Hoj åt farsan för 10 - 15 k

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja, nu vet jag att det finns hur många "köpa hoj"-trådar som helst, men hittar ingen som passar riktigt så ni får stå ut med en till.

Farsan ringde idag och bad mig kolla om jag kunde hitta en vettig hoj åt honom. "Visst kan jag det", svarade jag, kaxig som fan. Men hans kriterier gör att det visade sig vara svårare än jag trodde. Problemet är att han vill handla i en kategori som är helt otrampad mark för mig.

Det handlar alltså om en gubbe på 61 bast som vill dra ut och söndagsåka lite någon gång ibland. Inget dagligt brukande alltså, och därmed hamnar prislappen därefter, ca 10 - 15 k.
Han vill dessutom ha vettig körställning när han väl kommer ut. Han är 194 cm lång, så små hojar går fetbort.
Han vill gärna åka mer än han skruvar, även om han inte är helt tappad när det gäller mekanik.
Han har haft hojar tidigare, så "nybörjarfaktorn" behöver vi inte ta hänsyn till.

Så vad säger ni? Finns det någon hoj som kan passa honom, eller måste han gå upp i prisklass för att hitta något vettigt?

Hittar ni något så får ni gärna lägga upp länkar i tråden.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Honda Revere Kanske, sån har jag själv tidigare fnulat på som jobbpendlarmoppe är 193 cm själv? Vet ej om den passar långa människor.
Kardan, snäll problem fri twinmotor, samma som transalp tror jag:va

http://www.blocket.se/angelholm/Honda_Revere_NTV_650_33318800.htm?ca=9&w=3

Mycket hoj för pengarna, el är det mer sport han vill åt:vaSvårt för de pengarna, men som någon nämt fz 750 eller tidig cbr 900, gixxer 750, gpz 900 skulle jag fetglömma är att köpa sig bekymmer. CBX 750 Honda annars kanske..några tidiga sportisar som går att få för en liten peng.

En annan hoj av kvalité och rang och som långa passar på, men ofta mycket mil på är:
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR_1000_F_33866185.htm?ca=9&w=3

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
En Yamaha XT600E kanske kan vara något. Lämplig för långa personer, bekväm sittställning, ej så mycket skruvande, lätt att fixa delar, går att använda även på grusvägar m.m.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Med en budget på 10-15 kkr skulle jag på fullt allvar satsa på en Honda Innova 125 CC. Bra körställning, billig i drift och driftsäker. Den går så fort som man får åka, utom på motorväg. Imponatorfaktorn är säkert också betydligt högre än på t.ex. en gammal GPZ om det nu är en parameter som har betydelse :D

http://www.blocket.se/blekinge/Honda_ANF_125_Innova_34217241.htm?ca=9&w=3

Bifogat

• innova.jpg
    innova.jpg
    40.5 KB · Visningar: 49

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
övertala "gubben" att lätta på lädret och skaffa han en hoj med abs

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Med en budget på 10-15 kkr skulle jag på fullt allvar satsa på en Honda Innova 125 CC. Bra körställning, billig i drift och driftsäker. Den går så fort som man får åka, utom på motorväg. Imponatorfaktorn är säkert också betydligt högre än på t.ex. en gammal GPZ om det nu är en parameter som har betydelse :D

http://www.blocket.se/blekinge/Honda_ANF_125_Innova_34217241.htm?ca=9&w=3

Du skojar hoppas jag. Hur skulle det vara mer imponerande men en töntig 125cc skoter än en klassisk 900?
Efter att spenderat åtskilliga mil på skotrar i asien måste säga att körupplevelsen aldrig kommer i närheten av en riktig motorcykel. Enda plus är ju att de är smidiga i stan.

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Teneré modellerna är körställningen helt ok på, är helt klart fel forum att tala sig varm för denna modellen på men den är inte dum som brukshoj. Absolut inget tryck alls men den går att köra på alla underlag och man kan tuffa på ganska många mil utan att vara helt utsliten när man kliver av.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
min sambos yamaha xj 600 -92 kanske vore något? bra bruksskick..ligger på säljesannonserna här på SH.

