Hojåkare!!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Sen..regnar det så är det inte så smidigt att åka omkring i ett välsittande och snyggt rejsställ alt i ett par surfshorts och en tshirt för att visa upp lite gaddar. Hur ska man dessutom kunna då ha sin coola SH tröja eller någon klubb hoodie som ju måste visa vilket coolt gäng man hänger me ?? Goretex is not an option för hur coolt är det ? Typ lika coolt som en korvätarhjälm ? Det är svårt att vara cool när man åker i regn...vilket är ju 99% av sporthojsåkningens syfte, vet ju alla.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jadu Moddlaren, prova att köra så det släpper ordentligt i en kurva på torrt underlag, testa sedan samma sak i blött med en SPORTHOJ och inte moped så kommer även du fatta varför hojen står i garaget när det regnar.

ps körde första säsongen med nytt kk o allt i 2 minusgrader till jobbet bara för att få åka lite (början på mars) ds

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
En av andledningarna tror jag är att det inte upplevs som "kul" att sladda runt med en sporthoj på över 200 pannor i högre hastighet. Ja det är kul med halka om man kör hoj för det...
Jag kör min endurohoj även på vintern, och då är det ont om sporthojar och dess förare ute på vägarna kan jag lova. Men inte kallar jag dom för primadonnor för det! :7peta

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Dummaste jävla fråga någonsin...

TS kanske ska fråga varför man inte ser massa crossar på asfaltsvägar oxå?

Majoriteten som kör sporthoj gör det för att kunna eller för att de mestadels kör FORT. Hade de velat köra i endast laglig hastighet hade de kanske köpt en custom/motard/offroad.
O gillar man att åka fort så kanske man undviker...ja..vad tror du det kan vara? Äh..skitsamma..har du inte fattat det hittills lär du inte göra det heller.
Kan avslöja att det rimmar med...euhm..."bengn"

moddlaren

Guest
OK

sportis är för nöjes bruk i solsken så långt är jag med o somliga har flera hojar precis som jag o snöskoter o båt jävel o husvagn o två bilar,, o jag har mitt hus betalt så pengar är skit samma abolut:rolleyes:.

jag lär väll mej förhoppningsvis nästa sommar hur det är med sportis DUCATI:tummenupp Men goretex stället kommer att vara på helt klart då jag gillar detta stället skarpt,, kom förresten precis hem från en runda på min moppe på ca 25 mil 12 grader varmt o mulet kanon skön tur helt ensam,,

mvh

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det verkar inte som att tävlingsförarna har några direkt större problem med att det regnar under tävlingarna. Det går rasande fort även vid regn så det verkar som att det mer är nöjessporthojåkarna som är regnkänsliga om man nu ska vara petig. Tävlingsåkarna verkar veta hur man gör så det handlar väl om skicklighet och kompetens helt enkelt. Att lära sig behärska olika underlag och förutsättningar. Det är ju inte direkt så att det blir såphalt bara för att det regnar men man får köra lite mer med huvudet. Visst, att inte uppskatta att bli kall och blöt är en sak men skyll inte på underlaget. Det går att köra hyffsat fort även vid regn. Vi andra klarar ju regn utan att släppa allt för mycket på gasen så jag förstår inte problemet.

Att inte så många tar sporthojen på en långresa är ju hyffsat lätt att förstå då den typen av hoj inte är så praktisk och inte heller byggd för att ta packning på. Men att inte ens köra omkring i närområdet för att man tror att det ska släppa bara för att det kommer lite regn...... Njae....... Kolla in tävlingsförarna. Dom kör i alla fall och fort går det.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tävlingsförarna har inte heller några direkt större problem med att skrota en knarr och köra ut med en ny dagen efter under tävlingarna eller träningen...därför vrider de på rullen duktigt även när det regnar. Det bortsett från att det är deras jobb och den risk de tar står i någon form i proportion till belöningen ;)...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
... och jag som så gott som aldrig har mött en 125cc under de senaste två säsongerna på rullande landsväg trots regn eller solsken.Dom är uppenbart ute i skogen och harvar.Där fick jag svaret. :hej

(Jag kan lova att regnet PISSADE ner och bitvis tog sig in under stället bakom lastbilen ca 08:00).

http://www.youtube.com/watch?v=Cg3lCIPFBWE

www.youtube.com/watch?v=byRQATAinGM

Last edited:

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Tycker knappt det är värt att kommentera en sån här tråd då den egentligen inte fyller något syfte men ibland kan man inte låta bli.

Regnar det så tar jag BMWn. Snöar det så tar jag vår A3 Quattro. Är det sol så kör jag min Z750. Crossen kan jag ta i alla väder för då är det mer ok att bli blöt ända in i kalsingarna. Man blir bekväm då man närmar sig 40 men primadonna vetefaan om jag vill kalla mig...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu kör jag ju iofs ingen riktig sportis, utan en som är mer en påklädd nakenhoj med vaga touringegenskaper. Men den säljs och försäkras som sporttourer.
Jag är fan ute och kör i regn i tid och otid med, för tillfället blir det inte så värst mycket nöjesturer i regn pga att mitt bakdäck kräver en alldeles för känslig högerhand för att bakänden inte ska vifta runt som röven på en labrador. Med mitt förra däck var inte våta vägar något större bryderi däremot.
Sedan håller jag väl med om att man ser mer tourers, glidare och såndär äventyrsglidartourers bra mycket mer än sporthojar ute på vägarna (inne i stan ser man till o med en o annan motard!), men det beror ju helt och hållet på att de tre kategorierna hojar har 90% av hojbeståndet här i landet.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Nu har inte jag en sporthoj direkt, men jag drar mig för att sticka ut och åka i regn i onödan mest för att det är så satans jobbigt att få det rent sen.....
Inte speciellt kul i regn överhuvudtaget :zpy

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
varför köra i regn om man inte behöver .... bara jobbigt å tvätta hojjen efteråt :näsblod :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag som trodde att en regntur var samma sak som en tvätt :tungan

Ha ha ha! :tummenupp Nästa enda gången jag tvättar hojen är när jag kör i regn...... :lol

Kul att se en basistkollega här! Ser ut som baksidan av huvudet på en något moderna Fender-bas. Lyte eller något liknande? ;)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ha ha ha! :tummenupp Nästa enda gången jag tvättar hojen är när jag kör i regn...... :lol

Kul att se en basistkollega här! Ser ut som baksidan av huvudet på en något moderna Fender-bas. Lyte eller något liknande? ;)

OT: Vanlig J-bas American. Årsmodell sent 2000-tal tror jag.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...