(bortklippt)
Vill du ha rejäla prestanda finns ju de stora japanerna (FJR/ZZR/VFR1200/Busa etc) och Bmw K1200/1300S vilka torkar av de flesta sporthojar överallt utom på en trång bana och alldeles särskilt på längre sträckor...
En bra kåpa gör att du åker obehindrat i regn, en körställning som känns bra även efter åtta timmar i sadeln gör att du fortfarande tycker att det är roligt med hoj när du kommer hem och en tankvolym över 20 liter gör att du kan ha skapliga etapper även om du ligger på lite tex på Autobahn.
(mer bortklippt)
Tycker jag låter som ett bra val !En bättre begagnad japs sportis kanske? Kan man väl åka till grekland och tillbaka på?
sporttourer är väl okej men känns lite väl bulkiga av dom jag sett och jag ska ju även leva med hojen hemma sen också.
Då är ju exempelvis en cb1000 mer lockande trots vinddraget. Jag antar att om man vill ha kåpor på hojfan och vill att den ska va lite rolig så har man väl inte råd att försäkra den istället.
Visst kan väl ta min 690 smc men den vibrerar lite väl över 5k varv
Låt oss säga så här:
Om du vill resa långt - flyg!
Vill du resa långt på hoj - tänk på att du får ont i händer/rygg/ben osv osv
Vill du bara ha skoj - kör korta sträckor på det bakre hjulet!
Det finns inga trevliga turer på hoj i 2 månader i sträck, -tro mig! Sverige till Spanien t.or fick mig sjukskriven i 2 mån. Det var kul i ca 6 timmar. Men som sagt sporthojar är byggda för bana i max 1 timme. Välj inte detta alt vid långkörning.
Jag vet att jag är trist och förutsägbar, men för mig som är färdigvuxen, dvs 190cm+ och 100kg++ så funkar en R1200GSA för både längre autobahn transporter och kurviga bergvägar förvånansvärt bra.
Inte bäst på något men kompetent på allt. Även om man bortser från den specifika modellen har jag svårt att se att typen av hoj skulle kunna ersättas av något bättre. Skulle möjligtvis vara en Multistrada 1200, men hur vind och väderskydd är på den i marginella förhållanden vet jag inte.
En GSA utan packväskor funkar utmärkt att smiska kurvor i alperna med, skulle vilja ha lite mer HP, men annars har jag inga synpunkter.
1000mil på 2 veckor nere på kontinenten är inget problem över huvudtaget.
Är helt inne på vad Old Badger skriver, att ska man åka så är det sporthoj..
Jag åkte ca 1600 mil på min kära Cbr 1000rr Kan det bli nå goare..
Men bor man i Dalarna så är det långt till allt som tur var..
Ingen bana blev det dock men nästa säsong ska det klämmas in det med..
Så åk en sporthoj...
Slår ett slag för min egen hoj Yamaha Fz1 riktigt bra att köra långturer med (om man skaffar gel sadel) och helt ok att köra kortare turer med oxå, sitter R1 motor i, så effekten finns där
Måste då avslå det slaget då nakenhojar är bland det värsta som finns att åka långt med...
Åkte 300mil till Kiruna och tillbaka med min polare som hade en fz1 och det var han som hade problem med vind osv inte jag med gsxr1000.
FZ1 har inte r1-motor utan det är bara ett försäljningstrick den har samma block men allt annat är annorlunda och enda skälet till att de delar blocket är pga att inköpsvolymen blir större och således billigare.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |