Hoj för frugan som aldrig kört...

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag är otroligt dålig på den typen av hoj, vilken/vilka modell(er) är att föredra?
Typ dr/tt/xt 350 i åtanke. 120/130kg så hyfsat lätta när dom börjar tippa;)
Sen om hon lessnar på´t eller vill ha nått annat får man igen samma pengar vid försäljning i stort sätt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Prestandamässigt sett skulle en moppe duga första gångerna.
:tummenupp
och mopeder väger inte mycket. Och med rätt moppe kan frun lära sig
starta, koppling, växla, köra, svänga, bromsa, stanna
Men kolla vad trafikförsäkring kostar. Försäkring kan vara billigare på 125or!.
Min SV650S köptes av maken till en dam som nog inte var mer än 165.
För precis ditt ändamål.
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_sv650s_61171257.htm?ca=15&w=2

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Tråkig för den som har körkort men bra hoj för den som inte kan köra. Låg och lättkörd utan massa dyra saker som går sönder när hon välter den. :tummenupp

Billigare än en moppe och inte stor förlust när den säljs till nästa nybörjare.:)

Men en 400:a twin från 80-talet är inte fel heller. Ser du till att smörja vajrar så är de inte så mycket sämre än nyare...

Lycka till med frugan! :)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om du lyckas köpa den hojen för dom pengarna, lägg på nollan som saknas och sälj den igen, så kan du köpa en ny övningskörningshoj varje månad i ett år eller två sedan...

Nähää, tror du att det saknas en nolla, på riktigt.....

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är otroligt dålig på den typen av hoj, vilken/vilka modell(er) är att föredra?

Inga skulle jag säga. Jämfört med vanliga hojar är dom lätta men höga. Det är en grym fördel att ledigt kunna plantera bägge tassarn i backen. Virago 535, lägre och mer lättkört än så blir det nog inte. Troligtvis inte tristare heller. Sen tror jag inte 200kg för på en ER-5 upplevs som så farligt tungt. Min Ducati Monster väger ca 180-185kg och är jämfört med likvärdiga hojar erkänt lätt.

Jag har en Baotian EU-scooter med 70cc cylinder som står och trånar efter lite sol.. Den är jävligt billig just nu.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag håller med om att en mindre 80-90tals offroad är det som bör vara mest nybörjarvänligt, samtidigt som man kan ha riktigt kul med dem.

Undvik XR och TT då dessa är rena enduromaskiner och därmed väldigt höga och lite mer krävande.
XT/DR/XL 350-400 är vad jag kikat efter. De tål dessutom hur mycket stryk som helst, så det är bara att kasta dem i gatan gång på gång. I värsta fall knäcker du ett broms eller kopplingshandtag..
Är hon 175cm lång är dessa maskiner inga problem.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Spännande. 80-tals 400cc, 80-90 tals offroad, Virago eller ER5.

80-tals 400cc: Ser ut som de här är relativt smidiga och borde inte hända så mkt när den välter.

80-90 tals offroad: De jag sett som är till salu har offroaddäck. Inte helt säker på att sådana däck är optimalt för en supernybörjare.

Virago: Ser ut som mest hoj för pengarna. Har aldrig kört någon men den ser inte ut att vara superenkel som nybörjarhoj.

ER5: Säkert en kanonhoj men 200kg och vad händer när den tappas i gatan?

Är nog mest inne på en 400cc eller ev en offroad om den nu är bra för nybörjare.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Spännande. 80-tals 400cc, 80-90 tals offroad, Virago eller ER5.

80-tals 400cc: Ser ut som de här är relativt smidiga och borde inte hända så mkt när den välter.

80-90 tals offroad: De jag sett som är till salu har offroaddäck. Inte helt säker på att sådana däck är optimalt för en supernybörjare.

Virago: Ser ut som mest hoj för pengarna. Har aldrig kört någon men den ser inte ut att vara superenkel som nybörjarhoj.

ER5: Säkert en kanonhoj men 200kg och vad händer när den tappas i gatan?

Är nog mest inne på en 400cc eller ev en offroad om den nu är bra för nybörjare.

Jag måste nog faktiskt ändra mig lite o slå ett slag för "Josef"s idé. En scarver går på 5000 mer än din budget, men är en klart bättre hoj än gammelhojarna. Även om den är ganska så ärkeful så är den åtminstone inte en virago, vilket gör att hon behåller lite värdighet när hon kör den.
För övrigt så är aprilia pegaso, f650gs och funduro i princip exakt samma hoj men med annan plast. Såg någon pegaso för ungefär dina tilltänkta pengar.

