Glöm aldrig att den resa som trots allt blir av, även om det inte är långt eller länge, den resan är mera värd än den som planeras in i minsta detalj...men som aldrig blir av...!!
Lära dig skruva:
Köp något billigt. Finns gott om japanska 80-talare som man kan köpa för noll och ingenting.
Satsa på 250-400 cc, då är det något du kan köra på emellanåt också, och du slipper 4-cylindrigt.
Du behöver inte kunna skruva mer än "ytligt". Råkar du ut för motor-general-ras mitt i ingenstans, då löser du det ändå inte själv på plats så den typen av kunskaper är troligen överkurs.
Byt lite hjullager, titta på hur kopplingen fungerar, lär dig grunden i elsystemet.
Välj hoj:
Det argumenteras friskt för att man både kan, och inte kan köra långt på offroadare.
Allt beror på HUR du reser och VEM du är.
Jag ska ge dig tre olika scenarion, två av dessa har jag själv genomfört.
1: 110 mil grusväg på 24 timmar
Jag är välväxt, 190 cm, 100 kg.
Hojen? Honda XLR 125.
En encylindrig offroadare utan alla former av bekvämlighet.
Är det att betrakta som normalt att resa så? Nej knappast, det jag vill säga är bara att det mesta är möjligt.
2: 1100 mil asfalt på 144 timmar
Stockholm-Nordkap-Gibraltar-Stockholm
Hojen? BMW K1100LT.
En fyrclindrig ex-snuthoj med alla former av av bekvämlighet.
Är det att betrakta som normalt att resa så? Nej knappast, det jag vill säga är att det mesta är möjligt.
3: Turist-resa
Jag har inte rest på det sättet sedan mitten av 90-talet...så här har jag inte mycket erfarenhet.
MEN:
Motorcykeln är bara ett verktyg.
Verktyg ska fungera, det finns få saker som är så irriterande som dåliga verktyg!!
För att hitta din perfekta hoj kommer du behöva prova en del.
Det beror på var du kör och hur du kör.
Bränner du IronButt efter IronButt, eller åker du runt och luktar på blommorna?
Luktar du på blommorna fungerar en CB400 från tidigt 80-tal troligen precis lika bra som en KTM SuperEnduro med extra allt.
Vad hade jag valt?
-Så liten cykel som möjligt. Låg vikt är prio. Kunna baxa upp skrotet ur ett dike om det behövs.
-Billig. En långresa är en rejäl finansiell utmaning. Jag skulle nog vilja känna att om cykeln ger upp mitt inne i Ukraina, då ska jag bara kunna ta med nummerplåten och sälja resten till en lokal skrothandlare för priset av en bussbiljett.
-Offroad eller landsvägare?
Beror på resmålet. Bebodda trakter = landsvägare. Möjligen med lite grövre däck.
Är man lite van som förare går det utmärkt att ta sig fram även med en landsvägshoj.
Road of bones eller inre Mongoliet = Offroadare.
Så köp dig en hoj och börja res.
Planera inte sönder i minsta detalj.
Ta en helg i det egna länet.
Utöka till en vecka in grannlänen.
Steg för steg.
Den resa du minns med värme och glädje, det är den resa som genomfördes.
/B