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
XRV750
Körde strax över 100mil igår på min 660 Tenere -94.. är 193 lång, funkar utan problem på det viset, dock skulle man haft en gelkudde eller nåt åt röven:D
Kör med adaptrar och fatbar styre, blev riktigt bra tycker jag.

kolla på en sån, väldigt nöjd med min för pengen.
se till att provköra ordentligt dock, är ju lite speciellt med stånka (vibrationer)
Kan tillägga att jag åkte på ca 0,6. Då var det rätt mycket gas stundtals, och mycket packning.

Positivt:
BILLIG att köpa och äga
Mångsidig (inte bäst på något, men klarar det mesta)
I stort sett "odödlig"

Negativt:
SLÖ (beror ju på vad man jämför med..)
Vibrationer
Bromsarna är inte dom bästa tyvärr..

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
En Suzuki GSX 750 ES -83 -84 går lätt att finna för dem pengarna. suzuki GSX 750 ES var Sveriges mest sålda mc 1983 så det finns några att välja på och Suzuki måste väl ha gjort något rätt om det var Sveriges mest sålda hoj. Hojen ska tydligen ha hyggliga prestanda 0-100 på 4.5 sek och 210 i toppfart, vilket räcker och blir över för touring. Jag köpte precis en själv.

här är en till: http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSX_750_ES_34011056.htm?ca=14&w=2

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bra förslag från alla (nästan iaf). Någon 125:a kommer han aldrig ens överväga kan jag med säkerhet säga. Även om den inte varit för klen i motorn så tror jag att det skulle se för jävla lustigt ut om han vek ihop sig för att få plats på den. Som ett mänskligt plockepinn ungefär. Fast det är klart, då får jag ju något att skratta åt när vi är ute och åker tillsammans.:D

Lutar väl åt någon form av GSX, CB, Diversion eller Bandit. Off-roadmodellerna verkar ju vara vettiga på många sätt, men han är nog gatåkare lite för djupt i själen. Ska ändå föreslå det som alternativ.

Hur är det med livslängden på de gamla sport/touring-hojarna? De flesta i hans prisklass börjar ju närma sig rätt höga miltal.

Fortsätt gärna att lägga upp förslag. Jag ska ta ett snack med honom om budgeten och se om han inte kan lätta på snållädret lite mer.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Du skojar hoppas jag. Hur skulle det vara mer imponerande men en töntig 125cc skoter än en klassisk 900?
Efter att spenderat åtskilliga mil på skotrar i asien måste säga att körupplevelsen aldrig kommer i närheten av en riktig motorcykel. Enda plus är ju att de är smidiga i stan.
Mja, jag skulle kunna tänka mig en Vespa PX200 att knattra omkring på. Nog imponerar en klassisk vespa mer på mig än en nedkörd GPZ900, jag är iofs inte 60 fyllda men jag närmar mig.

Men just Innovan(Cub) är väl inte direkt upphetsande.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Bra förslag från alla (nästan iaf). Någon 125:a kommer han aldrig ens överväga kan jag med säkerhet säga. Även om den inte varit för klen i motorn så tror jag att det skulle se för jävla lustigt ut om han vek ihop sig för att få plats på den. Som ett mänskligt plockepinn ungefär. Fast det är klart, då får jag ju något att skratta åt när vi är ute och åker tillsammans.:D

Lutar väl åt någon form av GSX, CB, Diversion eller Bandit. Off-roadmodellerna verkar ju vara vettiga på många sätt, men han är nog gatåkare lite för djupt i själen. Ska ändå föreslå det som alternativ.

Hur är det med livslängden på de gamla sport/touring-hojarna? De flesta i hans prisklass börjar ju närma sig rätt höga miltal.

Fortsätt gärna att lägga upp förslag. Jag ska ta ett snack med honom om budgeten och se om han inte kan lätta på snållädret lite mer.

Allt med bokstäverna GSX :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...