Scarvern har dessutom en schysst liten balja där de flesta andra hojar har en tank, där du kan placera en mindre hund, icakasse, handväska eller annat lämpligt, vilket faktiskt gör den lite praktiskt med. Stånka med bottenvrid (eller twin för den delen) gör att det blir lite lättare att motverka onödiga motorstopp, o den behöver inte varvas något så in i helvete för att kännas levande, så körsättet blir lite mer likt att köra bil (om man inte kör som josef förstås) vilket bör förenkla en hel del det med. Blir det jobbigt o svårt så försvinner gärna intresset tänker jag.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
I andra trådar ondgör man sig forumet i att de som inte har mc kort ställer till det för alla andra med behörighet olycksmässigt men när då en person som vill lära sig köra mc men inte har som mål att skaffa ett mc körkort pga att det kanske helt plötsligt inte är roligt så haglar förslagen.Utgången med att börja vingla iväg med en mc borde väl vara ett intresse för fordonet samt målet att skaffa detta kort och sedan få köra på egen hand utan barnvakt i släptåg.Sicken sörja. :dummer

Alltså, jag har känt att det är så många som drygat sig mot dig så jag har inte velat öppna käften o säga emot dig. Men nu är du fanimig värre än aftonbladet. Ge dig nu, hon vill lära sig köra lite hoj så hon kan testa o se om hon gillar det. Precis det vi alla andra gjort - ingen har börjat med att boka uppkörningar, göra teoriprov o riskutbildningar innan vi testat att sitta på en hoj o vromma runt lite. Vad är det att bli upprörd o tjura över?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Jag måste nog faktiskt ändra mig lite o slå ett slag för "Josef"s idé. En scarver går på 5000 mer än din budget, men är en klart bättre hoj än gammelhojarna. Även om den är ganska så ärkeful så är den åtminstone inte en virago, vilket gör att hon behåller lite värdighet när hon kör den.
Smaken är som baken men det är ju det att den är skitful :)
Honda Dominator, kanske?
Den ser helt ok ut.
Skulle själv kunna tänka mig att åka omkring på en sådan http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_Nx_650_Dominator_61442512.htm?ca=15&w=3

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Finns ju många i rätt prisklass också. Lätt att köpa och lätt att avyttra :).
Tror iofs att Scarver är ett bra förstaval också. Fast den tar emot mer att köra omkull med.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Smaken är som baken men det är ju det att den är skitful :)

Ja den delen känns ganska avklarad. Dock blir den inte stulen, och den blir inte tråkigare för att den är ful precis som att en hoj inte blir roligare för att den är snygg. Den är dessutom låg som en rak motsats till offroadhojar. Pegason har lite mer lattjo prylar som kan gå sönder, men är rätt lämplig den med om den nu passar bättre.
Att den skulle vara dyr att gå omkull med kan jag dementera direkt. Styränden skrapas lite, o blinkersen knäcks. I värsta fall även en fotpinne. Blinkersen kostar 230 spänn. Dessutom har tjejens gått över 6000 mil nu, med bara halvseriös service. Så hittar du en som gått 2000 vet du att du har ganska enkla 4000 mil framöver. Rotaxmotorn är skottsäker.

Sen vet jag inte vad du har för smak. Men jag kör hellre runt naken på en scarver än håller i en nyckel passande en virago. Allra minst en 535.

Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Många av hojarna ni tipsar om, pegaso tex, är rätt stora och rejäla hojar, trots allt. Framför allt hög sadel. Stor skillnad i storlek på en pegaso och en honda cb400 -82.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Virago, Kawasaki VN är svåra att misslyckas med och beter sig ändå som "riktiga hojar" och med det menar jag att många köper billigt skrot till nybörjare vilket sällan gör det lättare. Exempelvis om du skulle få för dig att köpa en skrutt-125´a som måste ha 5000rpm för att komma iväg så underlättar det knappast för vederbörande oavsett hur lätt den är att sitta på.

Jag slår dock ett slag för något mer användbart som Transalp, lättkörd och när väl kunskapen sitter så är den förvånansvärt kvick i kurvorna. Ett par kraschbågar räddar det mesta.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Elstart är en praktisk detalj om man tycker att det är stressigt att hitta kompläget vid ett tjuvstopp och bilar bakom.
Suzuki gs500e kostar 9-15000 på blocket just nu. Prutbart. Ganska smidiga, inte jättehöga, dyker inte så mycket när man bromsar, bra styre om man jämför med Virago 535 t ex. Ser helt ok ut tycker jag.
Kanske att frun har en åsikt om typ av hoj? :)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Testade att ta dina sökningar och ändra till 20kkr som övre prisgräns istället.

Då dök denna upp:
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_125_a_61505305.htm?ca=15&w=2

En Honda XR 125

Offroadare så upprätt körställning. 125:a så lätt och smidig första hoj att testa. Frun var ju inte kort heller så höjden borde inte vara något problem.
En 05 så ganska modern, och 12kkr är inte så farligt med pengar.

Prestandamässigt sett skulle säkert en moppe duga de första gångerna.

Ska man ge sig ut på landsväg så vill man gärna ha något som åtminstone har toppfart över 80km/h, så att man iaf kan köra 70, 80 väg och komma upp i hastighet.
Går väl att lösa med moped också, men ska man trimma så kan det bli en del mekande och sen börja med ett fordon som inte är lagligt känns inte som rätt ände att börja i.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin