Guest
Nja jag undrade mest varför det skiljer så mycket på dom olika mc typerna när det gäller vädret,, förhoppningsvis så åker jag ducati nästa sommar o som jag har längtat genom åren efter detta så kommer inte något regn att stoppa mej från att åka varje dag på den hojen.. mööööjligen kvaliten då:rodnar

mvh

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Vi som har sporthojar är smarta och föredrar att inte bli djupfrysta o dyngsura? Att alla med sporthojar är 25+ kan bero på att de är rent hemska att försäkra. Mopedisterna och 125åkarna kör i ur och skur för att de inte har något annat sätt att ta sig fram, vi andra väljer bilen...

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Vad jag brukar se så är det inga cromade twinnar ute och kör när det regnar. Däremot FJR:er och Paneuropeans..

En sporthoj köper man inte i första hand som ett fortskaffningsmedel utan som en "leksak" till skillnad mot ovan nämnda. Hur kul är det att köra när det regnar? Man gör det om man måste.. Dålig sikt, sämre grepp, allt blir skitigt.

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
De flesta som kör sporthoj vill köra aktivt, och regn och blöta vägbanor försvårar det enormt
mycket. De finns säkert de som skiter i vädret och kör oavsett sol eller regn, men jag är inte
en av dem. Jag kränger av mig skinnstället innan jag hoppar i duschen också, av samma skäl.
Det är så mycket behagligare...

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Finns dom som pluggar och är under 25, gjort de ett tag nu! Men jag kanske bara är lyckligtlottad:rolleyes:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nja jag undrade mest varför det skiljer så mycket på dom olika mc typerna när det gäller vädret,, förhoppningsvis så åker jag ducati nästa sommar o som jag har längtat genom åren efter detta så kommer inte något regn att stoppa mej från att åka varje dag på den hojen.. mööööjligen kvaliten då:rodnar

mvh

Det är INTE lika kul att åka på bakhjulssladd med en sporthoj som en Enduro.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
om det e taskigt väder tar man väl inte ut sporthojen utan man tar nån av de andra.

Ser väldigt få cabriolet ute på vägarna när det regnar också, kan det kanske vara så att de den dagen de regnar tar bilen med tak :rolleyes: Kanske hojåkare då också väljer än annan hoj än sporthojen när det är kasst väder.

För dte finns väl inte nån här som inte har minst 2st hojar.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Sporthojsägare är ofta för snåla för att teckna helförsäkring och vågar därför enbart bomba när det är 20+ solsken på nysopade vägar.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Finns en ganska enkel förklaring till din fundering.
Vi som betalar så mycket i försäkring... har oftast råd med fler hojar.

När det regnar tar jag motarden eller kromsläden... Snöar det, blir det Ismaskinen eller skotern... Sen beror det på hur långt jag ska om Hayabusan får luftas. Regnar det extremt mycket kommer jetskiin fram.

Sporthoj ska framföras i torrt väglag, i trafiken.
Är jag på bana är det däremot helt ok med sporthoj även under regn.:fyllisar

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Regnar det så kan jag förstå för jag kör helst inte själv då.
Men om det är uppehåll med risk för regn så tvekar jag inte att ge mig ut, bara att
avbryta om det börjar skvätta.
Där är man allt lite avis på glidargängen som kör när det är lite molnigt.
Här nere körs det inte mycket gruppkörning om det finns chans att regnet kommer.
I år så har det dessutom varit obefintligt intresse för gruppkörning vid fint väder.
Illa, illa.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...